|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Som nybliven E91 ägare är man ju självklart nyfiken på vad ni andra E9X (E90-E93) ägare har för erfarenheter. Berätta gärna om vad du tycker är speciellt bra med din bil, vad du uppskattar extra mycket och vad du anser borde vara annorlunda eller som du är missnöjd med. Finns det något som du i efterhand önskar att du hade valt till när du beställde bilen? __ Min bil: Länk | |
|
Jag är överlag mycket nöjd med så gott som allt. Bilen uppför sig bra såväl vid bankörning som långfärd. Chassit är suveränt och motorn är också en pärla. Det är lättare att räkna upp det som jag inte är nöjd med än det som jag är nöjd med: Jag tycker om att farthållaren sköts med spak, men jag hade hellre sett att den suttit på höger sida av rattstången. Regnsensorns känslighet är för låg. Jag kör i stort sett alltid med den i max känslighet, vilket ändå inte räcker i alla lägen. Run Flat-däcken var jag mycket missnöjd med, bullriga, stötiga och spåriga, men de tog slut i somras och nu kör jag med konventionella däck, som fungerar betydligt bättre. Audiosystemet har dålig ljudkvalitet. Datorn till iDrive och övrigt "infotainment" skulle ha varit snabbare. |
|
| Jo, förresten, en sak till som jag kan klaga på är avsaknaden av tempmätare. Jag hade hellre haft en tempmätare än bräsnleförbrukningsmätaren. | |
|
Mest nöjd är jag över motorn såklart. Minst nöjd är jag med dessa fb Runflat däck. Gillar inte spårkänsligheten med sommardäcken på, bedrövligt hur BMW kan släppa ut nått så spårkänsligt. Gillar inte heller att den är såpass tungstyrd. Till sist lite positiva saker, sportstolarna är väldigt sköna. Och bilen är snygg. Med vinterdäcken på så är chassisättningen perfekt! |
|
|
Runflat däcken har jag sett många här klagat på. Ni som har bytt till vanliga däck, har ni stoppat in ett reservdäck i bilen också? |
|
|
Ingen yttertemperaturmätare? Ingen halkvarnare heller? Nockenwelle: Är BMW Business systemet du syftar till? |
|
|
turbo4ever, det är temperaturmätaren till motorn som avses __ Min bil: Länk |
|
|
Jag har punkaspray i bagageluckan. Det har fungerat bra vid det enda tillfälle jag fått punktering. Det är mycket riktigt temperaturmätaren till motorn som avses. Jag vet faktiskt inte vad ljudsystemet till min bil heter. jag tror att Professional stereon ingår när man väljer stora Navin, som jag har. I övrigt har jag det grundläggande ljudsystemet. Jag har aldrig varit imponerad av BMWs ljudsystem, oavsett vilket alternativ som varit. Eftermarknadsprylar för en tredjedel av summan är dubbelt så bra. |
|
|
Gör som Nockenwelle och räknar upp det som jag är minst nöjd med. * Run-crap däcken (generation 1 förvisso). De jag har nu duger (gen 2) * Regnsensorn är lite dåligt kalibrerad, märks speciellt vid lätt regn * Lampan till regnsensorn sitter ju bakom rattekern, omöjligt att se om den är av eller på utan att sträcka på sig. kommer inte på något mer... |
|
Buspelle |
Supernöjd, men det är lite synd att man inte kan få servotronic utan aktiv styrning. Det är den lilla förbättring jag skulle önska. |
|
Jag har en 325-07 som har gått 1500 mil och har redan bytt hela toppen för att det lät bedrövligt i motorn. Efter bytet går motorn ojämnt men knackande ljudet har försvunnit. Nu sista veckorna knarra om kopplingspedalen och det kan vara dags att byta lådan. När jag jämför denna bil med mina andra BMW bilar som jag har haft under åren så erbjuder den inte samma kvalitetskänsla. Annars har den väldigt bra väghållning och styrning. Bromssystemet är det bästa jag har haft. Torkarbladen fungerar perfekt även om det känns i pedalerna. Motorn är i övrigt pigg och snabb. |
|
|
+ Snygg! + Kul att köra + Komfortabel + Förbrukning vs Prestanda (diesel) - RFT, jag säger bara usch....... - Regn-sensorn, "allt eller inget" intervall existerar ej..... - Spolarmunstyckena till vindrutan fryser vid -1 gr, kul i salt-slaskiga Skåne.... - Störande motorljud (diesel) - Trögväxlad, framför allt när den är kall. - Uselt Halvljus (ej Xenon) - Stol ej Tilt-bar (ej sportstolar) - E46'an jag hade känndes dyrare/solidare trots att den var 6 år äldre.... Summering: Skulle jag köpa en E90 till? You bet i would!!! Fast då vill jag ha: 6'a och automat och sportstolar och xenon och skinn och och och och.......... :) |
|
|
Nöjd med det mesta, det negativa: -fruktanvärt usel stereo och ljud (har logic7) -RFT-däcken, släpper jag ratten kör bilen av vägen, bilen är stenhård (har 17") -svår att komma in och ut ur bilen -Det slår i fjädringen/karossen, trots att jag har standardchassit -karaktären på motorn (har 177hk diesel), känns som 100 hk -växellådan är trög ibland, och ibland får man inte i växlarna utan måste trampa om -inredningskvalitet, inte närvarande, känns plastigt och billigt, och ibland hörs inredningsljud. |
|
|
På det stora hela jättenöjd, största minuset är RFT-däcken som satt på när jag köpte den. Bytte i helgen från 17" RFT till 19" icke-RFT och bilen blev då mer komfortabel, tystare, spårar mindre och har allmänt bättre vägegenskaper. Fattar inte att BMW envisas med RFT-skräpet. I korthet: - RFT - Regnsensorn. Alldeles för liten skillnad på de olika inställningarna. - Skulle hellre ha farthållarstyrningen i ratten än på en spak. - Bensinförbrukning vid "små"körning. |
|
|
2300 mil på 7 månader i min 318d, mkt nöjd än så länge. Ett stort lyft jämfört med 1-serien jag hade tidigare. Några saker stör mig dock: * den idiotiska bakluckan som inte åker upp när man trycker på knappen (som på E60) man blir smutsig varje gång man skall öppna * mugghållaren under mittfacket, men måste ha luckan öppen (saknar tyvärr muggghållare i instrumentpanel) * lite för låg markfrigång, man får vara försiktig vid farthinder etc. I övrigt toppen, tyst och bekväm och snål. De blir troligtivs ännu en E90 diesel när de är dags att byta bil till hösten Länk BMW CS #5139 |
|
|
Bra idé till tråd, Mugge - och välkommen till E91:ans förlovade land :) + Körglädje, väghållning + Styrkänsla + Kvalitetskänsla interiört + Utseende + Sköna stolar (sportstolarna) + Ergonomi generellt sett (minus vissa missar, som t ex placeringen av regnsensorns indikator bakom rattkransen) + Inte ett fel på bilen hittills (3000 mil) - Vibration i pedalerna när vindrutetorkarna går - Spårighet och stötighet med RFT - Ryckig gång i motorn när den är kall - Ologiskt tillvägagångssätt när man ska byta t ex CD -> Radio utan att använda rattknappar - För liten behållare för spolarvätskan, tar slut jämt. Liten irritationsfaktor: Det droppar smutsvatten från sidan av bakluckan ner på insynsskyddet när man öppnar luckan - blir tråkiga fläckar. Som helhet är jag jättenöjd med bilen och utrustningsvalen (dynamic, comfort, advantage + lite till). Hade jag gjort om nybilsköpet hade jag inte prioriterat annorlunda, men jag hade nog övervägt att beställa läderklädsel och automat också... fast 40'000 till... njaääää.... Och så hade det ju suttit gött med en 330 istället för 325... :) /ElakaKatten |
|
|
Ett minus för diverse ryck och andra störningar i motorstyrningen. Och varför ska det behöva låta KRASCH när man stänger bagaget på en touring? Inget stort problem, men någon premiumkänsla inger det inte. Bra komfort med sköna sportstolar, önskar bara att förarstolen vore elektriskt inställbar för att lättare kunna ändra sittställning vid långkörning. Jag önskar förresten att ratten hade större justermån i längdled. (Har långa ben.) På det stora hela är jag supernöjd och skulle absolut köpa en E91 igen. På önskelistan skulle i så fall stå: Automalåda, aktiv farthållare och elsäten. (Hmm, börjar man bli gammal...) |
|
|
2800 mil sen juni 07 + Motor/prestanda + Chassis + Automatlåda + Sportstolar + bensinekonomi - interiördesign(känns lite omodernt) - Regnsensor(trodde inte det kunna bli sämre än min fd. Alfa 159) - RFT - Missljud från panorama glasluckan: irritationsmoment!! //Anders |
|
|
+ Chassi/Vägegenskaper + Motor & Prestanda + Automatlåda, växlar silkesmjukt + Utseende + Känsla + Sportstolar + Bränsleförbrukning + Regnsensorn (efter att BMW om-initierat enheten) + Trimbarheten + Farthållaren med bromsfunktion - RFT (bytte direkt) - Komforten är inte den bästa med sportchassi och 18" - Spolarvätskan tar slut fort, vet inte om det beror på hög förbrukning eller liten behållare men jag fyller på 4l minst var annan vecka. - Avsaknad av motortemperaturmätare - Plinget vid låg bränslenivå när man öppnar dörren - Kunde varit lite bättre grafik i färddatorn ;) = En underbar bil :) |
|
|
Så får väl jag komma med mina synpunkter, jag som har bytt ner mig från E65. + Trevlig motor i kombination med Automat + Frånvaron av I-drive + Intriören + Msportratt + Bränsleförbrukning + Farthållaren med +/- 10 km och bromsfunktion + Liten och smidig + Draget med elektrisk utfällning +/- Utvändigt utseende (-bakifrån) +/- Komforten är inte lika bra som E65 men helt ok - RFT (låter som en spårvagn), ser fram emot sommardäck utan RFT - Avsaknad av indikering för kall motor!!!!!!! - Finns inte rattvärme på E90 (finns på min Audi A4 och på min E61 - Ingen Radiostationsinfo i huvudinstrumentet (finns i min A4) - Inget reservdäck med verktyg - Löjligt dålig öppning och stängning av bakluckan - Att inte "ljusringarna" kan användas som varselljus - Bältesinfästningen i baksätet sitter så att den hamnar bakom barnstolar på grund av hjulhusen. |
|
|
Väldigt nöjd med E90, blev snyggare o snyggare efter lansering, alltid kommer det att finnas plus o minus, hadde det med e36 o e46 men nya tider o ny modell. Skulle nog beställa igen om man vrider tillbaka klockan men då skulle det nog va en E91 o 325 i så fall, eller 5 serien o då kombi med, bilen levererades i april -06, 2 månader senare fick man veta att man skulle bli pappa, tajming säger jag bara. + designen + interiören + kvaliten + gemenskaps känslan med andra BMW på vägen + alla tillbehör vid nybilsbeställning - RFT 's spårkänslighet är överdrivet - spolarvätskan tar slut lite väl snabbt - saknaden av reservdäck - farthållaren är i vägen oftast - växlarna lite tröga, ibland måste trampas om för få in en -I know a lot about cars.I can look at a car's headlight and tell yoy exactly which way it's coming- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.