AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.047

Vad är du mest/minst nöjd med på din E9X?

Sida 3 av 6
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Var också inne på en C-klass ett tag, men det blev BMW. Och idag kan jag säga att jag är nöjd med det valet: Hade min bil inne på verkstad för några veckor sedan och hyrde en C klass, 220 CDI. Jag var fullt medveten om att den skulle vara slöare, men det var stor skillnad, något man säkert hade tagit om man hade valt en lite mindre disel för att få ner förbrukningen. Dock så drog 170-hästars diseln från Mercedes nästan exakt lika mycket som min 272-hästars bensinare.

Dessutom så visst, Mercedesen kändes lyxig och snygg vid första anblick, men väl i färd (den hade gått 800 mil, dvs 500 mil mindre än min) så var det väldigt mycket som vibrerade, skakade och kändes plastigt. En långsam automatlåda och slagskeppsaktig körkänsla på det var inte alls kul.

Så till min plus- och minuslista:
+ Motorn, både effekten, karaktären och förbrukningen är fantastiska
+ Väghållningen är löjligt bra
+ Bra komfort trots sportchassie och 18"-däck
+ Snygg, både invändigt och utvändigt. Jag gillar den minimalistiska kupén, speciellt med min Terra-klädsel

- Ett ynkligt litet vibrerande ljud någonstans i kupén som jag inte kan hitta
- RFT-däcken var tråkiga, men inte så illa som folk framställer det
- Jobbigt att hålla vitt rent i skånesaltet
- Många tusenlappar i månaden kostar det, men det får man ta
Får man bara slänga in en fråga vad 272 hästaren drar blandad körning? Hur långt från BMWs (smått fantastiska) siffror hamnar man (0.72 blandad)?
MB C-klass är mycket plastigare än vad E90 är!
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Detta är min första BMW (kört Volvo tidigare) och den är helt underbar att köra!
+ Körkänsla (styrning, chassi m.m.)
+ Bensinförbrukning (mest landsväg = ca 0,82 l/mil med vinterdäck, ca 0,87 med sommardäck)
+ Hyffsat ljud när man la till "lilla" HIFI paketet
+ Sportstolarna
+ Utfällbara dragkroken (dyr men är snyggt att den försvinner helt när den inte används)

+- Regnsensorn är i varje fall bättre än den jag hade i min Volvo från 2004, men har fortfarande problem med duggregn. Dock en helt fantastisk funktion annars.
+- Kvalitetskänsla i inredningen upplever jag inte heller som mycket bättre än Volvon jag hade senast (S60), men är tillräckligt bra tycker jag. Har lite lite knarr i förarstolen och någonstans i instrumentbrädan ibland, men inget jag stör mig på.

- Lite småryck/tvekan i motorn vid vissa varvtal samt när den är kall. Ska komma en ny mjukvaruversion för det (se annan tråd).
- Ljudet när man stänger dörrarna låter "billigt". Dock är det väl priset man får betala när dörrarna knappt väger något, och det kan jag leva med.
- Klimatautomatiken - BMWs filosofi att alltid köra varm luft till fötterna funkar inte för mig. 30°C vid fötterna efter ca 40-50 minuters landsvägskörning upplever jag som obehagligt (detta är inget fel på min bil utan det är konstaterat att det är så här den ska fungera - också diskuterat i annan tråd).

Om det inte varit för den sista punkten så hade det varit en självklarhet för mig att skaffa en ny E90 om 1,5 år när det är dags att byta ut denna. Fast då hade det troligtvis blivit en 330i - den motorn är otrolig!

/Marcus
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Håller med Clubsport om att upplevd kvalite och plastighet är betydligt sämre i C-klass än E9x.
När det gäller MB är det ovanligt stor skillnad mellan tex C- och E-klass.

Det enda som hindrar E9x från att bli 100% liten lyxlimo interiörmässigt är vissa plastytor i interiören som känns onödigt hårda och billiga jämfört med E60 facelift. E46 var närmare E39 när det gällde materialval.

Jag tycker inte A4 B8 (senaste) är bättre än E9x i upplevd kvalite, de är likvärdiga, däremot E60 FL är uppe i 7serieklass.
prova stäng en av bakkdörrarna så får man en ganska hyfsad upfattning om kvalitetskänsla...
beträffande vinterbil är den ganska lätt i bak, detta kombinerat med en stark motor gör den rätt dålig i snö...
ps
37
psilow
M240ix -20
Porsche Cayenne -20
Vad gäller framkomlighet i vinterväglag så säger jag bara en sak: X-drive. Det har varit otroligt bra - och roligt - i vinter.

Bensinförbrukningen ser jag som ett mindre mirakel - 0.90 l/mil blandad körning med 335 XiT på 17" friktionsdäck i vinter. Bilen går mest i pendlingstrafik i Stockholms län. Jag ser fram emot förbrukningstest på de lite lägre resorna till stugan i vår/sommar med sommarsulorna.

Jag har haft bilen sedan juni 07 och hade köpt E91 igen, kanske en 335d. Dock verkar man inte kunna få den med X-drive - någon som har förklaringen till detta?

Nya C-klass verkar vara en trevlig bil, men för dyr jämfört med motsvarande BMW. Nya A4/A5 är läckra bilar, som troligen är de vassaste konkurrenterna. Jag tittade på S4 när jag skulle köpa BMWn - jag hade nog inte varit lika nöjd med den bränsleekonomin...
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Det jag är mest nöjd med efter 2200 mil:

+ att jag blir glad varje gång jag ser min bil på parkeringen.

Mitt favorittillval är utan konkurrens kupevärmaren. 18-tumsfälgarna till sommardäcken hamnar på en hedrande andraplats.

Håller för övrigt med om det mesta som redan skrivits, speciellt stämmer ElakaKattens båda inlägg väldigt väl med mina egna intryck.

Dock har min inte varit helt felfri. Bakluckan började gå trögt. Dämparna byttes och smordes men den vägrar fortfarande fortsätta upp utan hjälp. Ska vara så påstpr BMW. Fick även en oljenivåvarning ganska tidigt. Fyllde på olja på verkstadens inrådan, vilket inte hjälpte. Efter att all olja tömts visade det sig vara en krånglande sensor. Vilket leder mig till ett minus som jag inte tror någon nämnt:

- ingen oljenivåsticka

Ett annat minus gäller aluminiumdörrpanelen vänster om förarsätet. Varje gång bältet tas av och släpps iväg dunkar fästet till i panelen som vid det här laget hunnit få en hel del fula märken (jag försöker intala mig att det är patina, men tror inte att nästa ägare håller med).

Bortsett från det vill jag sälla mig till dem som tycker att den upplevda kvaitetskänslan är hög i E9X. Det är den! Väl i nivå med A4 B7, och snäppet bättre än senaste C-klass. Å andra sidan är Mercedes ointresserade och snorkiga säljare skäl nog att inte handla en sådan.

Skulle definitivt göra om köpet men då troligtvis välja en 330 eller 335 utan X-drive.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Förbrukningen på min 318 har hitintills legat runt 0.85 l/mil och det är väl en smula mer än vad jag hade hoppats på men ungefär på den nivå som jag hade räknat med. Jag tror dock att förbrukningen kommer att sjunka lite längre fram, även om bilen förmodligen redan är inkörd (950 mil). Tror dock att det blir svårt att snitta under 0.8 blandad körning hur man än gör med en sådan bil.

Det finns 2 saker som jag har börjat störa mig på i min bil:

1. Kombi-utrymmet är så pass litet och har vid öppningen försetts med en tröskel på ca 3 cm, vilket gör att ingen hundbur från någon av de stora bur tillverkarna passar i bilen. Vill man ha en krocksäker hundbur i sin BMW måste man alltså byta till en E61.

2. Ibland när man slår igen bagageluckan, så går luckan inte igen helt utan hamnar i ett mellanläge. Ungefär som låsen på dörrarna där det finns ett mellan läge som hindrar dörren från att öppnas fastän den inte har gått igen ordentligt. Det känns nästan som om man ibland behöver slå igen luckan med en väsentlig kraft för att luckan ska stängas och det gillar inte jag riktigt. Kanske är det luckan på min bil som är feljusterad? Någon annan med samma problem?

Jag var o kikade på E90ins närmaste konkurrenter nu i helgen och här är mina subjektiva upplevelser:

V50: Billig bil, kampanj erbjudandet gör en V50 1.8F Business ca 100 000 kr billigare i inköp än en 318i Touring med motsv. utr. Dock var billighets-intrycket rätt genomgående för hela bilen. Detaljkvaliteten är enligt min uppfattning så dålig att bilen inte längre kan ses som en konkurrent till 3-serien eller C-klassen.

C-klass: Snygg design, detaljkvaliteten var på vissa håll bättre och på vissa håll sämre än i E9x. Jag var inte lika imponerad av C-klassen nu som jag blev av den första gången. En möjlig förklaring kan vara att jag nu kör E90 och då "bara" var van vid E34. C-klassen är dock en mycket gedigen bil och förblir enligt min mening E9Xs största konkurrent. Påtagligt dyrare i inköp än E9X.

Jag är dock väldigt nöjd med min E91, ångrar inte att jag köpte den.

__
Min bil:
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Lars,

Det är inte så på min bil att dämparna behöver hjälp med att lyfta luckan, det räcker att jag lyfter luckan till strax över maghjöd o släpper så fortsätter den upp själv. Prova med en bil som står inne i BMW hallen och jämför med din egen bil. Kräv att få det fixat, det hade jag gjort.

Varför gillar du inte den digitala oljestickan? Den är ju hur läcker som helst tycker jag. Hur smidigt som helst, man slipper bli smutsig om fingrarna när man kollar oljan.

__
Min bil:
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Citat larsssss:
"Ett annat minus gäller aluminiumdörrpanelen vänster om förarsätet. Varje gång bältet tas av och släpps iväg dunkar fästet till i panelen som vid det här laget hunnit få en hel del fula märken (jag försöker intala mig att det är patina, men tror inte att nästa ägare håller med)"
Jag hade också aluminiumlister (nu har jag "pianolackade"), som fick märken på det sätt du beskriver. Även panelen på B.stolpen drabbades av detta. Man kan se till att "klämman" på bältet förhindrar att fästet sitter för lågt. Det minskar i alla fall problemet.
Ang. gasdämparna på bakluckan så byter BMW det på garantin. Dom nya ser heller inte likadana ut som dem gamla, men nu flyger den upp sista biten ;)
"beträffande vinterbil är den ganska lätt i bak, detta kombinerat med en stark motor gör den rätt dålig i snö"

Viktfördelningen är 50/50 så den är lika tung eller lätt fram!

Ca
53
Calle_R
530DA x-drive Touring -16
Har vid det här laget hunnit med 2300 mil med min touring, är överlag nöjd men det finns en del saker att anmärka på, det mesta är redan upptaget i denna tråd men skadar inte att nämnas igen:

+ Chassi/Vägegenskaper
+ Motor & Prestanda (när den inte rycker)
+ Växellåda
+ Utseende
+ Sportstolar
+ Bränsleförbrukning
+ Xenon
+ Farthållare

- RFT
- Stereon
- Skramlar när man stänger bakluckan
- Rycker när den är kall
- Tvekar/rycker vid ca: 3200 rpm ibland
- Klimatanläggningen beter sig konstigt ibland

Vad gäller stereon så saknar jag möjlighet att välja vad som skall visas "default" när man startar bilen, jag lyssnar t.ex mycket på MP3 från hembrända CD-skivor, och det går att få den visa mp3-taggarna men så fort man byter källa/stäger av så är det bara låt-numret man ser, lämnar man bilen över natten har stereon "glömt" var i låten man var, måste kunna bli väldigt irriterande om man lyssnar på ljudböcker.

Man kan inte heller se vad som står på stereons display om man har polariserande solglasögon på sig.

Ljudet i stereon kunde också vara bätter men det duger för mig.

Ryckningarna har BMW försökt åtgärda ett antal gånger, har tappat räkningen på det nu, väntar på den undergörande releasen som omnämnts i annan tråd här på forumet.

Bakluckan måste ha hjälp upp även på min bil (dämparna bytta en gång) och det droppar som någon nämnde ner på insynsskyddet.

Klimaten håller vid viss väderlek på och växlar mellan inneluft och ytterluft hela tiden, detta medför att fläkten går upp och ner ivarv när den skall växla vilket är irriterande, är det någon annan som upplever detta problem?

Trots allt en underbar bil att köra, troligtvis blir det fler i framtiden.

/Calle
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Mugge, V50 har betydligt mindre innerutrymmen än E9X. Ännu ett skäl till att den inte spelar i samma division. Luckan: Min lucka betedde sig som din när bilen var ny, därefter gick det snabbt utför. När det trots bytta dämpare inte hjälpte mer än marginellt reklamerade jag den kvarvarande trögheten på Förenade Bil med motivet att det inte var så på nya bilar. Då tog de med mig ut i hallen där det mycket riktigt visade sig att vissa bilar gick väldigt lätt, men andra inte. Funderar som bäst på om jag ska nöja mig med det.

Nockenwelle, tack för tipset. Har redan försökt. Visst, det blev något bättre som du skriver, men problemet kvarstår och dessutom är ju skadan redan skedd.

nagge, det stämmer att artikeln byttes ut relativt nyligen hos BMW. Jag drog inte hela historien här, men faktum är att jag fått dämparna bytta två gånger. Senast till dämpare med det nya artikelnumret. Gjorde alltså ingen skillnad. Jag är ganska säker på att det är gångjärnen som kärvar. Mekanikern trodde likadant och sprutade 5-56 i dem, vilket hjälpte något, tyvärr till priset av ett gnissel som kunde väcka de döda. Höll på att göra i byxan första gången jag hörde det (i garaget). Så det blev ännu en espresso på Förenade Bil. Vad de gjorde då vet jag inte men gnisslet försvann och det är som sagt något bättre. Så troligtvis mojs i gångjärnen.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
lar5s: Tråkigt med bakluckan, låter som en ganska basic grej att få ordning på egentligen... Kan man få en motor att lira i 7000 rpm borde det inte vara så svårt att få ordning på två gångjärn och två dämpare... Förstår att man kan tröttna på att åka till verkstan! Min lucka sköter sig, men gnisslar en del när det är torrt. Har hört att 5-56 inte är speciellt bra att smörja med, framförallt håller det inte speciellt länge. Men det funkar bra att behandla rostfria vitvaror med om man vill slippa fingeravtryck :)

Calle_R: Det var en bra punkt som du tog upp - displayen till stereon (ja, jag är inte så imponerad av displayerna överlag, se tidigare inlägg) går inte att se när jag dra på mig mina coola polariserande brillor. Måste luta huvudet 90 grader åt höger för att se :(

Annars ser jag fram emot att få parkera vinterhjulen nu i veckan, göra en rejäl vårtvätt och boka tid för ditec uppfräshning. Så blir bilen sjukt snygg igen :D

/ElakaKatten

Ja just det. Väldigt märkligt, till skillnad från andra displayer i bilen polariserar stereons 180 grader mot alla (iallafall de jag testat) solglasögon med polariserande glas.

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Mycket intressant tråd. Är själv inne på att byta bil. Det står mellan lätt beggad E90 (325-330), A4 Q TFSI eller C-klass... den sista är inte prioriterad.
Det jag har märkt att många här har bytt toppar på sina 325or pga konstiga läten o. knacknigar. Har 3-liters bensinaren också dragits med samma problem?

be
276
bewing77
330i Sedan -08
Keiser: Faktum är att hur fantastiska BMWs siffror än låter så är de inte helt avlägset från sanningen i detta fallet. Bilen drog mer innan den var inkörd så klart, men idag så snittar jag 0,8 till och från jobbet 4,2 mil, ganska jämnt fördelat på motorväg, landsväg och stad och med momsad hastighet. Gjorde för ett tag sedan ett experiment för att se hur pass lågt jag kunde få ner landsvägsförbrukningen, för jag tyckte den angivna siffran på 0,56 var löjligt låg. Körde en sträcka på 15 mil 90% 90-väg med fathållaren spikad på 90 och hamnade faktiskt på 0,55 över den sträckan, vilket är enormt bra (dessutom med dubbdäck). Dock så ändras det så snart man måste börja variera hastigheten och accelerera emellanåt, men förbrukningen är ändå ruskigt låg, som sagt minst lika låg som en 100 hästar svagare diesel.

Självklart går det att få den att suga soppa som en svamp också när körningen blir mer inspirerad och det gäller att behandla både gas och växellåda med finess om man ska nå de riktigt låga siffrorna (växlingsindikatorn underlättar faktiskt här, även att det känns lite slött att köra på 6an i 70).
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

bewing,
Har svårt att tro att du hamnar "minst lika lågt" som en 2-liters diesel. Mycket svårt att tro.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.