|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
b97_knl: Nej, jag tror inte att det är SÅ himla många som har bytt topparna. 2-3 personer som har skrivit här på forumet. Verkar vara 2,5-litern som är mest drabbad, men har hört att enstaka 3-liters i USA har drabbats av liknande bekymmer. Tror inte du behöver oroa dig. /ElakaKatten |
|
| Anders S: Nu testade jag ju bara på min vanliga väg till och från jobbet, men Mercan drog ganska exakt 0,81 under de tre dagar jag hade den och den vägen drar min 0,8 på. Nu var ju det förvisso en automat, så det höjer ju förbrukningen en aning, men jag tycker ändå det är anmärkningsvärt. | |
|
"men förbrukningen är ändå ruskigt låg, som sagt minst lika låg som en 100 hästar svagare diesel." Ledsen men du är ute och cyklar. Så till vida du inte menade: "minst lika låg som en 100 hästar svagare MERCEDES-diesel." :) För någon BMW-diesel rår du inte på förbrukningsmässigt. |
|
|
Mercedes har jag ingen koll på. Men med tanke på att min 2 liters sexa E46-06 Manuell, drog ungefär 0,9 blandad körning och min diesel med automat ligger på 0,7 så har jag svårt att tro att en 3-liters sexa ligger ens i närheten. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
nagge: Självklart menade jag Mercan, det var ju den jag pratade om. "En 100 hästar svagare diesel" behöver inte betyda "Alla 100 hästar svagare dieslar". Anders: Det är helt valfritt att tro, det är ju mycket möjligt att jag av en eller annan anledning sitter och hittar på eller att jag har mätt fel, men även utan mätningkan jag konstatera att om jag bara kör till och från jobbet (4,2 mil enkel resa) så måste jag tanka på morgonen den nionde dagen och får då i ca 53,5 liter, dvs 67,2 mil på 53,2 liter vilket ger en förbrukning på ca 0,79. Detta gäller som sagt om man medvetet kör snålt och i jämn fart, det är lätt att få förbrukningen att sticka iväg till 1,2-1,3 om man börjar köra lite mer aktivt, vilket är ganska lätt hänt med den bilen. Detta är den snålaste bil jag har ägt och det inkluderar bilar med betydligt mindre motorer av olika slag. Min fru har en Renault Clio från -95 med en liten 1.2-liters motor på typ 70 hästar, den drar faktiskt mindre än min. |
|
|
Jag tror absolut inte att du hittar på. Antingen har du mätt fel, vilket jag inte heller tror egentligen... :) Eller så kör du extremt snålt, och jag ser nu att du skriver att du faktiskt gjorde det. Vad jag reagerade över var att du jämförde och i mina ögon påstod att en 2-liters diesel drog lika mycket eller mer. Verkligheten är att en 3-liters sexa drar betydligt mycket mer än en 2-liters diesel om du sätter samma högerfot i båda bilarna, det håller även du med om. För håll med om att det är ganska ointressant att jämföra 2 olika bilar om körsättet skiljer sig markant? :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Firar 3 årsjubileum med min 325 idag! Har hunnit med nästintill 14000 mil och tycker fortfarande det är en toppenbil. Bäst är väl chassit och rytet i motorn när den får varva lite mera. Dessutom är den grymt fräsig i rött! Den är även tyst och vilsam på långkörningar. Stadig och fin även på vintern. Sämst är att klimatanläggningen har svårt att hålla imfritt i övre vänstra hörnet på vindrutan, detta i autoläge och under vissa väderleksförhållanden. Summa summarum blir det ytterligare en E90 när det är dags att byta, väntar dock in faceliften. /Mats |
|
|
Anders S: Det som jag främst reagerade på med Mercan var att den drog nästan lika mycket med ett liknande körsätt, dvs de dagar jag körde den så kunde jag helt enkelt inte få ner förbrukningen lägre än så hur snålt jag än körde. Dock var det ju som sagt en automat vilket ger mindre möjlighet att köra riktigt snålt. Naturligtvis så drar min bil mer när man gasar, men vid vardagskörning, som utgör minst 90% av min bilkörning, så var det en marginell skillnad mellan de två och det är då det enligt mig är intressant: Om min bil drar en massa de gånger jag kör den hårt gör mig inget alls så länge den går att köra snålt 90% av tiden och just här tycker jag BMW verkligen har lyckats med M54B30-motorn, då den går att köra väldigt snålt, men ändå ger så mycket effekt när man vill. |
|
|
Gubbar, jag hade E90 i åtanke när jag skapade tråden. Förbrukningen hos en MB diesel är inte intressant. Vänligen lägg ner, alt ta diskussionen via privata kanaler. __ Min bil: Länk |
|
|
Bra tråd! Jag börjar med att sätta + och - + Körkänslan, maskin och låda lirar fint tillsamans + väghållningen med m chassit + Kvalitetskänslan är bra, kanske minus på någon inredningsdetalj + 325án ger bra med effekt och härligt ljud vid höga varvtal + Bra utrymme fram och bak + logisk placering av instrument och reglage + utseendet med någon tvekan på baklycktorna + sportstolarna + Alcantraklädseln - Bensinförbrukningen, 1.1 liter blandat med 325T och 18" - RFT däcken är hårda, bullrar och väger mer - Inget utumme för reservdäck och avsaknadet av fälgkors och lyft - Något litet lastutrymme bak - Ett par detaljer Inget 12 voltsutag fram med ej rökar pkt, bakluckan går ej upp utan hjälp, elfönstrhiss reglagen sitter för långt fram b97_knl jag har bytt topp, kammar, ventiler osv för att bli av med tickande och knackande och det har varit en långdragen historia men nu går hon fint! Jag har fått ett bra bemötande av BMW Segeltorp som gjort vad de kan men jag var en av de första med problemet så det tog tiid att få detta fel åtgärdat. Det är som Elaka katten skriver inte så många som drabbats av detta och rapporterat detta på forumet. BMW verkstäderna i Stockholm hade dock 10 st toppar som skulle bytas på bilar när min kärra fick ny topp! "Always a driving machine" Länk |
|
|
ElakaKatten (2el3a2k2tn?), + orange monokrom displayfärg :) audis ilsket röda och kyligt vita instrument är verkligen inget föredöme. Inte heller MB:s ganska intetsägande display som dessutom har fel layout (hastighetsmätaren i mitten). För att inte tala om andra märkens technicolormardrömmar. Orange är minimalistiskt, funktionellt och snyggt. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Om någon vill ge sig in i en instrumentpanelsdiskussion så här på kvällkvisten: Länk /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Mugge, Om du vill diskutera E90 och dess fördelar och nackdelar måste du väl ha något att jämföra med. Är det ologiskt att referenser mot andra märken kommer in då? Vill du jämföra E90 med E90 så förstår jag inte riktigt din poäng med tråden. Bra eller dåligt kan bara värderas i förhållande till något annat, inte sant? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
larsssss (bättre så? ;): Haha, vet var du fick dina "s" ifrån, så jag effektiviserade lite.... Plockade bort lite muda :) Har inget emot den orangea färgtonen som sådan, men ta displayen till professionalstereon som exempel. Jättebra om man bara vill se vilken radiostation man har inställd - men om man kör in en mp3-skiva med 100 låtar att leta bland räcker två rader inte till. Saknar också visning för vilken volym som är inställd. Jag råkar vara lite grafiskt intresserad och jag måste säga BMW: hyfsat funktionell, riktigt bra tydlighet - men inte snygg. MB och Audi har kalla toner i displayerna, det håller jag med om, men det finns inget som hindrar att t ex BMW skulle använda varma färger på ett smakfullt sätt. Helt klart en smaksak, men jag tycker inte att minimalistiskt automatiskt är bra om det inte samtidigt utnyttjar dom grafiska möjligheterna som finns idag. Kanske ska fortsätta den diskussionen i din displaytråd... /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
| Att kunna se vilken station (Radio) eller låt (MP3) man valt i huvudinstrumentet är också basic! Varför ha knappar i ratten för stationsval om man ändå behöver flytta blicken för att göra ett stationsbyte! Lär av Audi och MB! | |
|
1.5 år med BMW 325T (Jag hade en Audi A4 1.8T i 8 år innan). Mina synpunkter: + Motorljud - rak 6:a!!! Låter precis hur gott som helst när man gasar på. + Köregenskaper. Både väghållning och krut. Hur fasen skall man få ha kvar lappen? + Kvalitetskänsla interiört och exteriört. Jag tycker tvärt emot många här. + Orange display - enhetligt och funktionellt. Det är för kallt med det vita i MB och Audi. + Sportstolarna. Sitter som gjuten... + Helhetsintrycket känns enormt bra. Blir lika glad varje gång jag sätter mig bakom ratten. + Antisladd och antispinn fungerar skitbra i snö... (Stäng av det i dåligt väglag och känn skillnaden) + Xenonljuset är supperbra. Otrolig skillnad jämnfört med gammal trött halogen... - RFT - har just bytt till vanliga däck. Skillnaden är enorm!!! Fattar inte att BMW envisas med RFT. - Bränsleförbrukningen är nog trots allt ganska hög. Snittet blir oftast 1.1l/min, fast då är det mycket statstrafik och det är sällan jag är sist vid ett rödljus, så det är ingen stor anmärkning. - Klimatanläggningen är instabil, speciellt vid långfärder får man höja och sänka tempen lite då och då för att det skall kännas bra. Enda punkten där min gamla A4 var bättre, där stod ACC på +22 grader, sommar som vinter. - Bakluckan är tung och har inget gott stängningsljud. Använder den lilla luckan så mycket som möjligt... Men så tung som den stora är så borde den nog vara elstyrd som på nya V70. - 12V som är på även då nyckeln är av. Saknar möjlighet att koppla på 12V elektronik som får ström från bilen även om nyckeln inte sitter i. - Jag har ingen BMW-navi. Skulle vilja ha, fast sämre funktion hos en Tomtom för 2000kr. Men hur motivera 24000kr för navi och då ingår inte ens kart-DVD:n (+3500kr). Helt osannolikt dyrt. - Xenonlampa gått sönder efter 5000mil. Borde hålla längre. Lampan svindyr! Och så skall ju bägge bytas samtidigt... - Även om jag älskar motorn så tycker jag att den har lite dåligt bottenvrid. Ibland så råkar man ligga på trean, i för låg fart, och då händer väldigt lite först. Gamla A4:an var faktiskt lite vassare i botten. (Men jävlar när varvräknaren går över 5000...) - Service och reservdelar verkar dyrt. Även om jag har lite kritik, så älskar min BMW. Den känns så "mig". Nästa bil lär också bli en BMW!!! Häls Thomas, Göteborg |
|
|
+Allt som gör bilen till en BMW och som redan är nämt i tråden Utöver detta: +Sportstolarna +Stereon, ljudet! (hifipaketet) -Stereon MP3-CD - När man väljer Random så hoppar den random till en låt, när man väljer next,prev på ratten eller på radion så tar den inte nästa random utan bara nästa låt i samma katalog. MP3-USB - När man väljer Random så händer ingenting, den hoppar random vid nästa låt. Prev/next som ovan. Ingen tidsangivelse på LCD'n, man ser inte var i låten man är, jobbigt när man vill spola fram till 18m30s i en lång mix -Fönsterhissarna, knapparna för långt fram. -Ytterbackspeglarna, automatisk nedvinkling när man lägger i backen är inte standard, enda jag ångrar att jag inte beställde. -Bältesvarnaren. Snart kommer jag börja klippa kablar, jag hatar eländet och skiter fullständigt i om bilen klassas som 4 eller 5 i euroncap, nån som har något tips får gärna höra av sig! Använder naturligtvis bälte när jag kör, men även en liten tyngd i passagerarsätet kan trigga igång skiten. -ACC'n. Varför syncas in temperaturinställningen när man bara är en i bilen, finns ju redan en sensor i passagerarstolen, eller åtminstonde en knapp för det. Tex Saab och Audi har löst detta. |
|
|
ElakaKatten, jag anade det :) Okej, nu när du förklarar det på det viset så är vi faktiskt överens. Har ett eget grafiskt intresse som den senaste tiden fokuserat just på olika typer av "infographics" och hur man presenterar komplexa datamängder på ett informativt och överskådligt sätt. Finns ju många intressanta tillämpningar som man kommer i kontakt med dagligen, t.ex. displayer av olika slag. Och visst finns det förbättringspotential hos BMW. Skulle t.ex. vilja se vald radiostation i displayen mellan hastighets- och varvtalsmätaren. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Tomas-: Tips:) Chip (Trim) företag har en möjlighet att gå in i bilens dator och " bocka av" bältesvarnaren. Det gjorde man på min Octavia i samband med trimmet... Jag håller koll på bältet själv;) |
|
wowwe |
Bältesvarnaren fixar BMW ÅF lätt på 5 min till dig |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.