|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
E36 ser väl modern(are) ut än E34? /L |
|
|
Ni skulle se minen på min fru när hon fick se min nyinköpta E30... Hon trodde inte jag menade allvar när jag sa att jag tyckte modellen var snygg. Hur som helst så får jag ha den ifred ialla fall. ;) /L |
|
|
Mitt förslag till dig är att tänka över det JURIDISKA först. Antar att ni är sambos under "äktenskapliga förhållanden. Ska du köpa bilen för att båda ska använda den kommer den att hamna bland erat gemensamma ägande(som delas lika) när ni separerar oavsett om du betalade hela bilen själv. Om jag vore du skulle jag köpa något gemensamt skit som hon kan övningsköra i för 2 papp och sedan köpa mig en egen BMW som är ämnat för ditt eget bruk. |
|
Transocean |
Håller med Snajdaren. |
|
Eftersom det är du som skall köpa bilen, då är det ju du som bestämmer! En E34 är inte stor att parkera, den är ju ganska kantig som gör den lättparkerad. Köp en kombi eftersom hon gillar det, kolla av vilken färg hon gillar och ha det i åtanke (min tjej tycker färgen är jätteviktigt). Skall ni dela på inköpet så har hon ju lika mycket rätt att bestämma som du, men ska du betala tycker jag att hon ska vara glad att du vill lägga ut pengarna (lite "hårt" kanske, men det ligger något i det). Mina bilar: Länk |
|
|
Jäklar vilken respons! Många kloka och bra svar/inlägg. Två bilar går bort, även om tanken är god. Dels är det lite jobbigt med parkeringsplats där vi bor, och dels kostar två bilar trots allt mer än en. Hade det inte varit för att sambon övningskör så är det tveksamt om jag hade skaffat bil överhuvudtaget i dagsläget. Bor rätt så centralt i Sthlm, så behovet av bil är rätt så litet egentligen. Vi är sambos som sagt, och skrivna på samma adress, så jag antar att sambolagen gäller. Däremot har vi rätt bra koll på vem som köpt vad än så länge, men det är såklart bra att ha det juridiska i åtanke. Kamkedja är som sagt ett krav, så en nyare fyrcylindrig motor, alternativt en liten sexa med 24v är det som gäller. Utrustningsmässigt är det väl inget som är ett krav, men airbag borde känns som man borde ha. ABS har nog alla modeller nyare än '91 antar jag. Verkar så på de annonser jag har sett iaf. Angående compacten så verkar den vara en trevlig liten bil. Har provat en 316 compact, dock en väldigt kort sträcka. Den var skön att köra, bra växellåda, rapp i styrningen och tillräckligt pigg för min del. Har även kört två 520 (en 89:a och en 91:a), vilka båda kändes stora och rejäla. Den äldre var lite i klenaste laget, och nån sån är inte aktuell. Den nyare var tyvärr lite risig i skicket och hade en del vibrationer när man kom upp i runt 70, annars en kanonskön bil att köra. Både compacten och 520:n känns helt okej som "övningskörningsbilar". Kort sagt, mest bil för pengarna ger e34:an, men "bäst" för vårt behov är kanske e36. Irriterande att man inte kan bestämma sig bara... /Martin - kort och gott |
|
|
Min son började övningsköra i min gamle e34 525 jag hade som andrabil för ett tag sen. Han tyckte inte den var "för stor" eller "svårkörd". Tvärt om så känns e34 som en "liten" bil när man kör jämfört med konkurrenterna. Denne 525:a var också en av de bästa bilar jag ägt, rullade 30k problemfria mil och var otroligt bekväm. Och tycker du en 316 är "pigg nog" kommer du tycka 525:an är rejält pigg och go, finns inget som heter "för stor motor" ;) Och bensinförbrukningen? med körning mest inriktad mot stad så drog min 1L/milen. |
|
|
Jo, en 525:a skulle ju inte vara så dumt. Tyvärr är de lite mer sällsynta än 520, men kanske lite mer lockande. Verkar i alla fall som många har bra erfarenheter av e34:an. Återstår att se om man hittar någon som inte klonkar och har sig, vilket verkar vara rätt så vanligt. Jag fortsätter att leta efter både e34 och e36 i alla fall, vad som slutligen kommer stå på parkeringen får tiden utvisa! /Martin - kort och gott |
|
|
Lill-Myran, okej ja det blir ju en annan typ av kompromiss, men dock en kompromiss. Jag känner igen det där, min kvinna gnäller om att min senast inköpta bil är röd precis som en av de andra och jag kan bara säga att jag håller med henne om detta, tycker själv inte om röda bilar och ändå har jag två stycken. Svaret på det fick hon att försök hitta en 318E30 från 1988 med 1 tidigare ägare, 100% original och frisk i kaross, motor och inredning med lyster i lacken pga garageförvarad och lite körd på vintern för 10000kr? Alltså när det handlar om en begagnad bil är det inte som att man kan titta i en tillbehörskatalog och välja färg, hallå bilarna är faktisk ca 20 år gamla man ska vara glad om överhuvudtaget kan stöta på ett fint exemlpar med ganska låga mil för en billig peng. Jag har dock tur för i mitt fall är E30+E34 alldeles för modernt och plastigt för henne och hon vill ha äldre bilar. Jag kan inte annat än hålla med henne om det också, bara det att en billig, rolig bruksbil som tål att användas (som man vågar använda) året om och dessutom ställa ifrån sig varsomhelst kan aldrig resultera i en 3,0csi, 2002tii, 635csi, 507, osv, vilket vorde hennes dröm. Så visst är kvinnor kräsna, tursamt nog i mitt fall på rätt sätt, men vadfasen man kan dessutom inte köra med en gammal MG cab, Austin Healy, Jaguarer av 1950-1970-tal i grön kulör i mint kondition året om, det går inte dessutom håller de inte och dessutom rostar de bort och dessutom får man välja bort både HUS, alla andra bilar, motorcyklar samt fru för att den ekvationen ska fungera, IDIOTISKT och kostar pengar men visst delar jag samma drömmar. |
|
|
Betänk att det är normalt mycket lättare att bli förlåten i efterhand än att få tillstånd i förväg. Alltså, hittar Du något vettigt så köp den och en blombukett och ta med henne på en shoppingtur efter något kul klädesplagg. Detta kallas HBO, HustruBlidkande Omkostnader. Livet blir mycket lättare med ett HBO-konto. Tycker hon sedan att bilen är för stor så blir argumentet 'Jo, men småbilar kan man inte ha sex i baksätet på. Så nu måste vi köpa en kjol till dig!' En liten söt bil säljer sig själv! Inte bara kvinnor kan manipulera! /R (Gift sen 25 år, med samma) |
|
|
Hehe, ett HBO-konto kan kanske vara min räddning. Med en prisvärd och billig bil kan det kontot också öka lite. Det kanske kan kompensera för en alltför mörk inredning, fel färg osv. Som sagt, man kanske har lite för höga krav. Det gäller ju liksom ingen fabriksny bil som man kan pula ihop precis som man vill. Jag kan leva med lite småbrister, bara bilen funkar bra maskinellt och är välservad. /Martin - kort och gott |
|
| en 320-325 e36 får du väll för dom pengarna, köp en sån dom är ju fina dom modellerna.. och inte stora ta med henne när du provkör, hon kanske lär sig tycka om den, heheheh,,, | |
| lill-myran: bytt till en drake som gillar bmw. så skulle jag ha gjort. | |
|
Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse!!! Jag ville gärna ha en BMW och vi pratade om det fram och tillbaka långt och länge. Alla möjliga argument MOT drogs fram: dyr, vräkig, stor, inbrott osv osv ... Så det verkade vara omöjligt att få tillåtelse. Alltså tog jag mod till mig efter långt, kanske inte iaf :-) övervägande och tog mina egna slantar och drog iväg och köpte mig drömbilen. Vi kan väl säga att mottagandet av min nya ögonsten var minst sagt frostigt. Sambon sov inte ens hemma den kvällen. Men med tiden har jag fått både förlåtelse och även med åren tillåtelse att byta ut den första BMW mot andra BMW. Sen kan jag inte ge dig några bra råd i vilken bil du ska välja men det brukar lösa sig kemiskt när du väl stöter på den.... Så mitt tips är nog ändå att köpa dig det du vill och känner för och sen löser sig det andra med tiden.. Visst kan man byta drake med, men det känns ju ändå som lite överilat :-) Lycka till!!! Niklas Fransosen |
|
|
Nästan hellre bil-lös än en draktös, så att byta ner sig på förhållandefronten tror jag inte jag ska göra. Nu verkar det nästa som jag har fått tillåtelse (tiden talar för mig verkar det som) att köpa mer eller mindre det jag vill. Problemet är väl bara att jag fortfarande knappt vet det. Men förr eller senare träffar man rätt och då gäller det väl bara att slå till. Har börjat fundera på att vidga mina vyer lite och kika utanför Stockholm, men frågan är om det är värt en resa genom halva landet för att hitta "rätt" när man letar i min prisklass...? Nåja, the hunt goes on! /Martin - kort och gott |
|
|
Sicken tur jag haft då... Här kan vi inte tänka oss annat än Bmw ;) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Om du vill behålla din kvinna så ska du själv ta beslutet om vilken bil som ska inhandlas. Kvinnor tröttnar på toffelhjältar som går för långt och sticker så fort en alfahane närmar sig. Till bilfrågan. Köp en E36:a, modell av mindre betydelse men gärna med en 6:a. En sådan här kan du nog lossa för en tjuga Länk Du får en ok bil, din kvinna ser dig som en man, även om hon initialt kommer att sura, men det ligger i deras natur. Och hon kommer garanterat att trivas med vagnen med tiden. |
|
|
Efter en del velande har jag fått ett slut på denna fråga. Bilen är inhandlad och det blev en e34:a till sist. Flickvännen är förvånansvärt nöjd och gillar att övningsköra i den, och jag är jävligt nöjd med komfort och att allt fungerar (utom handbromsen som vi nu dagen efter inser är rätt dålig verkan på...) Bilen är en 520i, 1994 års modell med 23 300 mil på mätarn. Stabil och fin på vägen, nästan nya sommardäck, fungerande AC mm. 3 ägare innan mig, varav den första i Sverige har haft den avställd under 4 vintrar, med andra ord näst intill helt befriad från rost. Ett par små repor och nån mindre inbuktning i plåten på passagerarsidan. Hyfsat välfylld servicebok (daterad 1993), fin motorsång och en mycket prydlig och fin inredning. Nu har man bara lite abstinens då man inte längre får glo efter annonser... Det var ju rätt kul ändå :) /Martin - kort och gott |
|
|
Annonskollen är halva nöjet med att köpa bil, brukar kännas lite småtråkigt och "tomt" när väl pärlan är inhandlad. Bara att vänta ett par år till nästa bilbyte.... :) /L |
|
| Grattis! Alla nöjda och glada! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.