AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.048

Vad är du mest/minst nöjd med på din E9X?

Sida 6 av 6
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Gick från 116 till e91 320dA, underbart att slippa tanka varje vecka och sportstolarna är underbara för att inte prata om automat o xenon, mp3 o allt annat gött.!!!!!!!

Däremot stör jag mig på två saker.

- Placeringen av fönsterhiss-knapparna, jag med mina helt klart för korta armar måste sträcka på mig för att ta ner rutan.

-Klimatautomatiken.. Varför ska man ställa in en temperatur när man har ett skjutreglage ("sval-luftsreglage") i instrumentpanelen som helt och hållet bestämmer tempen i främre delar av bilen. de va bättre i 1an, utan den funktionen.

-Saknar ett mer lätttillgängligt 12-voltsuttag, det i mittarmstödet sitter så nära luckan att kontakten tar i när man försöker stänga. Dom där bak, ja dom ska man ju inte försöka koppla in mobilen i när man kör... Töligt också eftersom mobil-laddare oftast är ihop-snurrade och ca 2,5dm lång om man inte drar i dom....p.s som ni förstår har jag inte rökarpaketet....
Verdi
Jag hade en A4 1.8T Quattro 190hk från 2004.

Har nu kört 600 mil med min 320d och kommit fram till följande.

+ Väghållningen, kör en extremt kurvig väg till jobbet och BMW:n går enormt mycket bättre genom kurvorna.
+ Styrningen. A4:an kunde kännas lite diffus och oprecis.
+ Bränsleförbrukningen! Kör som vanligt (dvs för fort) och ligger ändå kring 0.50l/mil.
+ Baksätet. Sitter aldrig där själv men det är mycket bättre benutrymme jämfört med Audin iaf.
+ CD-spelaren. Bättre ljud än i Audin och betydligt okänsligare för skitiga/repiga skivor. Dessutom spelar den mp3. (professional)
+ Bilen är tyst så länge asfalten inte är alltför dålig. Då börjar RFT-däcken leva rövare.

- Kupén känns mindre. Man sitter betydligt närmare vindrutan iaf.
- Plastigare inredning.
- Växellådan kan kännas lite otymplig och seg på 1:an och 2:an. Skulle ha valt automat men de var så pass mycket dyrare begagnat...
- Stolen (standardstolen) känns lite liten jämfört med sportstolarna i Audin.
- Prestandan. Är nöjd med tanke på förbrukningen men nog hände det mer i min BSR-chippade A4:a trots allt. (230hk)
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Monclair,
Det är väldigt enkel att montera en ny/extra 12-volt uttag under passagerar del av "dashboard" dvs. under handfack. Om du böjer dig ner, kommer du att se att det finns et rund hål som tar en xtra uttag. Hela plast plattan är skruvad in med cirka tre skruvar. Ta löss den. Montera en uttag (kan köpas billigt på flera ställen (biltema, Teknikmagasinet, Jula mm), men kolla diametern först. Den måste gå inom hål i plast plattan. Sedan koppla den till säkrings dosa via en säkrings adapter. Säkrings dosa ligger precis bakom handfack. Det tar inte mer än halv timme . svåraste var att hitta en 12 volt uttag som passade rätt i hålet. Säkrings adapter (fuse tap) kan du köpa hos Autoexpert. Kolla de här sidorna.

Länk

Länk

Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
hmm, kanske blir att meka till det lite där då, tack för tipset!

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Verdi: Bättre att jämföra med en ny A4.
Verdi
Jag har aldrig ägt en ny A4:a så jag kan inte jämföra på samma sätt.

Har dock kört den som hyrbil till jobbet 3 ggr. 2 ggr med 1.8T och 1 gång med 2.0 TDI.

Det är 8 mil enkel resa så jag har alltså 32 + 16 mil i nya A4:an totalt.

Jag tycker även att nya A4:an är lite plastigare än den gamla versionen som jag hade.

Det jag kommer ihåg:

Audi A4 B8

+ Förarmiljön känns lyxigare än E90.
+ Nyare konstruktion.
+ Längre = större baksäte och större bagageutrymme

- Sämre väghållning
- Sämre motor (kamrem, högre förbrukning, lägre effekt...)
- Dyrare service

Utseende kan man diskutera. Båda bilarna är snygga. Audin ser dock mer elegant ut medan BMW:n ser mer kraftfull ut.

OT: Har Audi fortfarande kamrem till sina motorer? Har för mig att dessa ersatts av kedja på den A4 B8.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.