AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.657

Vanligaste taxibil (märke) i respektive land?

Sida 1 av 2
Varför inte skapa en tråd vilken beskriver vilket märke som är vanligast som taxibil i alla världens länder - så vi vet var semestern ska läggas... =) Naturligtvis råder det inte monopol på ett märke (kuba o. kina undtantaget...) men vilket märke är vanligast?

Jag börjar;

Djerba (en lite ö utanför Tunisien); Här är Fiat Uno väldigt vanlig - glassigt värre... =)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Danmark: Mercedes, men också en del BMW E60 :-)

USA: Ford måste det vara va?

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tyskland: Mercedes?
Sverige: Volvo?

___
//Ulf
Några fler länder: Länk
Till alla som tänker semestra i Västerås så kan jag tala om att Mercedes är vanligast här...
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
I Kungsbacka finns det i alla fall en 530dT som är taxi. Inte så vanligt.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Varför ser man (nästan) aldrig Audi som taxi i Sverige? En oljeeldad A6 med jättebaksäte måste ju vara så gott som idealisk för drosktrafik. Har så vitt jag minns bara åkt Auditaxi en gång, 1995 i Stockholm. Det var 30 grader varmt och bilen hade AC, vilket på den tiden inte var helt vanligt i taxibilar.

Andra taxiiakttagelser:

Sydafrika; lagom utslitna Mazda 323 inte ovanliga.

Bulgarien; en av de coolare taxibilarna, en MB 220 SE från tidigt sextiotal med röd läderklädsel. Resan på närmare en mil kostade fem kr, vilket tydligen var ett riktigt rövarpris 1991.

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Tretretti;

har haft ett par kompisar som kört taxi under åren, och de undviker Audi pga påstådda växellådsproblem...om detta fortfarande är aktuellt, låter jag vara osagt.
Men för att återgå till huvudfrågan: I och med att taxibilarna får slita ont, och det ställs höga krav på fordonet, duger bara det bästa för världens taxichaufförer - därför kör de flesta M-B :)
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Egypten : Peugeot 504 så långt ögat kunde nå, de verkade vara från pyramidernas tid också...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tycker det är skoj att man ser en eller annan W123:a som taxi fortfarande i div. nyhetsinslag från varmare länder.
Transocean
Kina: Mazda 323, Volkswagen Santana 3000
Taiwan: detta gällde för 12 år sedan i för sig... Ford (Mazda) 323
Estland: Opel Omega
Ringen: M5
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Någon nämnde varför inte svenska taxichaufförer kör Audi och som jag har förstått det beror det bland annat på garantier. En Mercedes i taxiutförande (och även Volvo?) har 40.000 mil drivlinegaranti med 24 timmars reparationstid. (Om lådan rasar byter Merca det inom 24 h) Denna typ av garanti erbjuder inte Audi som jag förstått det.

//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har hört att MB erbjuder bra "återköpsavtal" på taxibilar som skall locka med fasta inbytespriser på gamla taxibilar. Det blir ju mer lättbudgeterat så. Vet inte alls om dessa påståenden stämmer.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
I Gambia består taxiparken mest av äldre Mercedes av "Beirut-klasse" samt ett flertal Corolla från åttiotalet.

/L
ol
88
olemi
530iA -04
"återköpsavtal"
Har själv 2 MB i taxisvängen, har aldrig blivit erbjuden återköpsavtal. Skulle dock tro att det är "livsfarligt" att erbjuda nått sånt.(man vet aldrig hur en bil ser ut efter 3 år och 45000 mil) , kan bara vara molekyler kvar då
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som jag nämde var jag osäker på om det påståendet stämde, vilket det alltså inte verkar göra. Vet inte om företag med stor vagnpark har några ytterligare förmåner.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Ukraina:
1. Större taxibolag: samtliga Daewoo, Lada Kalina
2. Privata taxifirmor: Opel Vectra 1989-1994, Omega, VW Passat, Peugeot 405, 605
3. Coola exklusiva taxifirmor: Volga, BMW e32, Mercedes E-klass 1985-1995, Mercedes s-klass 1800-talet och framåt:)
4. "Elite Super Exklusiva" (de brukar heta så..) Taxibolag: USA-tillverkad limousine från 1980 plus 2-3 eskortflickor på köpet för 200 USD/timme

TRAGISKT
Det stämmer att Audi/VW har växellådsproblem som gör att den väljs bort.
Mercedes har som sagt överlägsna garantier och väldigt bra serviceavtal.
MB gjorde en offensiv för ett par år sen och erbjöd faktiskt ett återköpspris efter 2 alt 3 år. MB tar in en bil på stört om det blir fel på den, det är långa väntetider hos dom andra bilmärkena.
Rättelse:
Dom andra bilmärkena gör ingen skillnad på taxi kontra privatbil vid fel.
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Indonesien 2001 åkte vi i och såg många Mazda 323 , Toyota Carina som taxibilar. Samt något märke som hette Kijang var också vanlig.
Efter denna resa så förstod jag värdet på att ha en effektiv AC...
Toyota är väl annars ett ganska förkommande fabrikat i världen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.