AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.953

Kan någon hjälpa mig ang. fortkörning?

Sida 1 av 2
Visa användare
12
Lejjo
316 ti -04
Hej alla!

Jag skulle gärna få lite hjälp ang. fortkörning vid prövotid och vad som kan hända mig.

I påskhelgen åkte jag 104km/h på en 90 väg där det blev till 70 direkt, men jag behöll samma hastighet. Civilpolisen stoppade mig längre fram (alltså inte just vid tillfället) och bad mig köra åt sidan. Jag såg mig själv på deras kamera köra 104.7km/h på 70 vägen, hade inte bilbälte plus att jag hade inte besiktat bilen (missförstånd, hade inte fått någon lapp om det så visste inte att bilen hade körförbud). De tog mitt körkort och sa att länsstyrelsen kommer att kontakta mig så kommer vi fram till något samt gav mig böter på 5100:-

Jag undrar hur min "dom" kommer bli efter denna händelse, kommer mitt körkort ryka helt o hållet eller? Jag har fått höra att man polisen drar ner några km från mätaren och i detta fall stod det 104 på deras kamera så som på lappen jag fick.

Har också hört att man kan överklaga på olika sätt, men vet inte hur. Mitt jobb krävs att jag har körkort så om jag inte har det kommer jag vara arbetslös tills jag tagit den igen.

Någon som kan komma med förlag om hur jag ska göra och vad som kommer hända?

Tack så mycket!
Tror att det är "kört" för dig faktiskt. Det blir till att betala och ta om körtkortet.

Att de i efterhand skulle dra av ett antal km/h, efter att de registrerat din överträdelse tycker inte jag verkar troligt.

Skrev du på lappen?

/Micke
Visa användare
12
Lejjo
316 ti -04
Ja, jag skrev på lappen. Hade ju inget val, fan va nervös :P
Förstår det.

Men med en påskriven lapp skulle jag bli extremt förvånad om något kan förhindra indragen lapp och omtagning av körkort (om du har prövotid).

Möjligtvis att du på nåt sätt kan påverka indragningstiden, men det vet jag inte hur det funkar.
/Micke
Visa användare
12
Lejjo
316 ti -04
Men kan inte mitt jobb påverka det hela? Jag kan skriva ju att jag blir arbetslös om inte jag har körkort, och det är vad jag kommer bli.

Jag känner en person som körde för fort samt utan körkort och det hände honom ingenting efter överklagan. Han hade fått 2år spärrtid för att ta körkortet och 12 000 i böter men efter överklagan fick han inget alls.
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Tiden du blir av med lappen påverkas om ex din arbetsgivare skriver ett brev där det står hur mycket du behöver bilen i tjänsten.

Att du blir av med lappen är ingen tvekan om som jag ser det.
Bara tiden återstår att "förhandla" om med länsstyrelsen.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Har du skrivit på är det liktydigt med en tingsrättsdom som vinnit laga kraft. Dvs polisen upptäcker brottet, utreder det, dömer dig och du frånsäger dig i samma andetag möjligheten att överklaga.
Eftersom vi lever i ett 'rättssamhälle', har vi alltid rätten att få vår sak utredd och prövad av domstol, och vi har möjligheten att själva anföra fakta och argument i målet. Det uppnår vi genom att INTE skriva på vid vägkanten, vilket ytterst få poliser informerar oss om. Särskilt när man, som du, är skärrad, nervös och chockad, är man definitivt inte i skick att avgöra om man vill godta en 'dom' direkt, utan möjlighet till omprövning. Därförär mitt råd, om än senkommet i ditt fall, att ALDRIG skriva på vid vägkanten. Väljer man att inte skriva på, vilket man alltså är i sin fulla rätt till, rapporteras ärendet till åklagare. Åklagaren godtar oftast polisens bevisning, och utfärdar exakt samma ordningsbotsföreläggande som det polisen försökt få dig att skriva på vid vägkanten. Skillnaden är, att du själv fått tid att lugna dig och tänka över det hela, och besluta dig för om du vill godta boten eller få saken prövad av tingsrätten. Väljer du att godta åklagarens ordningsbot, blir resultatet exakt detsamma som om du skrivit på direkt. Väljer du att gå vidare, blir det tingsrättsförhandling, där du och polisen som 'haffade' dig måste vittna och alla bevis i ärendet granskas och bedöms. Finns tveksamheter om t ex mätningens tillförlitlighet, polisens vittnesmål eller identifieringen av dig eller fordonet, har du god chans att bli frikänd.
Att polisen tog ditt körkort vid vägkanten var däremot helt korrekt, och inget du kan påverka. Om polisen har anledning att anta att du blir fälld för en överträdelse på 31 km/h eller mer, så SKA körkortet omhändertas på plats, varefter länsstyrelsen utreder det hela, fastställer återkallelsen och bestämmer spärrtidens längd. Eftersom domen för fortkörning vunnit laga kraft (i och med att du skrev på) är det ingen som helst tvekan - du är dömd för fortkörningen och ska fråntas kortet. Hade du vägrat skriva på, hade kortet åkt vid vägkanten ändå - dock hade du haft en teoretisk chans att få återkallelsen upphävd; om åklagaren resp. tingsrätten inte godtagit polisens rapport och bevisning, hade ärendet avskrivits och länsstyrelsen fått lov att ge dig tillbaka 'lappen'.
Har en dom vunnit laga kraft, är enda chansen att begära rättelse att något formellt fel begåtts. Exempelvis kan polisen som gjorde mätningen sakna behörighet att använda mätkameran, mätutrustningen kan ha saknat giltigt kalibreringsprotokoll, eller 70-begränsningen kan ha varit felskyltad (ibland missar kommuner att föra in hastighetsgränser i sin tarfikliggare, t ex).

Sensmoralen är väl att man aldrig någonsin ska skriva på en ordningsbot vid vgkanten, hur ihärdiga polisen än är att 'sälja' sin bot. Tyvärr missbrukar många poliser sitt psykologiska övertag, och får skärrade bilförare att skriva på fast dom inte alls är säkra på att polisen har rätt. Att begära 'rådrum' som det heter är vår grundlagsskyddade rättighet - det handlar om rättssäkerheten, och att man i en skärrad situation inte är i stånd att bedöma om polisen har torrt på fötterna. Om man efter lite betänketid inser att boten är korrekt, kan man alltid godta åklagarens strafföreläggande några dagar senare, och därmed erkänna brottet och få exakt samma straff som man skulle fått vid vägkanten.

Så - svälj förtreten även om det svider, och argumentera för ditt behov av körkort när papperen kommer från länsstyrelsen, så klarar du dig i bästa fall med en månads återkallelse.
Under tiden kan du begära ut alla handlingar - polisrapport, platsprotokoll, trafikliggare (från kommunen), intyg på polismannenens behörighet att sköta kamerainstrumentet, samt kalibreringsprotokoll. Är något formellt fel begånget vänder du dig till åklagaren och begär rättelse, annars är det bara att cykla ett tag.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
I ett sånt här solklart fall skulle jag också skriva på boten vid vägkanten, ÄVEN om jag i praktiken skulle kunna "krångla" mig till lite kortare tid. Har man gjort bort sig så har man. Rättssystemet är tillräckligt överbelamrat med alla riktiga brott - att sätta sig på tvären för en sån här skitsak är bara egoistiskt och småaktigt. Bättre att låta polisen göra sitt jobb. Och kanske köra lite förnuftigt istället om man verkligen inte klarar av att bli av med körkortet.

Ursäkta moralpredikan.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
12
Lejjo
316 ti -04
Tack så mycket för era svar.

Vart kan man ta fram alla handlingar? måste man ringa in eller finns de på webben?
kilroy
Håller med W2k...om fallet förefaller solklart finns ingen anledning att driva det vidare. Finns det däremot en RIMLIG anledning att misstänka att det finns oklarheter när det gäller polisens handhavande så skall man driva det vidare.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
W2K,
självklart är det helt OK att erkänna vid vägkanten om man är helt övertygad om att man gjort fel, och att bevisningen är i sin ordning.
Problemet, som jag ser det, är att man liksom Lejjo är ganska skärrad när man blir stoppad av polisen, och har svårt att tänka helt klart och rationellt. Även poliser är ju människor, som KAN ha fel och därmed döma oskyldiga.
Det jag säger är inte att man ska 'sätta sig på tvären för minsta skitsak', utan att man ska ha chansen att i lugn och ro fundera över om man verkligen gjort det polisen påstår, och sedan handla efter det. Skriver man inte under vid vägkanten görs inga extra utredningar, och inte mycket extra administration behövs, utan åklagaren kollar bara att allt ser korrekt ut och 'utdömer' samma straff som polisen gjort vid vägkanten. Skillnaden är, att man som 'dömd' får chans att tänka efter och smälta alltihop - inser man att polisen har rätt är det ju bara att skriva på åklagarens papper. Om man däremot anser sig oskyldig, eller i alla fall inte skyldig till det polisen påstår, är det väl bra att tingsrätten prövar saken? Har polisen fel, bör dom rimligen ha intresse av att få reda på det, för att kunna korrigera sitt arbetssätt så att inga oskyldiga döms.
Eller tycker du det är bra att polisen är 'enväldig', och ensam ska ha tolkningsrätt över våra lagar och regler, och att dom dessutom inte ska utsättas för granskning om dom (vilket är mänskligt!) råkar begå misstag, eller rentav övergrepp?
Nej, jag vidhåller att det är helt i sin ordning att inte skriva på vid vägkanten, och att man faktiskt, i rättsäkerhetens intresse, ska be att få rådrum i alla lägen där man inte är i 100% balans och kanske inte ens är 100% säker på att polisen har rätt. Det är inte att 'sätta sig på tvären', det är att värna om vårt rätssamhälle och sin egen integritet!

Lejjo, handlingarna finns på lite olika ställen. Polisrapporten och platsprotokollet ska du få från den polismyndighet som 'haffade' dig, det är bara att skriva till dom och begära ut handlingarna. Intyg om polismannens behörighet är jag lite osäker på var det finns, liksom kalibreringsintyget. Bäst att fråga hos polisen, dom är tvungna att hjälpa dig!
Trafikliggaren finns på kommunkontoret i den kommun där 'din' 70-väg ligger. Ring till kommunens växel och fråga hur du kan få titta i trafikliggaren, den är offentlig handling och ska finnas tillgänglig för vem som helst. I den ska alla fartgränser finnas noterade för att vara giltiga.

Det finns en sajt, Trafikjuristen.se, där man kan få hjälp med såna här ärenden. Tyvärr håller Trafikjuristen precis på att byta ägare, så det kan vara lite svårt att hitta info just nu, men lite kan du i alla fall hitta på Länk - lycka till!
Visa användare
12
Lejjo
316 ti -04
Hur stor e sannolikheten, tror du, att jag får tillbaka lappen med "bara" böter och indragetkörkort i en viss tid, sen få tillbaka den?
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Jag hade helt klart skrivit på på plats, precis som jag också gjort två gånger (1 gång böter, 1 gång av med körkort 4månader...).
Är det klart som korvspad så är det bara löjligt att bråka.
Jag har vid mina förseelser blivit noga informerad om vad som gäller och haft mycket trevligt tillmötesgående från polisens sida.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Om du under prövotiden får körkortet indraget så får du aldrig tillbaka det utan måste ta om det och det tror jag går tidigast efter 3 månader.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Länsstyrelsen bryr sig inte om ifall man har prövotid eller ej när spärrtiden bestäms. Har du tur, och får länsstyrelsen att lyssna på dina argument om behov av körkort, kan du i bästa fall få ner spärrtiden till 1 månad vilket är den kortaste tiden man kan få - om du inte lyckas argumentera för din sak, får du nog räkna med två månader.
Eftersom du har prövotid, måste du efter spärrtidens slut ta om körkortet, med teoriprov, uppkörning och hela kittet. Det första steget är att söka nytt körkortstillstånd, och det kan du göra på en gång - du får det dock inte förrän högst två månader återstår av spärrtiden, men det lär inte vara ett problem i ditt fall. Sen kommer ju väntetider för teoriprov och körprov, hur långa dom är beror på var i landet du gör proven.
Du har två möjligheter att få tillbaka körkortet utan att ta om det, bägge tyvärr med mikroskopisk chans att lyckas. Det första är att du hittar ett formellt fel i polisens utfärdande av ordningsboten (se tidigare inlägg), och får åklagaren att meddela rättelse. Då måste länsstyrelsen undanröja återkallelsen, eftersom det inte längre finns grund för återkallelse.
Det andra är att du i ditt yttrande till länsstyrelsen, eller i ett överklagande till länsrätten, lyckas anföra tillräckligt bra skäl för att du trots att du är dömd för fortkörningen ska slippa återkallelse - länsstyrelsen kan 'om synnerliga skäl föreligger' meddela varning som alternativ till återkallelse.
Vad som gäller formellt kan du läsa här: Länk

Tyvärr tror jag dina chanser är mycket små - du har ju trots allt kört rejält mycket för fort och åkt fast för det, och att du körde utan bälte i en bil med körförbud förbättrar inte dina odds direkt. Du får nog helt enkelt spotta i nävarna, ta lärdom och skaffa nytt körkort så fort du kan.
Detta var en ovanligt nyanserad och saklig tråd om förhållandet som kan uppstå när man åker fast osv. Mycket bra info, och fjärran från flera tidigare liknande trådar som snabbt urartat i macholiknade argument som t.ex "skriv aldrig på, snutjävlarna kan gott få lite extra skrivarbete" osv.
Om vi hade haft den utmärkta detaljen som heter "klistrade trådar" här på forumet så hade ovanstående inlägg direkt åkt upp på hedersplatsen för god info om förhållandet i fråga osv.
Lycka till Lejjo, du får ta det lite lugnare i trafiken så småningom och försöka lösa problemet på bästa sätt.

FP
Visa användare
12
Lejjo
316 ti -04
Jag tackar nu för mig och väntar ivrigt på ett svar från länsstyrelsen men jag tror det är som ni säger att jag får ta om körkortet. Anledningen till att jag frågar är för att många har sagt till mig att jag inte ska oroa mig.
kilroy
Håller (som vanligt) med folke. Detta är ett skolexempel på en informativ tråd, mycket tack vare "gunnare".

"Anledningen till att jag frågar är för att många har sagt till mig att jag inte ska oroa mig."

Det verkar som om Lejjo behöver lite nya kompisar...

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Onekligen bra och informativa svar i den här tråden.

Lejjo, fortkörning är en sak och får bedömas från fall till fall även om jag inte förstår varför du skriver att det "blev till 70 direkt" som om du anser att det skulle vara en förmildrande omständighet? Det brukar ju bli 70 direkt efter 90 vid en sänkning av hastighetsgränsen, eller missförstod jag något?

Att köra 104 utan bälte, däremot, det är en helt annan sak. Jag tycker att du förtjänar indraget körkort bara för det. Men förklara gärna hur du resonerade när du valde att inte sätta på dig bältet.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Har man prövotid som du säger att du har, får man inte tillbaka körkortet om polisen tar det. Det är ett av villkoren som man godkänner när man tar körkort, kolla på vägverkets hemsida ang. att ta körkort så står det där.
Tyvärr blir det till att ta om körkort, efter den tid som länstyrelsen anger.
Jag menar inte att vara kritisk eller så nu, men va tänkte du när du ligger i 104 på en 70 väg och inte har bilbälte?
Visa användare
12
Lejjo
316 ti -04
Svaret till Larssssss och chris87 är enkelt
-> ren idioti

Men att köra fort (tror jag) är inte alls sälsynt av unga nybliven körkortstagna killer, färskingar med andra ord.

I alla fall, jag fick beslut från länsstyrelsen med indraget körkort och 1 månad spärrtid (22:a april)

Jag får väl göra som en annan sa här tidigare, sätta händerna på knäna och försöka på nytt, inget mer man kan göra över det.

Tackar ännu en gång för all svar och information!

Ha d!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.