AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.825

gul oljelampa lyser, bmw 325i - 01

Sida 1 av 2
pr
2
pro welding
325i touring - 01
520i(turbo) - 91
hej, jag har en bmw 325i - 01 touring, när jag startar bilen så lyser oljelampan GUL i ca 10-15sec sen slocknar den, den gjorde likadant innan jag bytte olja och filter, har nollställt serviceindikatorn också, den lyster alltså bara när jag startar bilen och inte under färd, någon som vet vad det kan vara?? någon givare eller dåligt oljetryck :/??? mycket tacksam för svar..

mvh/Thomas
st
351
stoffe69
328ci -00
ganska vanligt att det är oljetryckskontakten som bråkar.

har själv varit med om att den kan lysa när man stängt av bilen, för att sedan slocka efter en stund.
An
24
Anderton
523iA Touring -07
Hej,

Hade samma fel på min 320 iA -00, där var det oljenivågivaren som sitter monterad på undersidan av oljetråget som var sönder. Efter byte av givaren försvann felet.

/Anderton
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Viktigt att skilja på äpplen och päron här. Gul lampa betyder låg oljenivå vilket inte behöver vara akut, medan röd lampa betyder lågt oljetryck vilket är mycket akut. Det sitter en givare i oljetråget med en flottör som mäter oljenivån. Den gula lampan aktiveras vid minstrecket på stickan. Det är vanligt att flottören krånglar och man får felaktig varning om oljenivån. Den givaren bytes lämpligen i samband med oljebyte då tråget är tomt.
pr
2
pro welding
325i touring - 01
520i(turbo) - 91
ok, så det är ingen fara då! då byter jag den vid nästa oljebyte. Jag gjorde en engineflush kan den ha skadat givaren??
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Jag har samma fel, många på forumet som haft trasiga oljenivågivaren. KOSTAR 2300KR att få den bytt på bmw. Givaren kostar ca1100kr att köpa lös om man kan byta givaren själv.

Du gjorde motortvätt menar du? Hur? Underifrån? Jag givare pajjade konstigt nog direkt efter jag gjorde oljelbyte.

Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
min oljelampa gör också samma sak på min 330d. vilket jävla svinpris 1100 kr för en jävla givare tur man kolla oljan på stickan då så stoppar man i en ny sådan sedan när det är dax att sälja bilen
Samma fel på min. Finns det inte pirat versioner någonstan?
Det inträffade även på mig när jag bytade olja och filter... skumt som fan.

Att saker kan vara så jävla känsliga?
Na
440
Nattugglan
Thomas,

Jag är inte så insatt man funderade på varför min givare gick sönder just efter oljebytet... Det kommer ju luft med ner o motorn när man fylle rpå ny olja, små luftbubblor ligger i oljan, när man sen startar motorn så kanske lyften pressas ut och skadar givaren(?)

Eller är det gammal olja i givaren som kladdad fast, när sen fin ny olja kommer så kanske den kladdiga givaren inte reagerar? Nä, kanske inte troligt. Bå borde det räcka med att tvätta av den gamla givaren, kanske man skulle testa.

Att de slutar fungera i samband med oljebyte kanske kan bero på att de når sitt bottenläge när det inte finns någon olja i tråget, och att de kärvar fast där? Jag vet inte hur de ser ut, men min gissning baseras på att det är någon typ av flottör.
Na
440
Nattugglan
Adelson,

Ja, kanske är så, då borde det räcka med att göra rent givaren, stoppa den några minuter i lösningsmedel typ lacknafta. Kruxet är att man vill ju inte fylla på motorn med ny olja sen testa... visar det sig att givaren ändå är trasig så blir det att tappa allt igen... men visserligen värt möden kanske med tanke på att givaren kostar skjortan.

....jag frågade på BMW om jag kunde lämna tillbaka givaren om jag inte skulle hitta vart den satt (alltså lämna tillbaka en obruten förpackning med givaren i) men de sa att de tar inte tillbaka elektronik, USELT BMW!!!! ...annars kunde man testa att tvätta sen gamla givare o ha den nya med sig ifall man behöver den så slipper man åka fram o tillbaka.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Prova den i en gammal syltburk med olja i.
Mät resistansen med en multimeter eller koppla in den på bilen, med syltburken på golvet. Det borde räcka med att lägga i den ung. i den vinkel den sitter skruvad i tråget.
Na
440
Nattugglan
Anders 72,

Inte så dum idé. resistansen med multimeter är inget jag lärt mig, jag vet vad en voltometer är dock :-D

Men man kan som du sa koppla den till bilen, slå på strömmen o se vad mätaren gör sen. Frågan är kanske om man måste starta bilen för att datorn skall börja läsa av oljenivåmätaren? Jag tror det.
Di
21
Diamant
320iA Touring -01
Det är samma på min bil. 320iA Touring -01.
Men var sitter givaren?? Eller är det flera som funkar parallellt??
Är det svårt att byta denna givare??

MVH Bosse.
BMW CS #6674.
Samma fel på min bil. Tycker det är konstigt att varningen slocknar om givaren är trasig... Tänker byta olja och passa på att titta över givaren enligt tipsen.

Lite lustigt också att jag faktiskt kört med typ 1 liter för lite olja ett tag. Och då lyste inte lampan...

Mulle
Lustigt jag fick också felkod vid oljebyte raderade den och den har inte komit tillbaka tror inte det är fel på givaren.
Jag har nu bytt sensorn och då slocknade lampan.
Sensorn kostade 1500:-...

Av intresse obducerade jag sensorn.

Sensorn består av ett rör med hål i varje ända. Hålen var inte igensatta, så jag tror inte det hade hjälpt att skölja den ren. Det skulle i så fall vara för att det aktiva elementet i mitten på röret hade fått någon beläggning. Det är förstås möjligt. Givaren verkar vara av resistiv alternativ kapacitiv princip.

Min gissning är att givaren tappar sin kalibrerade nivå, av åldring alternativt beläggningar på sensorn. Skulle behöva gå att kalibrera om.

Mulle
Givaren känner troligtvis inte av ett spann på nivån utan det är av eller på ett eller noll.
Själva givaren består av ett långsmalt kretskort typ (10cm) med två ledare på kanske en halv mm avstånd från varandra. Min tolkning är att dom antingen mäter resistans eller kapacitans genom oljan som täcker detta kretskort olika mycket beroende på oljenivå.

Hålen in i röret där detta kort sitter är typ 1mm i diameter för att stabilisera nivån över tiden.

Sen sitter det lite elektronik där tröskelnivåerna är definierade. Där kommer ett och noll in i bilden.

Hur som helst. Om någon vill försöka att rengöra en sådan sensor så tror jag att man behöver trycka in nåt lösningmedel genom de små hålen. Det räcker nog inte att bara dränka sensorn.

Mulle
Bromsrengöring hade jag provat i så fall.
Men det känns lite orka.se över det om man ändå tar ut den så byter man den.

Men det är alltid kul att skruva isär saker.
Precis, haha.
Och sen när man bytt olja och skruvat och grejat så upptäcker man att det fortfarande inte funkar....
Alternativt kollar man oljan på stickan lite oftare och står ut med att lampan blinkar till ibland.

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.