|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har eventuellt tänkt köpa likadana hjul som dessa Länk då jag tycker dem är riktigt snygga och passar de stuk jag vill ha på bilen. Problemet är mina coilovers vilka gjorde att jag fick smala av mina nuvarande BBS RSII från 8,5 till 8". På dessa hade jag innan avsmalningen ET38. Frågan är nu vilket ET jag behöver ha för att en 8" fälg av nämnda modell ska passa? Mina BBS är avsmalade på insidan, alltså mot fjäderbenet.. Så enkelt förklarat. Vad blir det för ET på en 8,5" fälg som smalas av på insidan till 8" ? Hoppas nån fattar vad jag menar och kan svara på min fråga:) | |
pg_ice |
frågan är om inte 19" går bättre än 18" mot coiloverserna? vet iofs inte vart det tar i ( har också coilovers) annars så är dom riktigt grymma! men jag hade nog kört på 8.5" runt om med 235or killen som har den drä M3an har ju 8.5 fram och 9.5 bak med 255or! då kan man nog glömma att sänka bilen bak :) |
|
Det står att han har 8" fram. Jo jag är lite halvt skeptisk till 9,5òr då jag absolut inte vill ha det minsta kantskrap! Får man de anser jag de som ett misslyckande... Mina skärmkanter är valsade så mycket de går i princip utan att de syns på utsidan och jag har väldigt gott om plats med mina nuvarande BBS.. Min bil med nuvarande hjul Länk |
|
Filip_J |
a_wingard73: Om din bil är toklåg bak så klarar du dig PRECIS med 235 på en 8.5" bred fälg med et 38-40 oavsett om skärmarna är valsade eller inte och dina är valsade, så nemas problemas, du kan kanske t.om har 5mm spacers för att fylla ut. Pg_ice: Fälgarna som jag köpte som som du har nu är 8.5" ET 35 UTAN valsade skärmar. 235 fungerade inte alls så det är därför det sitter 225or bak. Fram sitter det 5mm spacers för att dem tog i fjäderbenet. Det ultimata är 8.5" med ET 38-40 + ev spacers och helst valsat. |
|
Jag har inga spacers och det är massvis med utrymme kvar att fylla.. Farsan hade 9" bak med 245 på sin E36 med valsade skärmar utan minsta kantskrap. De måste gå på nåt sätt bak iaf.. Inte kan dom skriva att fälgen ska passa om den inte ens ska göra det med valsat? Det jag oroar mig för är fram mest. Jo när jag köpte M3an hade jag ACS fälgar med 255 or bak och inte heller de skrapade. |
|
|
Jag va ute och försökte mäta fram ET så gott jag kunde. Fick ET 45.. Kan de stämma? Innan va fälgen alltså 8,5" bred med ET 38. Nu är den avsmalad på insidan till 8" 1: Fälgens bredd 8" = 20 cm? 2: mätte från fälgens bakre kant till anläggningsytan mot navet = 145 mm 3: minskade sedan de 145mm med halva fälgens bredd och fick 45mm Så åter igen passar en 8" fälg med ET35 fram utan risk för att de tar i fjäderbenet då mina nuvarande 8" fälg med ET45 gör de? OBS!! Ber så vänligast att ni inte tar bort eller stänger tråden nu för de är ingen trådlyftning utan enbart en frågeställning för att kunna få ett så korrekt svar som möjligt! Är desperat då jag vill kunna fira (H)julafton ännu en gång innan bilen ska ut:) |
|
Filip_J |
Nej. Men allt hänger ju på ditt ET. Originalfälgar ligger på ET 42 = En bra bit in under skärmen. De som tillverkar breda fälgar för de som vill köra med breda däck gör ju dem med högt ET, ex. 9.5" med ET 45. |
|
Japp Filip jag förstår hur du menar och håller helt med. Men som sagt är jag mest nyfiken på om framfälgarna kommer passa utan att de tar i fjäderbenet. Nuvarande 8" med ET 45. Tänkta fälgar 8" med ET 35. |
|
Filip_J |
Ok då förstår jag. Jag skrev i ett inlägg ovanför att mina förra fälgar var just 8.5" med ET 35. Insidan på framfälgarna tog i fjäderbenen så jag satte dit 5mm spacers (räcker kanske med 3mm med). |
|
8" med et 35 hamnar ju 1cm längre in än 8" med et45 så det beror ju på om du har 1cm tillgodo. |
|
|
alternativet är att köra med 1cm spacers men då får du även tänka på att dom hamnar 1cm längre ut än nuvarande. 8" är 20.32cm mät fälgen noggrannare 3.2mm är mycket i detta sammanhang ;) Jag har alu spacers till salu isåfall 1cm |
|
|
edit funktion hade ju varit bra men du kan ju räkna så här: Fbx2,54/2=Fc Fc+ET= Fb= Fälgbredd i tum Fc= Fälgens centrum ET= Fälgens inpressningsdjup i cm om din nuvarande fälg är 8" exakt så blir det ju 8x2,54/2=10,16 (Fc). 10,16+4,5= 14,66cm fälgen breddar alltså 14.66cm inåt. Gör nu samma beräkning på dom fälgarna du vill köpa och se om det passar. Kolla även hur mkt marginal du har till fjäderbenet. Lycka till |
|
Filip_J |
Pelle. Nu tänker du väl fel? Ju högre ET du har desto längre in sitter fälgen. Ju lägre ET desto närmare skärm. |
| ja det blir ju så om du räknar med formeln, Fc+ET, har han istället ET 55 då för att jämföra så blir ju värdet 15.66cm och hamnar fälgen längre in. | |
| för att beräkna om den tar i skärmkanten så är det bara ta Fc-ET så ser du hur långt ut fälgen hamnar... | |
Filip_J |
Jo men du sa ju att om han har 8" så hamnar fälgen längre IN med lägre ET och det stämmer ju inte. Det ska ju vara tvärtom. |
| ja som sagt en edit funktion hade varit bra, blanda ihop det i dom 2 första inläggen. | |
Filip_J |
Hatar att man inte kan editera ELLER lägga in bilderna direkt här utan att behöva länka till allt. |
|
Fälgarna jag tänkt köpa är 8" fram med ET30 samt 9,5" bak med ET 40. Mina nuvarande är 8" fram med ET40 samt 8,5" bak med ET38. Enligt min uträkning kommer de nya framfälgarna bredda mot skärm 1cm fram samt 1,1 bak + att bak även breddar 1,4 cm inåt mot hjulhuset. Farsan beställde CSL kopior med 9,5*18" bak ET 40 så jag ska prova ett av hans hjul imorgon för att kolla bak iaf. Fram ska jag ju alltså inte behöva oroa mig för att de tar i fjäderbenet då utan enbart skärmkant. Jag skrev ju ET45 på de nuvarande i ett tidigare inlägg men jag räknade fel och de är ET 40 nu som sagt. |
|
|
jag hade 9x19" ET38 runt om, 12mm valsning bak och det var precis. Fram tog det i innerplasten i skärmen när man svängde fullt annars var bredden mot skärmkanten perfekt. Räkna och jämför MVH |
|
| roll the fenders! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.