AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.486

Flickvän vs BMW, tips på övertalning?

Sida 1 av 3
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Jakten på en ny bil har redan börjat efter att ha lyckats sälja iväg min gamla Golf, men nu är det ju så att min kära sambo har lite idéer och mer eller mindre kloka synpunkter. Jag är på jakt efter en BMW, helst en inte alltför dyr och krånglande modell, och sambon håller med om att det inte ska vara en dyr eller problematisk bil, men hon verkar inte störtförtjust i BMW...

Min tanke var först en e34:a från '91 och framåt, men se det föll inte i god jord hos min sambo. "För stor!", "ser ut som en amerikansk raggarbil" och "ful i fronten" hävdar hon. Nu är det ju inte helt kört, en touring funkar faktiskt. Då "används ju utrymmet" som hon säger, men hennes argument om att den är svårparkerad för att den är stor funkar ju liksom inte om en touring är ok. (Inredningen är inte heller något att hänga i granen enligt henne, med ett undantag - är den ljus så är den jättefin!)

Mitt andra alternativ som skulle kunna rymmas i min budget är en e36:a. Mer lagom i storlek och mer accepterad av tjejen. Jag är dock lite fundersam, känns som det är större risk för en buskörd bil, och dessutom verkar e36:orna dyrare generellt sett. Ytterligare en faktor är att jag har fått för mig (rätt eller fel?) är att kvaliteten på e34:orna är något högre.

Känns som man hamnat i en återvändsgränd. Skulle behöva lite stöd från empatiska medmänniskor, och kanske lite tips om hur man övertalar en sambo med aningen andra värderingar än en själv. Någon som varit i samma situation? Eller någon som sett en e34:a touring med ljus inredning, helst med dragkrok?

Förlåt för mitt något röriga och desperata inlägg, men jag vill verkligen inte övertalas in i någon saabifierad värld eller bli sittandes med en bränsleslukande hisinge-traktor.

/Martin - kort och gott
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Allt handlar väl om vad du vill pröjsa, men E39 523 runt 96 börjar bli oförsämt billiga nu, får du ett ex som funkar lika bra som min gjort under de sex år jag haft den så kommer du ha ett riktigt billigt och mycket trevligt bilägande.

Jag gissar att du får en hyffsad runt 35 - 40 laxar.

mvh Daniel
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Mitt tips är att ta med tjejen på provkörning av en BMW, förhoppningsvis uppskattar hon detta och förstår vad det handlar om!

Min flickvän är inte bilintrsserad men nu "älskar" hon vår bil!
Li
138
Lill-Myran
Ja, e39:orna är ju givetvis lockande, men lite över min budget än så länge. Jag kan kanske tänka mig att hosta upp runt 25 tusen för en bil i dagsläget. Så om ett par år...

Tyvärr så har min flickvän inget körkort än, så hon får nog vänta med att provköra tills vi skaffat en bil. Lite därför hon är "rädd" för större bilar nu när hon övningskör. Jag kan förstå det på ett sätt, men samtidigt är de BMW bilar jag kört väldigt lättkörda så jag tror inte det borde vara något problem att övningsköra i en 5-serie tex.

/Martin - kort och gott
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Hälsa din flickvän att det är mycket säkrare att köra en normalstor bil, sådana argument brukar fungera :-)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Varför inte en välskött 318 E36 touring?
Hade en sådan för med M43-spisen ett tag sedan och den var väldigt lagom.
Lagom snål, rolig att köra och överkomlig att äga.

Dock hade damen synpunkter på krocksäkerheten, så vi åker numera runt med barnen
i en "bränsleslukande hissinge-traktor" ;)

/L
Transocean
Har din sambo inget körkort har hon ingen rätt att uttala sig! Det samma gäller när hon har fått körkort! Vill hon då köpa sig en Fiat 500 så får hon väl göra det! Med egna pengar! Du måste prioritera helt enkelt! Kärring eller BMW! Svårare än så är det inte, faktiskt!

Eller vad med en BMW-tjej som är snabbare än du på Ringen?
Li
138
Lill-Myran
Hehe, jo jag försöker. Problemet är bara att hon är nästan lika envis som jag själv är. Säkerhetsmässigt känns båda modellerna rätt så ok om man ser till vad man annars kan få för de pengar jag är beredd att lägga ut. Men visst 5-serien är ju större och troligen bättre trots en äldre konstruktion.

Någon som har koll på reservdelspriser på e34 resp. e36? Några större skillnader eller är det försumbart?

/Martin - kort och gott
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Allt hänger på vem som betalar, betalar du så är det bara att inhandla vad du vill!, delar ni blir det jobbigt för då kan det handla om en kompromiss helt plötsligt.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Skulle tro att skillnaden på reservdelar är försumbar.
Båda två är ju sk. "Biltema" målgrupper.

/L
Li
138
Lill-Myran
Leffo//
Jo, en 318 är väl också rätt "lagom" på många sätt. Åtminstone om man har en begränsad budget. 316, 318 eller 320 är väl vad som gäller om det ska bli en e36:a. Kravet är iaf kamkedja. 3-serien accepterar hon dock även som sedan, så touringkravet är enbart för 5-serien. Mycket att hålla reda på är det... :)

Transocean//
Det ligger väl kanske lite i det du säger. Dock är jag en alldeles för snäll och toffelmässig individ för att bara köra mitt eget race. Jag vill ju faktiskt att hon ska våga övningsköra och snabbt ta lappen så hon kan skjutsa runt mig lite när det vankas festligheter. Och då vill jag förövrigt inte åka Fiat 500, så hon får fan inte köpa en sån ens om hon skulle ha lust.. :)

/Martin - kort och gott
Li
138
Lill-Myran
FRIFART//
Det är jag som hostar upp kosingen vid köpet, sen delar vi rätt så jämnt på bensin, försäkring och reparationer, så någon slags kompromiss blir det.

/Martin - kort och gott
Transocean
Ja men då är vi på rätt väg i alla fall! Vad med att lova din sambo att hon får köpa den nya tvättmaskinen med torktumlare och tv om du får köpa din e34? Då blir bägge nöjda? Tjejer är som katter, de försöker alltid blåsa dig men det är jätte-enkelt att kontra....
Det viktigaste i den här frågan är inte vilket bilvalet blir utan din oförmåga att bestämma över dina egna inköp. Lyssna på hennes argument men välj själv utifrån dina egna värderingar.
Ger du med dig i den här frågan kommer hon att köra över dig totalt i framtiden när ni ska göra gemensamma inköp (som detta inte är).

Flåklypa
Li
138
Lill-Myran
Transocean//
Bra tanke, men vi har redan tvättmaskin och ny TV (som jag enhälligt valde), annars är det såklart ett bra knep.

Flåklypa//
Min oförmåga att bestämma mig är jag själv väldigt medveten om. Jag är inte helt emot en e36:a heller. Visst är det "mitt" köp, men jag känner nog ändå för att hitta något där båda är nöjda, åtminstone någorlunda.

/Martin - kort och gott
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Vilket dilemma!

Du har helt rätt i att E34 är snäppet bättre än E36 vad gäller säkerhet, hållbarhet/driftsäkerhet och komfort. Dessutom är E34 billigare än motsvarande E36, så helt klart ger E34 för pengarna. Kostnaderna totalt för bränsle, service/reparationer och skatt/försäkring går nog ungefär på ett ut, gissar jag.
MEN.... man ska gilla bilen också! Och det är väl inte helt oväsentligt att även din sambo tycker om den - bil köper man med hjärtat, hur mycket förnuftsargument man än plockar fram för att försvara sitt val.
Kanske en E36 Compact skulle kunna vara ett alternativ? Riktigt praktisk med sin halvkombikaross, kul att köra med sin 'gamla' bakvagn (hämtad från E30, övriga E36 har en femlänkad historia) och så brukar designen tilltala damer.
Finns som 316ti (102 hk), 318ti (16V 140 hk) och den hysteriskt roliga 323ti med 2,5-literssexa på 170 hk.

Vad du än väljer, försök undvika bilar med den s.k. M40-motorn. Det är den fyrcylindriga 1,6/1,8-liters som satt i 316i/318i mellan 1988 och 1993, och som 1,8-liters i 518i 1990-94. Den motorn har kamrem som ska bytas var 4000:e mil, och ett dåligt konstruerat topplock som gör att kamaxeln slits ned i förtid.

316i/318i fick den utmärkta M43-motorn till -94 års modell, 518i fick den inte förrän sent -94. Compact gjordes aldrig med M40, så där hittar du bara 'bra' maskiner.
Ska du ha en 'tidig' E34 eller E36, välj en med sexa, eller möjligen en 318is med den 16-ventilade M42-maskinen.

Lycka till i ditt letande och övertalande!
Visa användare
83
DonThomaso
328i Coupé Individual -95
tjejen har körkort men bor hemma fortfarande. Hon nämner/klagar alltid på att deras E39 325 touring är stor och jobbig att parkera med, men hon verkar gilla E36:an :) Lätt att köra (styra, växla, koppla), inte så stora yttermått heller.

Vet inte hur vanligt det är med ASC+T, ABS osv på 318 touring (eller e34 för den delen), men du kan ju argumentera för den aktiva säkerheten med?

/Thomas
ol
88
olemi
530iA -04
Hej
Hej eftersom jag satt fast i SAAB-träsket med en fru som blankt vägrade BMW. Fanns bara en sak då att göra, Jag väntade några månader utan att nämna ordet BMW och sen köpte jag en e60 utan att förvarna henne.
Det tog 2 minuter bilkörning så tog hon över ratten på BMW:n.
Efter detta älskor hon BMW

Testa den
kilroy
Om du har en begränsad budget men ändå vill ha en hyfsat stor och säker bil...satsa på en E34. Min E34 540 (sörjd och saknad) är den ojämförligt bästa bil jag någonsin ägt. Gott om utrymmen, slitstark, driftsäker, snabb...och vacker.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Min erfarenhet säger mig att när kvinnor väjer bil, går dom stenhårt på
utseende. (Det gjorde min dam när hon valde man också ;)
Äldre bilar brukar automatiskt gå bort så jag vill nog påstå att majoriteten kvinnor
föredrar E36 framför E34.

Någon kvinna på forumet som har synpunkter? :)

/L

Transocean
ja men då kan man väl montera Volvo 740-strålkastare på en e34 för att få den att se modern ut? detta förutsätter alltså att en e36:a ser modern ut?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.