AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.241

Tändningslås fastnat E34

Sida 1 av 2
lg
11
lgj61
525i -89
Har läst andra inlägg och tror mig se att detta hänt förut, men skulle gärna vilja få svar på några frågor innan jag förstör något...

Problemställning.
Nyckeln går att vrida nästan till radioläge, d.v.s. rattlåset släpper men om jag släpper nyckeln går den tillbaka till utgångsläget och ratten är låst.
För att bogsera hem bilen (525 -89) fick jag alltså hålla nyckeln hela tiden för att kunna styra.
Har tagit loss ratten men kan inte se att det är något jag kan komma åt för att avhjälpa problemet.

Fråga.
Måste man kunna vrida nyckeln till läge 1 (radio) för att komma åt spärren så att låskolven kan tas ut?
Om detta är fallet, finns det något annat alternativ än att borra ut låset eftersom jag inte kan vrida nyckeln så långt?

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Här finns en länk till hur mycket du behöver vrida.
Länk

Fick samma fel på min, men gick inte att vrida något alls.
Plockade bort hela styrstången för att lättare komma åt.

FAF
lg
11
lgj61
525i -89
Tack för svaret.
Jag tittade på Evan's sida. Problemet är att han säger att man behöver vrida nyckeln 55-60 grader, men jag kommer max 30 grader innan det tar stopp. Därmed kommer inte nästa hål i linje med det som syns "utifrån".
Funderade på om man kunde plocka loss hela höljet till ratt och tändningslås, men det ser hopplöst ut att få loss "Brytskruven" eftersom den sitter riktad snett fram mot instrumenten.
Någon som lyckats med detta?
Att ta loss hela rattstången låter "stort" hur mycket jobb var det och är det något speciellt att tänka på?

lg
11
lgj61
525i -89
Hittade detta på genom en annan tråd.
Så här verkar det se ut Länk men jämfört med bilden sitter det "upp och ned" d.v.s. detaljen märkt med 5 sitter på ovansidan mot instrumentpanelen. Jag antar att det är denna brytbult man måste få bort för att ev. ta loss hela huset för ratt- och tändningslås. Men hur?

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag fick byta hela tändningslåset/rattlåset i somras pga. stöldskada.
Jag gjorde som så.
1. Plocka bort ratten
2. Plocka bort övre och undre täckkåpa från rattstången.
3. Plocka bort hastighetsmätaren/kombiinstrumentet. Sitter endast med 2 skruvar i ovankant.
4. Använd en spetsig tunn körnare och slå loss brytbulten.
Inga större problem faktiskt.

Mackan
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
mitt tändningslås pajade helt för ett ta sedan.. Det gick att hjälpa till med den tång att vrida om låset.. om du tar bort plasterna runt ratt lås, tändningslås. och även elektroniken till tändningslåset så finns det en pigg som ska gå ut i elhärvan och vrida runt för tändning mm. där kunde jag hjälpa till med tång och på så sätt kunna vrida runt så pass att jag fick ur låscylindern. Sedan var det bara att byta rattlåsset då aluminiumstaven i det var av i låset.

Nytt rattlås ca 1200kr på bmw. Jag hade turen att hitta rattlås mm på skroten där dom strunat i att montera brytbulten, dvs 5-10min för att plocka bort det och till en kostnad av hela 70kr..
lg
11
lgj61
525i -89
Tack för bidragen Marten och Hall.

Hall , det borde räcka att få ut låskolven så din metod ser ut att innebära minst arbete/åverkan. Är det någon risk att själva aluminiumhuset för rattlås och tändningslås gär sönder om man tar till lite våld (rörtång) för att vrida sönder tändningslåset?
Tändningslåset 440:- på BMW inkl nyckel om man inte nödvändigtvis vill ha samma nyckel som innan. I annat fall en veckas leveranstid och 300:- extra.
Ganska rimliga priser för en gångs skull.

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Troligtvis så har du samma fel som det var på min bil.. (tydligen ganska så vanligt) dvs. att rattlåset är trasigt och tändningslåset är ok. Det känns som om låset skulle vara trasigt, men det blir stopp i det pga att aluminiumaxeln som tillhör rattlåset gått av. dvs. om du lycks få ur låset så har du sparat ca 400kr och blir tvungen att buta rattlås för ca 1200kr, samt göra det jobbet som Marten beskriver.

Annars så är det nytt rattlås samt nytt tändningslås som gäller.. dvs. totalt ca 2000kr. Så försök att rädda låset.
lg
11
lgj61
525i -89
Äntligen tror jag poletten ramlat ned....
Att se det hela i ljus gav något bättre uppfattning.

Tack för ert tålamod, men jag skulle vilja att någon bekräftar nedanstående.

Det jag trott var tändningslåset är ett problem med rattlåset trots att jag kan "låsa upp" ratten så den går att vrida runt.

Rattlåset består av hela den gjutna enheten som håller relä, spakar och tändningslåskolven.

Rattlåset hålls på plats av brytbulten som måste bort. Men hur? Den sitter i en försänkning....... Jag kan inte se hur jag skall komma åt med körnare (går det t-ex att vrida loss hela rattlåset om det endast sitter med brytbulten?)

Om jag får loss hela rattlåset kan jag möjligen pilla ut låskolven och spara den kostnaden.

Stämmer det?

$M
974
$Marten

Du slår på brytbulten med körnaren så att bulten gängas(snurrar) ut. Du kan också försöka med en smal huggmejsel.

Mackan
lg
11
lgj61
525i -89
Tack Mackan.
Orkar du med en sista fråga?

Om jag ändå måste byta rattlåset borde man då inte kunna använda såg/vinkelslip för att frilägga brytbulten eller åtminstone komma åt i en bättre vinkel med körnare eller huggmejsel?
Den sitter ju försänkt i den uppstickande biten på ovansidan.

Jag får väl gå till BMW och köpa bulten först så jag ser hur den ser ut ordentligt...

$M
974
$Marten

Jo, det kan du väl göra om du ändå skall byta det.

Mackan
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
jag tog ett sågblad från en bågfil (järnsåg) och sågade av brytbulten genom rattlåset.. Man fick såga av den ett par gånger och slå sönder aluminiumet rut brytbulten.

Jag lyckades att få ur låset på plats då jag kunde hjälpa till att vrida runt lås och rattlås med hjälp av en tång. Kan ju inte säga säkert att det är rattlåsset som är trasigt.. Det kan ju även vara tändningslåset
lg
11
lgj61
525i -89
Tack för alla tips och synpunkter.
Nu återstår bara att genomföra det hela ;-)
Er
11
Erogor
518i -92 E34
Tjenare!

Vet att tråden är gammal men råkade nyss ut för detta, eftersom att jag hade i tankarna att jag skulle få lov att byta tändninslåset så testade jag en egen metod.
Jag smörjde låset med lite 5-56 ( vet ej om det hjälpte ) sedan så tog jag reservdelsnyckeln, (ifall den skulle gå av) och stoppade in, sedan tog jag en polligrip och vred om nyckeln med, och nu funkar det! Märks inte att det har varit något problem,
Så om någon har samma problem så testa! I värsta fall får man ju bara byta ut en lite mer trasig del.

kn
3
knudan
525i -89
Erogor, Vet att de va länge sen men;
Har du kvar bilen o funkar de fortfarande lika bra med din lösning du kom med?
Har nämligen nu precis nyligen råkat ut för precis samma skit som lgj61.
hur vanligt är de me dessa problemen egentligen?
är de något svårt o mecka eller är de bara Simpelt och tidsödande liksom?

Er
11
Erogor
518i -92 E34
Knudan,
Jag har kvar bilen och allting funkar. Enda jag stött på är att rattlåset inte hoppar i när det ska... Utan jag måste stänga av bilen, ta ut nyckel, sätta i nyckeln igen och klicka till så hoppar rattlåset i. Dock vet jag inte om det blev så när bilen gick sönder ell när jag vred om. Annars har jag inte hade några som helst problem. Funkar som det gjorde nytt.

Mvh Andreas
kn
3
knudan
525i -89
hur långt kunde du vrida nycklen innan de tog stopp?
& vet du om de e samma grejj för -92:an som -89:an?

Fick bara med en nyckel när ja köpte bilen och undrar om du tror de e värt att göra ett försök med det eller riskera att den knäcks o får problem o bogsera den osv?

Er
11
Erogor
518i -92 E34
Jag kunde vrida om så långt som precis innan första steget, så det var precis att jag fick upp rattlåset och kunde bogsera hem om jag satt och pressade nyckeln åt höger.

Har inte en aning om hur det är mellan årsmodellerna tyvärr,, och du kan ju testa med orginal nyckeln också, man känner ju om det kommer gå åt helvette eller inte.. så jag hade nog testat iaf :)

mvh Andreas
bm
5
bmw-walle
Alpina B10 3.5 1989
BMW 328 touring 1996
Hej
Vet inte om det ser lika ut men risken finns. På min 328 e36 snurrade tändningsnyckeln. Jag tog bort kontaktstycket där elen är ansluten på baksidan av tändningslåset.
Den satt med två små skruvar. Därefter så vred jag med en liten
tång den lilla metall pigg som går in i kontaktstycket samtidigt som jag vred nyckeln. Då hoppade låset i rätt läge och fungerade igen.
Svårt att förklara men tar man bort den lilla runda kontaktstycket så tror
jag ni förstår.

kn
3
knudan
525i -89
Erogor,
provade faktiskt med de du sa o de funkar att starta iaf! ja tackar så galet mycke för rådet! :D
Dock har ja nu problemet att jag inte får ut Nyckeln ur tändninglåset och får ej i rattlåset.
Upplever också att Nyckeln är Väldigt(!) seg att vrida på i Startmotorn.

Går felfritt i alla lägen annars förutom de ja just nämnde. :S

Tips för Åtgärder?

Walle,
Har nog inte alls samma grejj som du råkat ut för
Tack ändå! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.