|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej igen, vet nån här om de går att etanolkonvertera 325:an..eller går den på ren etanol utan att man behöver göra nått? den är chippad å sånt å optimerad så den går bäst på 98+ oktan...men ändå undrar ja om de går?:D Måla mig blå och kalla mig fisk!!! | |
|
klart det går att etanol konvertera den. Nej, det går inte utan att man behöver göra något, ska du köra på ren etanlo behövs kraftigare soppa pump, större spridare och lite andra godsaker. |
|
|
Hej, det sägs att etanol är aggressivare mot packningar och slangar. Någon som vet hur det ligger till med det? /ElakaKatten |
|
|
En del säger det och kan säkert även visa upp packningar som har blivit skadade, men det finns även de som visar upp packningar på motorer som gått flera tusen mil på etanol utan några synbara försämringar. |
|
|
Ingen packning har gått sönder för mig trots flera tusen mil. Inte har jag någon starkare pump heller. Det enda jag gjort är att höja bränsletrycket och stoppat i större spridare. Etanol är däremot snällare mot plaster/gummi än vad bensin är. Metanol däremot är aggressiv mot en del saker. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vad är det för sorts spridare ni stoppar i isåfall? Är det något man klarar av själv, eller ska man låta BMW-verkstad göra det åt en? Vad får ni för snittförbrukning efter konverteringen? Och hur mycket extra effekt får man ut? /Jonas |
|
|
Måste bara förtydliga att jag etanolkonverterat 320in och inte 325an. 320in har fått spridare från en 535 samt en hopklämd bränsletrycksregulator (~4-4,5bar). Minns inte vad det är för förbrukning på den och har inte åkt så långt i år att jag hunnit kolla. Bara till besiktningen i princip. Effektökningen, om det nu blir någon, är marginell. Blir lite mer kraft i botten men det kan vara placebo också... Litet tillägg. Efter konverteringen så vill den inte gå riktigt bra på bensin så det får bli E85 i fortsättningen på den. Eller rättare, den startar inte med bensin om den blivit halvvarm men när den startar så märks det ingen skillnad mot innan konvertering. ///BMW - Was sonst! |
|
| Vad är det för mening att köra på etanol? Då drar ju bilen uppåt 1,3 1,4 liter milen. Snacka inte om miljön nu. Den förändras inte ett dugg för det.Tvärtom,regnskogarna minskar istället. | |
|
JohanE, tror du 535 spridare räcker till min 325:a och en justerbar bränsletrycks givare? kör på 70/30 etanol å bensin nu, men börjar gå fruktansvärt dåligt efter jag dragit ur den på växlarna, men kör jag som folk å inte varvar den mer än 3000rp/m så går den bra..men börjar ja varva mer så går den knappt alls efter de, utan ja får lägga av + polen på batteriet i nån minut å då går den bra igen. nån som har större spridare till salu föressten? :) Måla mig blå och kalla mig fisk!!! |
|
|
okej vi snackar inte miljön utan ett billigare alternativ till bränslekostnad, förbrukningen blir väl hur pass tung man är på gasen:) mer än normalt kommer den ta givetvis men de är ändå nästan 5 spänn billigare:) Måla mig blå och kalla mig fisk!!! |
|
|
fastEddie: Jag gör det mest som en kul grej. 1,20 billigare per mil blir det för mig vilket inte är särskilt mycket. wolfguden: Är säkert så att den går för snålt så prova med 535-spridare eller liknande. Kan ju även räcka med högre bränsletryck. ///BMW - Was sonst! |
|
| Nån som har 535 spridare till salu?:) Hörda att man kan även fixa till den gamla bränsletrycks givarn så att den tillåter högre tryck..iåf hur gör man de? | |
|
wolfguden: Jag har spridare till salu. Har konverterat min 320 och kört ett antal tusen mil utan problem. Den kanske drar 20% mer med E85 i stället för 98 i tanken.. Lätt underlitern i högt tempo vid långkörning. Mvh Anton |
|
|
Konvertera till E85 låter intressant. När ni säger att ni ökar trycket på BTR, gör ni det via nån skruv? Eller bör man köpa nån annan BTR, men vilken modell isåfall? /Jonas |
|
|
Gå in på www.etanolexperten.se Finns en mekaniker som har kört sammanlagt 8 år och 15 000 mil med sina bilar på etanol Det går att blanda i etanol i bensinen och spara pengar på det Enligt mekanikern själv så sparar du in mest pengar på att blanda 40% etanol och 60% bensin utan några som helst modifieringar, och vid 40/60 blandning så påverkas inte förbrukningen av bränsle Varför? för att etanol bara kostar mellan 8-9kr per liter och bensin kostar 13kr per liter? Nu är jag iofs ingen bilägare ännu, letar fortfarande efter min blivande bil Men på sidan finns en lista på alla bilar som testats med så mycket som 100% etanol utan ändringar |
|
| tillägger att jag gjorde en enkel kalkyl på en bil som drar 1,0 liter per mil och kör 1000 mil på ett år. med 40% bandad etanol och dagens etanol- och bensinpriser så tjänar du runt 6 000 - 7 000kr per år! goa pengar som kan vara värda att lägga på annat kul istället | |
| om man har en 328 va behöver jag göra med den för att den ska palla med e85 | |
|
byta spridare, byta (eller höja) BTR, ev chippa. Det är vad jag har läst mig till iaf. Jag tänker testa köra med 1/3-del etanol, så återkommer jag efter det med resultat. /Jonas |
|
|
nu jäklar i havet grabbar, varför min gick tydligen sämre på etanol var att ja hade innan bytt lambda på bilen från biltema för den var tjurig me avgasvärdena me den gamla..har nu satt tillbaka den gamla lambdan (bosh) original å nu går den som en klocka på etanolen. något mer svårstartad kall å lite slöare bara men inget annat går annars som vanligt. Har nu fått lite skräck från biltemas lambdor eller så hade ja bara otur å fick ett bajsexemplar från dom....Men original är original iaf:) |
|
|
wolfguden, vilka delar har du bytt ut? Nån effektskillnad? Kan för övrigt tillägga att min 325a vart lite kvickare med 25% etanol i tanken. Inga delar bytta. /Jonas |
|
|
Casy. Ja har inte bytt ut nånting i den, kan vara så att de är för att den är chippad som den går bra på ren etanol. effektmässigt så är den lite lite slöare..men de går väl till sig om man vill sätta större spridare å Btr:) Måla mig blå och kalla mig fisk!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.