|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
gunnare: Väldigt bra skrivet. Bra att veta. Tack :) |
|
|
Tråkigt att bli av med körkortet, men det är ju en kalkylerad risk man tar när man kör mycket för fort. Och dessutom utan bilbälte. Det var bra att du åkte fast, nu fick du dig en tankeställare. Jag tycker att vet man att man kört för fort är det lika bra att erkänna på platsen annars blir det rättegång och polisen har ju kamerabevis. Vilken nytta gör det att inte erkänna då? Att inte ha bilen besiktigad och därmed körförbud måste du ha vetat om eftersom det är bara att kolla slutsiffran i reg-numret. Har du inte varit på besiktning 1 månader före eller efter sista siffran i regnumret är den ju obesiktigad. |
|
|
Spider, det blir INTE automatiskt rättegång om du inte skriver på vid vägkanten. Det som händer är att polisen rapporterar ärendet till åklagaren, som granskar bevisningen och antingen, om bevisningen är korrekt, utfärdar ett strafföreläggande, eller, om bevisningen inte håller, avskriver ärendet. Strafföreläggandet från åklagaren medför exakt samma böter och straffvärde som det polismannen skulle ha utfärdat om du erkänt/skrivit på direkt - när du får det kan du välja på att godta det och skriva på, varvid domen vinner laga kraft, eller på att bestrida och därmed ta ärendet vidare till tingsrätten. Det är alltså först om du bestrider åklagarens strafföreläggande (eller om du helt struntar i att svara) som det blir rättegång! |
|
|
Åklagaren gör även han/hon ett försök att "sälja in" chansen/möjligheten att erkänna med en namnteckning för att slippa tingsrätten men attåklagren lägger ner det för det inte håller är mera ovanligt då polisen gärna och ofta friserar i sin rapport.. Jag var i tingsrätten argumenterade för vad polisen gjorde för fel i sin rapporteing och åklagar tjejen kunde inte göra mer än att läsa vad polisen hävdade var "sant" ( samma papper man delgivit mig så jag visste ju vad hon "visste") men torskade med 3-2 ändå så lite rätt hade jag iaf...... ( MEN vann 4 månader innan dommen vann laga kraft och slapp därmed rapport till Länsstyrelsen vilket det blivit om jag skrev på vid vägkanten) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Med världens flyt kan det finnas ett litet halmstrå som gör att man kan klara sig i denna situation - men chansen är liten, för att inte säga väldigt liten...! Kolla så att länsstyrelsen har klassat aktuell vägsträcka till 70 km/h. Vid några få tillfällen har de missat att ange hastighetsgränserna, och då kan man tydligen inte bli fälld för fortkörning om jag fattat det hela rätt. Däremot kan man fortfarande bli fälld för vårdslöshet i trafik, vilket det automatiskt blir om man kör väldigt fort... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ett annat bra tips som funkat i mitt fall är att åka på så många banträffar som möjligt för att gasa av sig. Efter det så blir vanliga vägar ganska tråkiga i jämförelse med att få pressa runt en bana med vetskapen att man inte kommer möta någon. Eller finns ju eu-bilen M5 - sådan husse sådan bil |
|
|
Tog nästan tio dagar efter jag hade fått mitt kort, sen åkte jag dit.... tjugo i tre på natten, på ett öde industriområde, hade bråttom hem till min flickvän då tog dom mig för 120 på 50 väg i tätbebyggt område, 4k i böter och 4 månader till cykel. Tre Men... Men 1: Jag får tillbaka körkortet om en vecka, vilket är bra=) Men 2: Jag har lärt mig min läxa, ska man åka fort, kan man göra det på bana istället.... Men 3: Plita ihop en bra brev till länstyrelsen så kan det hända mycket..... Polisen ville sätta dit mig för vårdslöshet i trafik, vilket kanske hade varit på sin plats, men tingsrätten tyckte att det räckte med fortkörning... "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.