|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Okej jag lånar tråden lite nu jag vet men nu är det såhär: Jag är student bor i luleå och ska köra hem för sommarlov, vill ju kunna köra hem på billigt sätt och har därför funderat på 40/60 blandning. görs denna med etanol/95 eller etanol/98? Har inte tid att ändra ngt i motorn och det lönar sig inte direkt om man vill använda bilen på vintern också efter vad jag hört då. Tips och idéer mottages.... |
|
|
Vad jag har läst mig till så är det inte rekommenderat att ha ett chip anpassat för bensin när man skall köra på etanol. Detta eftersom chip för bensin ofta ställer tändningen lite aggresivare och när man kör på etanol vill man snarare sänka den lite... Mina bilar: Länk |
|
| De e bara o tanka i etanol och valfri bensinblandning, 40% etanol är ju den ideela blandningen då du spar mest pengar och bilens förbrukning ej öka | |
|
Jag kör en Bmw 320 Coupe 2002 E46 chippat. Jag blandar Etanol och Bensin 95 okt, ingen skillnad i förbrukning, behövs väl inte göras nått, jag tycker att det är onödigt att byta nå spridare eller nått. Jag har provat ochså att tanka mer etanol än bensin men då tändes motorlampan pga avgasvärden förändrades. Nu så tankar jag 15 liter etanol o resten Bensin funkar bra och motorlampan slutat lysa mera =) jag tycker ochså att bilen går bättre =) Så tanka 30/70 så kan man sänka priset per liter bränsle och man märker inte så stor skillnad på det höjda bensinpriset! Enkelt !? lr vad tycker ni? mvh |
|
|
wolfguden, du är inte rädd att motorn går för snålt när du inte bytt spridare och BTR? /Jonas |
|
|
Casy: Mjaä så snålt går den inte, från 0.8 me bensin å nu 1.0-1.1 me etanol. verkar räcka me att den är chippad om man nu bortser från kallstarterna:) |
|
|
Intressant ämne. Varför både byta spridare och höja bränsletrycket? |
|
loftahammar |
Har en 328-97, går 535:s spridare bra till den med, och hur höjer man BTR?? Mvh Robban Länk |
loftahammar |
Ska plocka i 325:s insug inom en snar framtid, men det kanske inte spelar nån roll vid konvertering?? Mvh Robban Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.