|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
npbk Jag har siffrorna hemma nu också sedan chip hos ess. Har bara inte hunnit med rikigt på kvällarna, men ska lägga ut dom under helgen (troligen söndag då jag åker iväg till mantorp ikväll) |
|
|
Har införskaffat en promotech +box med laddtryckshöjning. Hur mycket laddtrycket höjs vet jag ej, någon som vet? Ska ialla fall ge 180Hk samt 363Nm enligt promotech. Kan intyga att skillnad känns mot orginal. Det bästa med boxen är att man kan ligga på högre växel i stadstrafik samt att man slipper turbofördröjning. Hållbarhet, bränsleförbrukning kan jag ej uttala mig om eftersom jag endast kört 120 mil med boxen. |
|
|
Fick äntligen snackat med Ess i fredags. De sa att de ännu inte har någon "flash" till 118d (2007 års 143hk-variant). Va visst nåt verktyg som fattades för att "ladda in och ur" programvaran i bilen.. Skulle tydligen inte fanns på marknaden ännu, eller vara svårt att få tag på (vet inte om norskan ställde till det med förståelsen där?) Hör av dig fram mot mitten/slutet av sommaren blev svaret :-( Klarar inte ess i Norge av att häva in ny programvara så borde väl inte itsfun.nu klara det heller? Ja ja, jag får väl vaxa bilen lite sålänge... -Drive it like you stole it- |
|
|
ryk 330xi hur går det med siffrorna ? /Janne Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
|
Npbk ->-> Jo du förstod norskan rätt ;) Det är samma problem med nya 320d motorn också. Tydligen är ECUn hårdare krypterad än förut och vi får snällt vänta om vi vill ha mjukvaran förändrad. Orkar man inte får man köpa en box tills vidare. |
|
|
qdtjant Ikväll kommer dom. Jag lovar. Hittade inte pappret i söndags och trodde dottern tagit det men igår när jag gick och la mig hittade jag på det igen. Phu. När jag kommer hem ikväll vid 19.30 så presenterar jag värdena här |
|
|
Jag tror du har rätt NPBK.. Har inte Ess så lär det inte var några andra som har heller. Har hört att den nya motorn är svår att lnäcka och att Promotech har fått till det delvis (IOFS. lite gammal info, möjligt att det har ändrats). Jag har en polare som är återförsäljare åt Promotech här i Stockholm. Jag kan slå honom en signal angående möjlighet till boxning om du vill.. //amullo --- |
|
| Det går fint att boxa nya ECU17 men hitills har ingen knäckt den för att möjliggöra flashning. | |
|
Är det någon som vet vilka modeller som har nya ECU17-systemet ? Läste i en annan tråd att Bonneville Motor Werk kommer med en produkt, Shark Edit, som är användbar för DDE5 och DDE6-dieslar. Har efter lite surfande förstått att så gott som alla nyare BMW-dieslar har DDE6-systemet från Bosch. Har även sett beteckningen Bosch EDC16+. Någon som kan förklara vad som är vad eller har någon bra länk ?? /Janne Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
| Jasså, kommer shark edit fungera på dieslar? Låter ju helt fantastiskt, trodde dom skulle skita i dieslarna iom att shark edit utvecklas i USA. | |
|
BMW börja sälja dieslarna i USA snart.. Kan vara därför. //amullo --- |
|
|
Då ska jag äntligen lägga ut tider tagna med orginalmotor, kcr-box och chip irån ess. Samtliga tider är med dubbdäck och takbox. Alla gjorda på samma sträcka och under liknande förhållande. Flera tester är gjord och resultatet har inte diffat i princip någonting, på fyra mätnigar har tre tider varit exakt likadana och en tid kan ha diffat 1 tiondel. Allt är gjort med driftbox (gps) där jag förprogramerat intervallen och säkerheten mot klocka och hastighetsmätare är såklart överlägsen. Bilen en 330xd -06 231hk Orginal 70-140, 9,6 sek Kcr-box 70-140, 8,9 sek Ess chip 70-140, 8,6 sek Även om det inte ser mycket bättre ut med chip så är det ändå nästan 50% bättre tidsdiff mot box vs org. Bilen känns piggare och växlingarna upplevs mycket mjukare och finare. framförallt tyckte jag att boxen var pigg i början men i högre hastighet så hände inte lika mycket. Ess-chip tappar inget i högre fart utan det drar på bra. Jag känner mig väldigt nöjd med chip och om någon vill köpa en kcr-box billigt så pm mig ;-) |
|
| Har lagt in samma inlägg + ett om 120d i tråden "Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra" Då den tråden avhandlar allt om chip, box mm. | |
|
ryk 330xi bra siffror. Låter trevligt att programvaran drar bra hela vägen och inte bara vissnar direkt vid 4000 varv. /Janne Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box |
|
|
Jag måste f*n snacka med ess om min diesel alltså. Jag skall ju ändå till Rudskogen i sommar. //amullo --- |
|
|
amullo Har du kollat tråden "Erfarenheter av diseltrimmning" Då jag uppdaterat lite mer info där och då även om 2,0d. |
|
|
Hej! Köpte precis en 118d -08 och skall välja rätt i djungeln. Vad är bäst nu och var får man tag i det till bra pris? //D |
|
|
Hej Doser, nuförtiden kan du beställa hem mjukvara och kabel till ODB uttaget från ESS. Då kan du med en vanlig laptop lägga in och ta bort trimmet själv. Funkar kanon på min 335i jag kan snacka mer i detalj om det ifall du undrar något. Andra som trimmat dieslar har även kört med Vtech och uttryckt goda omdömen om det. /DJ |
|
|
v-tech & ESS är vilket som kan jag tycka, båda är bättre än box. Jag hade iof Promothech + box i min 118dm-09 och var nöjd. |
|
|
Ok, smidigt! Finns det firmor som utför detta så att man slipper köpa hårdvara själv? Gärna nära Göteborg :) //D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.