AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.976

Köpa BMW 528 E39 hur testar man automaten vid provkörningen ?

Sida 1 av 2
Ja som sagt hur ska man testa automaten vid en provkörning .Det är enklare med en manuell och testa växellådan och koppling-dragläge,sladdrig spak...........

Väldigt tacksam för tips.
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
hmm när du lägger i D ska den "hugga in" direkt ingen fördröjning sen bara att den växlar mjukt å fint att kickd funkar sen är det väl inte så mycket man kan kolla igentligen...M
Nog ska det väl ändå vara en viss fördröjning när man lägger i D? Det ska ju inte bara smälla till när du rör spaken? Isåfall har jag aldrig ägt en fräsch automat...
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Man kan testa de flesta komponenter i lådan genom att framkalla olika situationer. Här är min checklista:

1. shiftlock ska fungera
2. växellägesindikatorn fungerar för alla växlar o program
3. kall låda växlar felfritt på alla växlar vid lugn körning
4. 1-2 sek fördröjning från N till D eller R
5. Inte rycker vid varm låda från N till R
6. Inga missljud underifrån med stillastående bil i D, N och R läge.
7. Inga missljud vid kraftig acceleration från stillastående (lyssna med rutan nere längs en vägg som skickar tillbaka ljudet)
8. Testa 7 med start på 2an resp vinterläge om det finns
9. Motorbroms fungerar på alla växlar, framkalla med step alt läge 4,3,2,1
10. Alla nerväxlingar mjuka under motorbroms med step alt spakläge 4,3,2,1
11. Alla uppväxlingar mjuka/nästan okännbara vid lätt eller ingen acceleration
12. Alla uppväxlingar bra vid kraftig acceleration
13. Alla uppväxlingar utan varvtalsökning (kolla varvräkn. noga vid växlingar)
14. Kickdown från 5an ok med och utan lockup
15. Lockup helt låst från 120 och uppåt med full gas utan kickdown
16. Inga vibrationer på 4an och 5an i 60-120 under lockupens slirfas
17. I övrigt växlar och går lådan bra på alla spaklägen som finns på lådan
ifråga (1,2,3,4,D,R) resp steptronic läge
18. Inga läckage från fram- eller bakkant på lådan.

Uppfyller lådan alla punkter ovan kan man inte bli mer garderad utan att
ha öppnat lådan.

molle
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Hmm... punkt nummer 16. kan jag ev känna ibland i vår bil.
ca 1 gång av 20 vid acc från ca 75-80 och uppåt 120 så kan man ibland höra en lite mörkare ton från transmission och lite vibrationer. Är det något att oroa sig mycket för?

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Johan T...om d va svårt att förstå med att hugga in så menar jag inte att det ska va som att man kastar in ett spett...men du tycker kanske att d ska ta 5sek innan d börjar dra...alla är vi olika
Tackar för alla råd o tips speciellt du molle325,kanonhjälp borde finnas med en nån sorts FAQ .
Neroht... Nä jag tycker precis som Molles punkt 4... 1-2 sekunder
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Molle325:
Om det rycker när man går från N => R, innebär det ett allvarligt fel?

Min gungar till när jag lägger i backen...
Molle325,

Punkt 16 i din checklista ovan intresserar mig också.

Kan du eller någon annan förklara vad som är fel/slitet i det fall vibrationer förekommer under slirfasen? Är det är ett vanligt förekommande fenomen?
Är lite grön när det gäller automater, jobbar på att lära mig mer.
Tack Molle325 för tipsen och råden ,dom hjälpte mig i mitt köp av min 528 ia.
Jag testade lådan som du tipsade och det fanns inget att klaga på .

Oerhört bra forum,det här.

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Garpen: Det kan tyda på att tryckregleringen inte är bra eller att oljan är för tunn. Gäller alla växlar men känns ofta först på backen. Lådan funkar bra ändå men kan växla lite hårdare. Är det mkt för högt tryck kan man riskera att spräcka ett kopplingshus. En verkstad kan mäta trycket. Komponenter i ventilhuset kan behöva bytas.

gti/AKN: Särskilt GM lådor har haft problem med vibbar i sina slirande lockup kopplingar och man har bytt ett helt gäng på garanti nu på 2000-talet. Kolla på BMW (eller TIS) om den ska bytas och om den är bytt. Det är en hel vetenskap som spelar in för att få lockupen att slira bra: mjukvaran som styr det variabla hydraultrycket till kopplingen, friktionen mellan lamellerna, friktionen i oljan mellan lamellerna, kylningen av lamellerna, rätt olja... allt ska va avstämt för att det ska slira bra. Ofta men inte alltid slutar det med att man får byta konverter för att bli av med det, men innan en sån stor årgärd får man utesluta andra faktorer.

molle
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Tack för tipsen skrev ut molles tips och hade med mig när jag prokörde bilen, provade då lådan och den fungerade bra.
Så det klart man slog till.
Dagsfärsk ägare till 01 525 Touring

Hälsningar Niclas

Tack Molle325 för ditt svar.

Är relativt ny ägare av min 330 som är förssedd med 5HP19 automat och den växlar finfint men tycker mig förninna lite "vibbar" eller durr under slirfasen. Det är så lite att det nästan måste vara "matsalsgolv" man kör på för att det skall märkas. Kanske inget att oroa sig för, stör inte om det inte blir mer.

gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Tack härifrån också Molle!!!

Precis som AKN är mitt problem endast kosmetiskt än så länge.
Jag har ju dock GM, lådan, så jag skall hålla ett vakande sinne på det hela.

Till en början skall jag byta olja och filter.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tack, ska be dem ta en koll på nästa service.
Jag har en fråga till dig molle... Du verkar ju jävligt kunnig på automatlådor... Vad sliter egentligen mest på en automat? Fullgas växlingar? Många upp och ner växlingar? 200-220 knyck långa stunder?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Liksom på en manuell låda, många växlingar och växlingar under kraftiga accelerationer sliter mer på kopplingarna. Konstant fart på samma växel och med låst lockup sliter bara på kullager, pump och planetväxelsystem och de flesta av dessa komponenter kan ofta sitta kvar efter en renovering (byte av kopplingslameller) och överleva en livstid till.

molle
Okej... Tackar för det svaret... Nä det där med höga hastigheter länge baserade jag på att jag hört att t.ex w124 automater i tyskland ofta haft kort livslängd när dom varit autobahn körda... Dom tyckte tydligen inte om att oljan fick nån väldigt hög temperatur eller vad det nu var... Kan det stämma?
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Detta är andra proffsmeken som svarar på samma sätt:

"...ett oljebyte på vxl kostar ca 3000kr
men om man inte har problem med vxl så kan det vara vanskligt att byta olja pga vid ett byte får man bara ut ca 4L vxl rymmer ca 8L vid ett oljebyte kan den nya oljan lösa upp gamla oljerester som ev hamnar i ventilpaketet som följd kan man få problem med växlingen..."

Jag är rådvill...
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Några effekter av oljebyte:

1. Ny ATF har ofta marginellt lägre friktionskooefficent än gammal vilket sänker friktionen mellan lamellerna ngt så kopplingarna slirar lite mer och växlingarna kan upplevas något mjukare. Marginellt men kan kännas ibland.

2. Ny ATF har ofta marginellt högre viskositet (inte så vattnig) vilket också bidrar till att mjuka till växlingarna något eftersom det bromsar upp kolvarnas rörelser. Ytterst marginell effekt.

3. Nytt filter med bättre genomströmning höjer trycket vilket kan bidra till att göra växlingarna lite hårdare och snabbare illäggningar.

4. Ny ATF har högre koncentration verksamma detergenter vilket börjar lösgöra fastsittande beläggningar som gammal olja inte rått på. Koncentrationen lösa partiklar i oljeflödet kan därför öka en tid efter bytet och ställa till problem i ventilhuset. Gäller även vid flush.

Ju längre tid som lådan gått på den gamla oljan före bytet desto större blir effekterna och ev konsekvenser efter bytet. Min erfarenhet är dock att byte ytterst sällan ger problem på lådor/oljor som inte gått mer än 10k-15k. Risken för problem efter byte ökar sedan ju längre som lådan gått på samma olja. Effekt 1 kan få en låda med nerslitna lameller att haverera strax efter ett oljebyte. Har sett flera fall på det på +30k lådor.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.