|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Chip eller "box" till 118d gör ju skillnad. Saken är bara den att det finn en skog av utbud... Vilken är bäst? Någon som prövat? Finns det någon nackdel trycka in en box min pärla? /Peter -Drive it like you stole it- | |
|
Hej jag har kört 1700mil med kCR och tycker att det är stor skillnad i gasrespons och acc. Bränsleförbrukning 0,58 under denna tid med vinterdäck. Nackdelen är att inga garantier gäller om det går sönder något. Har en kompis med likadan bil som ligger på 0,67 med likartad körning. |
|
|
KCR har en motorförsäkring som kan köpas till nyare bilar: Länk "Garantin kan endast tecknas vid köp av ny effektbox. Innan garantin kan tecknas måste KCR eller av KCR auktoriserad återförsäljare besiktiga bilen." Mvh |
|
|
Stort tack killar. Kanon! Jag skall verkligen kolla på detta med KCR. Synd att det syns att man trimmat, men jag gillar idén med motorförsäkring. Bara det att det är många andra som erbjuder mer power än KCR, och till bättre pris. Kolla tex in itsfun.nu Länk De har prisgaranti och motorförsäkring. Nån som har erfarenhet av dessa? -Drive it like you stole it- |
|
|
Promotech har gått rykte. Dessutom öppet köp om du vill prova boxen på plats. Jag har flera polare som kör mmed dem och alla är mycket nöjda. Boxen justerar både bränlse och turbotryck och svartryker inte som vissa andra boxar som bara justerar bränsletrycket (min egen inkluderad i det sista). 180häst och 363nm blir det. Länk //amullo --- |
|
|
Gott! Jag skall höra mig för med promotech. De verkar leverera bra prestanda - mer än bara bränsleinsprutning. Någon som vet var de håller till? Hittade inget på hemsidan! Någon annan som har erfarenhet av deras produkter? -Drive it like you stole it- |
|
|
Håller till här i Tokholm gör de iallafall.. Någonstans söder om söder har jag fått för mig. Typ Huddinge flyger genom mitt huvud, men det kan vara fel. Kasta ett mail till dem och fråga om du kan komma förbi för att köpa. Får du NIX så kasta en powerpost till mig. Har en polare som är återförsäljare av Promotech grejer här i stan. //amullo --- |
|
|
Hej Promotech håller till i Ulvsunda Industriområde i Bromma, Stockholm. Ring och kolla med dom 08-26 24 84 Adress Ekbacksvägen 22 168 69 Bromma /Janne |
|
| Annars har du ESS ~20mil från Göteborg om du vill flasha istället. Skulle helt klart rekommendera flashning istället för box, bättre på alla sätt och vis, jag har testat :) | |
|
Håller med Nagge. Flåklypa |
|
| Vad riktigt gör man med flashning egentligen? | |
|
Man mappar om bilens egen ECU - ingen "extra" box. Mvh |
|
| Så fler parametrar justeras än vad en box kan göra eller vad är skillnaden mot en box? | |
|
Precis, momentbegränsningar, hur och när bränsle sprutas in osv. En box ökar bara railtrycket samt i vissa fall även laddtrycket. Största skillnaden mellan box och flashning för min del var att bilen kändes mycket "lugnare" efter flashningen, som original med mer effekt. Den var mycket råare med boxen, bara öste på med effekt och inget finlir egentligen. Var lite bonntrim över det hela. |
|
|
Det är väl det plus-boxen från promotech gör till skillnad från vissa andra..att justera laddtrycket alltså. Plötsligt så känns det inte så kul med en box..bonntrim :-) kanske ska montera fjolltrappa och en baslåda med biltema-slutsteg på 1500w när man liks är igång;-) Nä..blir det trim så känns mappning/flashning mer seriöst. Är iofs värt att prova box när dom har "blir du inte nöjd garanti". |
|
|
Still confused, but on a higher level... :-) Försvinner inte andra saker om man "flashar"? Jag tänker på "service" och andra varningssignaler. Om man flashar så måste väl verkstan märka det direkt = inga garantier... Går det att få tillbaks originalinställningarna på något sätt, eller är det kört när man "flashat" bilen? Nagge, varför är "bonntrim" fel? Vill man inte ha lite rå och svårtyglad effekt ? Eller har jag tolkat dig helt fel? |
|
|
Inget annat försvinner om man flashar, allt fungerar precis som normalt. Har haft bilen inne på felsökning och liknande och inte har dom hittat något. För att komma tillbaka till original är det bara att be BMW lägga in ny programvara så skrivs flashningen över. Rå och otyglad effekt är inget jag strävar efter på en BMW. Med boxen var det bara mer effekt, växlingarna blir inte lika mjuka, gången blir allmänt råare. Efter flashningen var det precis som en orginalbil, den växlade mjukt även under full acceleration, precis som original fast med mer pulver. Tilläggas bör att bilen kändes snabbare med boxen, men efter att faktiskt mätt så var det bara en känsla, den går bättre med flashningen. För att inte tala om hållbarheten när man kan begränsa momentet på de lägre växlarna för att skydda drivlinan. Men visst, är det rå effekt du vill ha så är det bara att köpa en box. Vill du ha samma bil som du har idag fast med mer effekt är det flashning som gäller ;) |
|
| Hej jag håller med i vad ni säger om att bilen upplevs som råare, ganska lik första saab turbon. Låter spännande att man kan få samma effektförbättring men mde bibehållen orginalkänsla i körningen. Jag har själv bara erfarenhet av KCR men efter att ha läst vad som skrivits om flashning, tror jag att jag skall testa detta. | |
|
Det är precis som nagge skriver. En simpel box kan i förlängningen slita ut en automat, en flasning/ommappning ger "normala" arbetsförhållanden för automaten. Om du vill ha tillbaks originalmappningen så prata först med företaget som trimmat, om du går till BMW så vet de att du trimmat bilen. ;) Det enda som jag saknar hos Esstuning är en motorförsäkring, iofs är alla nöjda kunder en "lugnande" omständighet. ;) Mvh |
|
|
Det verkar som om ni talar om automatväxlade varianter (nagge, Happy Bhudda och rob)... Jag har en manuell 6vxl låda i min 118d! Vilka skillnader skulle det innebära på en manuellt växlad bil att chippa vs boxa? Jag bor i Gbg, så vart vänder jag mig? -Det börjar bli dags att sluta diskutera å göra slag i saken nu? Tipsa om vart jag skall vända mig, så ska jag fylla på den här tråden med mina erfarenheter så fort bilen provkörts i det nya effektregistret :-) -Drive it like you stole it- |
|
|
Tja.. Vart vänder man sig isthlm om man vill flasha boxen/bilen?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.