AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
16.909

Funderar på chip eller box till 118d

Sida 4 av 4
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
ESS behöver du inte någon återförsäljare för, bara att beställa på deras hemsida så skickar de hem mjukvara och kabel med FedEx. Den enda hårdvara du behöver är en vanlig bärbar PC. Jag skulle kunna visa hur det funkar någon dag (bor också i Göteborg).

Länk

Gällande Vtech så har jag som sagt ingen egen erfarenhet men det sägs mycket gott om dem.

De finns också i Göteborg, snacka med Christer som även varit aktiv här på forumet av och till under namnet Ghostrider, han har en riktigt vass 335d sägs det.

Länk

Men jag tycker det är jäkligt skönt att själv kunna plocka ur trimmet inför service och liknande samt att kunna kolla och rensa felkoder med programmet. Vet inte om man kan göra sånt själv med Vtech, det får någon som har det svara på.

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
Vtech levererar en "dosa" (RTS) som du kopplar till OBD2 för att lägga in valfri tune; original, trim, eco. Kör själv en liknande setup från Cobb med min 335i. Smidigt att ha "dosan" i bilen och byta vid behov.

Denna "dosa" kopplar du till datorn för att få uppdaterad mjukvara från Vtech.
Do
10
Doser
118d -08
523i Touring -00
Crysler Grand Voyager -08
Tack för bra svar :)
Det lutar åt ess.
Är deras webshop i eu eller blir det moms & tull på priset när man beställer där?
//D
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Webshopen är i USA, men jag betalade ingen speciell moms och tull, det är ju "bara en liten kabel" de skickar så den betingar ju inget värde ;-)

Maila gärna och stäm av med dem på sales@esstuning.com Jag fick lite bättre pris på frakt och sånt dessutom fick jag bekräftat att allt var ok för just min bil och motortyp/årsmodell m.m.

Praktiskt kommer du få en kabel och ett USB minne med mjukvara.

Första gången tar du en totalt backup på din ECU från bilen till datorn, denna skickar du dels till ESS för att de skall skapa rätt trimfil för just din ECU, Dels har du den sparad så att du kan ladda in originalmjukvara också. Hela Backupen tar drygt en timma så se till att ha tid och laddat batteri på bilen.

Sedan får du din trimfil mailad till dig inom några timmar. Att ladda upp den tar ca 15 min (lika lång tid att återställa om du vill göra det framöver). Börja med att köra lite försiktigt, kolla sedan att inga felkoder dyker upp sen är de bar å åk ;-)

Lycka till!

/DJ
Verdi
Kolla även upp Bluefin. Länk

Har kört med deras trim i 3 år nu. Fungerar klockrent.
Do
10
Doser
118d -08
523i Touring -00
Bluefin verkar också intressant, har du märkt en förbättring på bränsleåtgången även med deras lösning?
Priset är vad jag kan se lägre än ess.
//D
Verdi
Ja, 330:n drar nästan decilitern mindre. Bluefin är den klart mest beprövade lösningen också.
Do
10
Doser
118d -08
523i Touring -00
Ja, det blir väl att välja mest effekt/krona eller hur var det nu...

Ess lovar:
Horsepower: 180DIN
Torque: 430NM
Kostar 995$ +frakt

Bluefin lovar:
185hp
380NM
Kostar 365£ +frakt

Vtech lovar
180Hp
400NM
Kostar 6900kr + frakt

Undrar om man kan få ner priset på Ess :)

//D
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Det är bara att maila ESS och fråga om dom vill sänka priset och få en affär, det värsta du kan få är ett nej... Berätta vad konkurenterna tar så matchar de kanske priset.

Själv köpte jag dock på mitt förtroende för att de är väldigt erfarna på BMW och testar mycket innan de släpper produkten, priset var ingen dealbreaker för mig utan tryggheten med lösningen var det jag värdesatte (samt självklart möjligheten att själv ta i och ur mjukvaran). Men Vtech får ju fina recensioner och Bluefin verkar också vara populärt så tryggheten kanske är densamma för dig på alla tre.

/DJ
Do
10
Doser
118d -08
523i Touring -00
Var i kontakt med ess:

- We use around 2-3 hour to do the tune.
- No there is no easy way to remove the tune prior to the BMW service.
- If the car is updated with BMW software it has tuner protection. Then our our eflash option will not work. We must program directly inside the ECU.

så då antar jag att samma gäller för Blufin & V-tech. Alltså att de fysikt måste modda bilen.

Det gör att jag känner mig mer skeptisk, om bilen skulle slitas onornmalt vid vanlig körning på grund av trimmet så har jag ingen smidig väg att återställa, tex för service eller försäljning mm.

Svårt val, vill gärna ha en roligare bil men vill inte riskera ett haveri...

//D
Verdi
Sa du att du hade en 08:a? På nyare versioner går det inte, men på en så pass gammal bil tror jag inte att det är några problem.

Med bluefin använder jag handenheten för att återställa min bil, som också är från 2008. Fungerade även på min 320d från 2008 som jag hade förut.
Do
10
Doser
118d -08
523i Touring -00
Om bmw har uppdaterat mjukvaran i bilen vid seaste service tex så går det tydligen inte.
Undrar hur jag kan ta reda på om mjukvaran är uppdaterad utan att åka till ess med den...
//D
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
BMW bör kunna svara på om om/när motorstyrdonet uppdaterades...

MVH Christofer
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Tråkigt Doser, dumt av ESS att det står på hemsidan att de kör E-Flash hela vägen fram till årsmodell 2011 när de inte kan göra på din 2008. Hade jag varit dig hade jag ställt frågan om detta till Bluefin och Vtech också. (gällande deras handenheter då).

/DJ
Do
10
Doser
118d -08
523i Touring -00
Om det nu inte går att softmodda bilen så funderar jag på att köpa en sådan här:
Länk
Har någon av er testat en sådan box?
Är det "sämre" för bilen på något sätt?
//D

Nu vart det vinter, fick precis på Nokian gummi på 17"arna... Längtar redan till en vår med 18" igen...
ku
56
kulan
120dM-08
Är det någon som har info eller erfarenheter från företaget TuningChip (tuningchip.se). Verkar seriösa på sidan med flera återförsäljare som monterar på plats.

kulan: Jag har för mig det skrivits mycket negativt om den firman.
Do
10
Doser
118d -08
523i Touring -00
Uppdatering: Bluefin svarar som Ess.
Har BMW uppdaterat mjukvaran, vilket de vanligtvis gör vid service vad jag kan förstå, fungerar inte heller deras lösning.

Så för mig återstår box-alterntivet.
Jag har hört att Länk skall vara ett bra alternativ,
känner någon till dem?
Eller kan tipsa om vilken box som är bäst till en 118d...

//D
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Om jag skulle köra box skulle jag förmodligen vända mig till Hartge.

Länk

De är ju en av de mest erkända BMW trimmarna. Förmodligen en av de dyrare också tyvärr.

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.