|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur är det på 20+ lådor? Byta eller inte byta? Jag har en hyffsat nyinköpt 530d som gått 21600 och jag räknar med att köra minst 4000 mil/år i minst 3 år. 2 val: 1. Byta olja+filter inom kort och kanske ett byte inom 2000 mil efter det för att får ut lite skräp. 2. Lägga undan några hundralappar i månaden som buffert till ny/renoverad växellåda? Bonusfråga: På ebay.de finns ett par stycken säljare som påstår sig sälja en utbyteslåda till gmlådan på dieseln som skall vara renoverad. kostar ca 10kkr och man skickar sedan sin egen låda i retur. Något som funkar? Har dom lyckats få tag i delar eller tillverkar dom själva? Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Jag skulle ha gjort en delbyte. Den konstruerade livslängden på lamellerna i en låda är ca 30k. Det betyder att tex en storstadstaxi kan hålla 20k-25k medan en lugnt körd bil på landet med få växlingar på landsväg kan hålla över 50k innan första lamellpaketet är förbrukat. Om bägge växlar bra hade jag inte bytt olja på den första men på den andra hade jag gjort det. Priset låter lite underkant. I Sverige får du nog räkna med 20-30 k men då är det demonterat, monterat, justerat och provkört på bilen. Vid en aukt renovering byts alltid alla tätningar, packningar, tryckplattor, lameller, solenoider, v-givare, bussningar oavsett skick. Konverter, trummor, pump, planetväxlar, frihjul och lager kollas nogas och byts vid behov. Ventilhuset demonteras helt och delar byts ut vid behov. Sen finns det budgetrenoveringar av mindre nogräknade verkstäder där man i värsta fall bara byter lameller. Om det inte är en aukt verkstad begär alltid att få på papper vad som är nytt i lådan. molle |
|
| Molle325, jag har en 740 -95 som gått 31000 mil. När den är kall så tar det längre tid innan den växlar upp speciellt upp till 3:ans växel, kan gå till 3000 varv innan den växlar upp. Men det gäller bara de första hundra metrarna sen växlar den mjukt och fint. Hur allvarligt är det ? Byta olja vet jag inte om jag vågar eftersom jag inte vet om det är gjort förut. | |
|
På den lådan gör kallstartsprogrammet att den kan dra uppåt 3000 på tvåan men det kopplas ur ca 2 minuter efter motorstart. Testa att låta motorn gå på tomgång 3 minuter efter kallstart innan du börjar rulla. Då hinner kallstartsprogrammet koppla ut innan du kör i väg. Drar den inte högt på 2an efter det så vet du att det bara är kallstartsprogrammet. molle |
|
|
Det här var en bra tråd, även om den har några år på nacken! Jag har ett fenomen i min e39 530iA med 5HP19-lådan som skulle kunna vara samma som Molle beskriver i punkt 13: När jag ligger i D och kör mer eller mindre konstant hastighet och släpper på gasen, även om det är jättelite, går motorvarvtalet först upp en bit innan det går ner. Det är som om lockupen öppnar tidigt och överraskar motorn som inte hunnit dra av på gasen liksom. Vad kan det bero på? Jag hoppas naturligtvis på något ofarligt som dåligt oljetryck i lådan. Jag ska göra "premium oljebyte" på ZF på måndag. De tar ut styrdonet och byter tydligen vissa slitdelar och i och med det får de ut olja ur momentomvandlaren, totalt sett blir 85% av lådans olja utbytt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.