|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Här i Åre finns det ju bara Audi och Vw Taxibilar. Har inte hört om allt för många problem med Audibilarna här? Mvh Markus |
|
|
Anledningen att inte så många använder Auidi och Bmw som Taxi är problemet med att använda bår-utrusntning...lastgolven går ej att göra plant så takhöjden blir lidande för den som ligger på bår.Volvo har också problem med utymmet för bår.Volvo har också för litet insteg i baksätet....går bra när barn ska sitta där men en stel 80:åring kommer inte in med fötterna. Där är faktiskt Audi och Bmw mkt bra. Just nu har vi 2st E200cdi kombi och en Audi A6 3.0tdi Quattro Avant- har haft 2st VW passat 4motion tdi och en XC70 D5 Bilar som klarar bår lätt: MB E-klass Citroen C5 Opel Vectra gb |
|
|
Att förmågan att klara av en bår skulle avgörande låter mycket lustigt. Hur många C5or och Opel Vectror finns det som taxi liksom? I sthlm består taxiflottan mest av Volvo V70 Mercedes E klass Saab 9-5 Volkwsagen Passat //Lövet |
|
|
E-klass klarar bår lätt + att den har stort baksäte=en bil som klar alla transporter och inte bara till och från puben. liksom sverige är mer än bara sthlm...... gb |
|
|
Vi kan nog enas om att det är rätt stor skillnad mellan taxibehovet i Storuman respektive Stockholm. Jag har i alla fall aldrig sett en bår i en vanlig taxi. //Lövet |
|
|
Jag tycker Skoda Superb vore den ultimata taxibilen. Enormt baksäte, väl tilltaget bagageutrymme och tysk VW kvalitet. Billig i inköp. Undrar varför inte fler kör den? Men det kanske förklaras av serviceorganisationen... /L |
|
| Håller med om att Superb har de egenskaper som krävs...men funkar inte som taxi ialla fall i norrland där vi behöver bårutrustning. Skulle vi slippa de kraven så skulle jag åka BMW 745D eller MB S420cdi eller Citroen C6 V6 HDI kanske Audi A8 TDI. | |
|
bårutrustning? är det inte lättare att låta en ambulans sköta transporten då? |
|
| Man kan inte uppehålla utryckningsfordon för sådan transporter som inte är akuta.Om ambulansen skulle transportera gamlingar mellan mottagningar och äldraboenden vem skulle då rycka ut vid en olycka? | |
|
I sthlm och andra större städer finns särskilda sjukvårdstransporter. Dessa är ofta (alltid) gamla avrustade ambulanser som används enbart för dessa ändamål. //Lövet |
|
|
Hm...här har vi då i alla fall krav på minst Euro4 som lägsta miljökrav för Landstingstransporter och inom kommunen...men som sagt det är ju olika i landet. gb |
|
|
Sjukbilsflottan i Dalarna består mestadels av Ford Transit som tagit över efter åratal med Renault Traffic (typ -95 till -07). Ambulanserna är uteslutande Chevrolet med någon enstaka Mercedes "lättambulans". Huvudämnet: Flest är Volvo V70 men även SAAB, Toyota, Peugeot samt VW förekommer, jo merca oxå förstås... I Taxi/sjukbilssvängen jobbar de flesta med låg grundlön och provision medans ambulansen har vanliga löner (absolut inte överbetalda.). Detta medför att landstingen sparar pengar medans morfar och mormor får åka runt i hela landskapet (trevligt om man är frisk) på sightseeing för en billig peng... I alla fall försöker landstinget tuta i oss att det går ihop... Oj. jag vad jag tar i då. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
I Kronoberg är det MB och Vectra som används som bårbilar. Som vanliga taxibilar har jag märkt att det börjar bli mycket japanskt, men överlag är det väldigt blandat. kaptenlöjtnant: att det blir mycket sightseeing kan jag hålla med om, men provision vid sjukresor? Det måste vara något lokalt i Dalarna då? ;-) |
|
|
Ot, Gordon B; Det pågår förändringar stadigt, numera är det en högre "fastlön" än tidigare men kostnaderna skenar för åkerierna då dieseln når oanade höjder och "nya beställningscentralen" har skrotat ett fungerande logistiksystem för att köra sitt eget race och avtalet mellan centralen och landstinget är hemligt... Personbilarna (4 passagerare) kör uteslutande på provision oavsett privat, landstings- eller kommunresor. Mercedes byggde upp sin image på 70-talet med o-turbo diesel bilar som gick oändliga sträckor, idag torde genomsnittsresan ligga på 3-5mil och bilarna körs över 900 mil/månad och går i 3-5 år. 80-tals Mercorna gick långt in på 90-talet men idag körs sällan bilarna längre än 35000 mil och tas inte ur bruk p.g.a motorerna utan slitage utvändigt och sliten inredning. Dålig totalekonomi att åka Merca idag jmf med japanska eller billigare tyska märken. Att BMW aldrig slagit igenom som taxi bil beror till viss del på motorernas karaktär och att "gubbglidarna" började tillverkas först i slutet på 80-talet och då till ett pris som fick mången åkare att sätta gröten i halsen. =) Inget ont om Mercedes men inte tänker jag först på Bernie eller formel 1 utan en lång, svart, rökande gammal 300D... Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
| Hemma i LKPG kör dom med precis vad som helst som dom får tag i, till och med VW Caddy och Ssangyong eller hur det nu stavas. Som kund spelar det mig mindre roll bara jag slipper åka S*ab. | |
|
Kaptenlöjtnant: Mercorna går 5 år och ca 60.000 mil innan dom byts. Ingen i den här stan byter efter 35000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.