|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej Jag körde 5700 mil i min E90 325i och har nu avverkat 7300 mil i min E91 325i och är mycket nöjd med mina bilar. Faktiskt så nöjd att nu när jag ska byta så är det troligt att det blir en trea igen. + Motor, härlig karaktär med spets + Snål, ca 0,87 l/mil med min körstil är mycket bra + Bra väghållning, kör bana ibland, fungerar riktigt bra + Bakhjulsdrift, ger en helt annan harmoni än framhjulsdrift + Rymlig i kupén, 4 pers långresa inga problem + Bra komfort, har sträckkört till franska Alperna två gånger hittills i år + Sportstolar - Fjädringen blir för stötig på dålig väg (sportchassi) - Låter för tråkigt när man stänger bakluckan - Motorn tickar för högt ibland - För mina behov skulle gärna bagaget ha fått vara något större - RFT, många har nämnt dem, något jag stör mig på är att de bullrar väldigt mycket när de börjar bli lite slitna |
|
| Ja, det är verkligen många som klagar på RFT. Samtidigt är det ju positivt att bilens kanske största brist är relativt enkel att åtgärda. | |
|
Jag har ännu inte kört så mycket med bilen, då den levererades med sommardäck och det ligger en del is/snö ute. Jag han dock med ca 50 mil innan det började snöa. Det jag uppskattar mest med bilen är: + Sortläderratten (Grymt skön att hålla i, tjock och relativt liten rattkrans) + Sensatec klädseln är helt underbar, billig är den också. + Styrkänsla, bilen upplevs som mycket alert och följsam på vägen. + Utseendet och komfort + Start knappen är en rolig detalj + Förbrukningen (!) 0.73l/mil trots en vikt på över 1500 kg. Det som kunde vara bättre: - lite för mycket däckljud, men det beror på RTF. Provkörde en E90 utan RTF o den var mkt tystare. - inget djup i ljudet från stereon (business cd) - farthållaren går ej att styra via knapparna i ratten. - går ej att eftermontera kopphållare utan att såga i panelen (otänkbart för mig) - man måste ha armstödet i öppet läge för att kunna använda 12V uttaget, om man vill ladda en mobil eller GPS navi el. dyl. __ Min bil: Länk |
|
|
Samma svagheter som Ni nämner på E9X modellen finns även på E60. Regnsensorn: ingen skillnad på känsligheten RFT däck: Inte alls bra. Körde 3000 mil på våra, innan de lät som om ett hjullager hade gått. Bytte til icke RFT däck och skillnaden var som dag och natt. iDriven är ibland seg och layouten i Navin har aldrig varit BMW's starka sida (jämnfört med Audi). Plus sidan: Bilen är byggd för att åka långt i höga hastigheter. 2500 varv i 180 km/t, en bra låt i Logic 7 stereon och resan blir för kort (speciellt med komfortstolar;)) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Gällande avsaknad av tempmätare... Vad händer om bilen är på väg mot kok? Kommer det en liten "bling" då?:) Det känns så oseriöst på något sätt. Det är så på e60n också. Detta är ju bilar som vi i dagens läge servar på verkstad. Men sen då? Hur ska vi lufta dessa utan att ha full koll på värmekurvan? Börjar faktiskt bli trött på bmws nyare bilar som jag ibland tror är byggda för att åka till verkstaden så fort något händer. Ta bara en sån bagatell som att styrningen på vår e60 krånglade... Vad berodde detta på då? Jo SMUTS hade samlats på linsen som sitter imellan ratten och rattstången/plasten Ursäkta om jag diskuterar e60 i din E90-tråd. Men tycker att dessa bilar är ganska lika i detta avseende. |
|
|
-De utomordentligt usla Michelin RFT-däcken. De åkte efter 250mil. Nu ska vanliga, dödliga däck på. Spray i trunken. -Helljuset. Under all kritik. Skrattretande dåligt. -Regnsensorns kalibrering -mugghållarnas placering på instrumentbrädan -Att bilen inte väjer automatiskt om ett rådjur springer upp framför bilen...;) -Att den just nu står på skadeverkstaden... |
|
| Jag hoppas någon på BMW läser denna tråd. Faktum är ju att ägarna överlag är synnerligen nöjda med modellen, frånsett några smärre detaljer, samt en stor men lättåtgärdad sak: RFT. | |
|
+ köregenskaperna + Nm + förbrukningen + M paketet - usel vinterbil/framkomlighet i snö extremt dålig - dålig kvalitetskänsla i materialval interiört - dåligt med smart förvaring |
|
|
bunf, vad menar du med dålig kvalitetskänsla? Har du några exempel på vad som inte är till belåtenhet? (Är själv av en annan åsikt gällande kvaliteten.) __ Min bil: Länk |
|
Gunget |
Åker 325 Xi Touring -06 sedan 2½ månad. Instämmer i mycket i vad som skrivits ovan. Jag vill lyfta fram följande: - Fantastisk långfärdsvagn. Ligger som ett strykjärn på vägen (även utan M-sportpaket) och fartblindheten är slående jämfört med min förra 325 Xi E46. - I motsats till vad en del skriver så tycker jag kvalitetsintrycket är mycket gott! - Mycket trevlig automatlåda På minuskontot vill jag lyfta fram: - Bränsletörsten (vilket jag varit inne på i tidigare tråd). Ligger just nu runt 1,28 l/mil, blandad körning - "Standardstereon" (business) låter inget vidare |
|
"framkomlighet i snö extremt dålig" Varför då, jämfört med vad? Viktfördelningen är väl 50/50 mot kanske 60/40 på en framhjulsdriven bil. Med last, personer och/eller bagage blir det bara jämnare och till och med kanske omvänt förhållade. |
|
|
Håller med om framkomligheten i snö, är det mycket snö så sätter sig bilen ovanpå snön pga den låga markfrigången. Öppningen till bagageutrymmet är för liten. |
|
|
Jag håller kvalititskänslan i interiören som hög, minst lika hög som E46 och högre än de allra flesta bilar. Markfrigången är onekligen låg. Att sänka bilen kommer för min del inte på fråga. Den skrapar redan i på en del farthinder och när man skall över trottoarer för att komma in på parkeringsplatser. |
|
|
Mugge, angående frågan om interiörkvalitet: Jag är mer för audi, men ville prova BMW nu för att ta reda på vad alla pratar om. Vad gäller UPPLEVD interiörkvalitet är dock BMW mycket långt efter audi. Alla material känns billiga, passningen är inte 100%, tyget i dörrsidor och säten är skrynkligt sydda och monterade (min gamla 240 från -84 hade släta säten och dörrsidor) vissa interiörlösningar fruktansvärt dåligt genomtänkta, ex. vis ett icke existerande handsfack som man dessutom ej kan se in i utan att krypa på golvet, 12V-uttag som ej går att använda, mugghållare på fel sida bilen mm. Det knakar och smäller dessutom i bilen, och skuffenstängningen känns inte premium, dessutom stannar den halvvägs när man öppnar, så man måste putta upp den. Det går med humöret, när man leker med bilen är man nöjd, sen när man bara åker till och från jobbet blir man irriterad på alla småsaker. Nästa bil blir nog volvo, då vet jag ändå vilken skit jag får, istället för att betala ockerpriser för en maskad skoda |
|
| Den enda konkurentbil som har högre kvalitetskänsla än E90 är i mina ögon Audi A4, övriga är sämre, inklusive Volvo. | |
| MB C-klass har också högre kvalitetskänsla. Stäng en dörr i MB eller Audi så förstår du! | |
| Tyvärr har jag inte provat MB på väldigt länge, men det kan jag tänka mig. | |
|
Håller inte med om att kvalitetskänslan är dålig i E9x, har inga exempel på dålig passform eller rynkiga tyger i min bil. Hör inget oväsen från inredningen - och jag är petig. Kanske skiljer det mycket från exemplar till exemplar. Tänkvärt: Kvalitetskänsla känns som kvalitet - men behöver inte vara det. Har ägt VAG tidigare och är inte imponerad av hur grejerna håller. Bakluckans stängningsKRASH är inte premium, har också irriterat mig på den. Displayer tycker jag är något som BMW definitivt behöver bli bättre på - orange monokrom hörde hemma i 80-talet. MB och Audi har så mycket snyggare displayer. Ta grafiken i BMWs navi som exempel... sorglig, brun... /ElakaKatten |
|
|
Jag var faktiskt inne på att köpa en MB C-klass innan jag köpte E91. Visst kvalitetskänslan i C klass är högre än den i E91. Men jag känner def. inte igen att luckan skulle stanna halvvägs eller att det skulle låta krasch när man stänger den. Inte heller känner jag igen några skrynkliga interiörpaneler (har sensatec klädsel). Prova nya C-klass, det är fina bilar, kan du visa att du dessutom kört BMW innan så har man riktigt fina rabatter på bilarna. Jag fick ner priset från 350 000 kr till ca 300 000 kr när jag kunde uppge reg nr på en BMW som var registrerad i mitt namn. __ Min bil: Länk |
|
|
Audi är mästare på kvalitetskänsla men E90 är absolut inte speciellt mkt sämre. MB har däremot blivit sämre och sämre på de området de senaste åren (även verklig kvalitetet verkar det som? ) I samtliga am&s tester jag läst har E90n fått högre betyg på kvalitetskänsla än nya c-klassen. Länk BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.