AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
16.911

Funderar på chip eller box till 118d

Sida 2 av 4
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Totte_a:

Turbocenter är välrenommerat: Länk

npbk:

Motorgången lär bli råare och förändrad (bonntrim! ;)) med box, vid en flash/ommappning så går/låter motorn antagligen betydligt lenare och tystare...

De flesta boxar ökar bara bränsletrycket vilket inte är bra för avgasreningen. Promotech ska tydligen ha en box som justerar flera parametrar:

Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Promotech verkar ha en relativt omfattande garanti att köpa till: Länk
Vi har rätat ut några frågetecken, men kanske skapat fler...

nagge, Happy Bhudda och rob: Hur skulle en manuellt växlad bil som min upplevas med box, eller vad ni kallar "bonn-trim"?
Promotech (se länkar ovan) verkar ju ha riktigt bra saker som ändrar på många (men kanske inte alla) parametrar. Deras garanti verkar även omfattande.

OBS!
Jag va inne på BMW Group i Gbg idag och hörde med ett antal personer, resultatet nedan:

Fråga: Vad skulle det innebära om jag boxar/chippar/flaschar min nya 118d?
Svar: ALLA garantier upphör! Även rostskydd och andra garantier (alltså inte bara motor/drivlina/broms...)
(En av dem antydde att BMW till och med kan neka den fria servicen upp till 3år/8000mil. Han kanske bara försökte skrämmas, vad tror ni?)

Fråga: Varför utför inte ni denna typ av tuning här på BMW?
Svar: Det är därför vi har olika motoralternativ, exv 118d 120d 123d.

Fråga: OK, men 118d är ju miljöklassad, ändå kan man få MER hästkrafter samtidigt som bränslekonsumtionen MINSKAR vid "normal körning", varför inte göra detta från början?
Svar: Många parametrar mäts för att nå miljökrav. Bilens utsläpp mäts vid ett (eller flera) specifikt varvtal och optimeras för ett specifik motstånd (så att utsläppen är så rena som möjligt JUST där).

Fråga: Vad tycker du/ni att jag skall göra?
Svar: Vänta tills garantin gått ut (3år) innan du gör nåt!

Nu kanske ni tycker jag är en "riktig kärring" (inget illa menat - alla kvinnliga läsare) som behöver både hängslen och livrem, men jag blev tveksam till att trimma efter att höra detta.
Varför?
Jo, det finns ju ett glapp mellan de garantier som finns på marknaden och BMW's garanti. Trimmar du så täcker "trimgarantin" bara de fel som kan härledas till trimmningen (vilket i sig låter som en omöjlig process att bevisa, med fingerpekning fram och tillbaka, den gången någonting verkligen händer). Samtidigt avsäger sig BMW ALLA garantier och ansvar om man tunar = inget rostskydd mm. Man kan ju tom bli av med sin fria service vad det verkar...

Nu är jag ambivalent på riktigt...

Vad säger ni?
Ska säga "fuck it", trimma och hålla tummarna, eller ska jag slö-rulla på mina snygga 18" fälgar och känna mig trygg men fånig?

Ni som säger "TRIMMA", -tala gärna om hur och var motiverat med egna erfarenheter.

-Drive it like you stole it-
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag HAR box på min och lämnade in bilen på garanti/rost.

Killen som tittade på min baklucka öppnade även huven (då blev jag nervös. Boxens kablar syns ju, liksom boxen som ligger i motorutrymmet). Kikade runt och sa "Du.. Du behöver en ny huv också".

Bilen åkte in på garantijobbet med boxen monterad utan några som helst problem eller åsikter från verkstadspersonalen.

Jag har alltid monterat bort boxen någon eller några dagar innan service och ingen på BMW har sagt ett PIP om att jag har haft felkoder. Jag har tillochmed BETT dem kolla noggrant på just det på sista servicen innan garantierna på de detaljerna gick ut. Inte ett knyst då heller.

Jag kör med en "billighets" box som inte alls är lika avancerad som Promotech grejerna. En av de största fördelarna med just box är ju att man kan plocka i och ur dem lite som man vill. Att det sen kan anses som "bonn-trimm" har jag inte jätteförståelse för. Min går kanon, liksom polarens 320d E90 (han har promotech+manuell låda).

Jag skulle prova en promotech box. De har ju "pengarna tillbaka" garanti om det inte skulle funka eller om du inte är nöjd.

För ärlighetens skull så vet jag att det är en del medlemmar här som fått problem med sina boxade bilar när dessa haft partikelfilter. I just ett sådant läge hade jag nog hellre tittat på en flashning.

//amullo
---
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMW kan inte säga nej till rostskyddsgaranti bara för att bilen har varit boxad. Bullshit från BMW Gbgs sida utan dess like. Däremot har de all laglig rätt att säga nej till garantier för motor,vxllåda,bakaxel, osv sådant som har påverkats av boxen.

//Lövet
npbk, det låter som att du kanske skulle övervägt en 120d eller 123d direkt. Visst blir det dyrare, men tomten finns ju som bekant inte ;-). Dessutom verkar de boxar som diskuteras här ovan vara ganska osofistikerade. Jämför med AC Schnitzers boxar. De lär fungera på ett mer raffinerat vis. Kostar därefter också.

Å andra sidan, jag har kört både 120d och 123d och min egen erfarenhet är att skillnaden på något lustigt vis inte känns så väldigt stor jfrt min 118d. Visst är de snabbare, 123d klart snabbare, men det är ändå samma på något vis... Har väl med dieselmotorns karaktär att göra antar jag. Det var först när jag körde en 130i som jag såg ljuset!!!

Både subjektivt och hard facts på samma gång, liksom...
Tack för ditt inlägg Helgeson.

Hittade varken priser eller spec på AC Schnitzers boxar...
Varken på Schnitzers egna hemsida eller deras ÅF i Sverige, OCL Brorssons.

Jag tänker så här: En box är alltid en box!
Således ett begränsat antal parametrar som kan ändras på.

Helgeson, På vilket sätt är AC Schnitzers boxar mer sofistikerade och raffinerade om man jämför man tex ProMotech?

Nu ska jag ut och lägga på första lagret vax på bilen! :-)

Jag ser på AC Schnitzers web att de inte har prissatt boxen för nya 118d ännu. 120d-box kostar drygt 20.000, så det är väl rimligt att anta något liknande för 118d. Jag känner att jag inte kan redogöra för hur deras box är mer sofistikerad utan att börja svamla. Jag har fått det förklarat för mig en gång, men har tyvärr glömt det (jag tror dock att den även tar hänsyn till motortemp tex, men är inte säker som sagt).

En annan sak är att en box väl måste öka bränslepumpslitaget. Betrakta då följande skräckhistoria:
En gubbe i Malmö hade en 530d (E39). Han körde duktigt i jobbet: 19.000 mil på 3 år. Då stack bränslepumpen (vad jag förstår var bilen helt original). Förenade bil i Malmö ville ha 90.000 för att fixa detta!!! Man motiverade det med att man måste byta ut hela j-a bränslesystemet för att vara säker på att helt få bort mikroskopiska metallspån från pumpen.
I artikeln frågade man även M-B vad de har för policy. De svarade att de försöker vara selektiva och minimera mängden utbytta delar. Därför brukar liknande jobb hos dem stanna vid 35-40.000 :-|

Om risken för ett sådant äventyr bara ökar det minsta med box så skulle det aldrig falla mig in att boxa bilen.
Jag har mätt upp min bil orginal och med kcr-box och på måndag åker jag till norge och chipar min 330xd. Ska redogöra siffrorna sedan så kan vi se vad det blir för skillnad mellan dom olika trimmen. All min tidtagning har skett på samma ställe och med flera körningar. All tidtagning har skett med driftbox och tiderna mellan olika intervaller har legat konstant på samma nivå förutom en diff på en tiondel på en av köringarna. Driftboxen går på gps och får således väldigt exakta tagningar mot att klocka mot hastighetsmätaren.
Själv tror jag på chip alla gånger före box. Chipade våran 120d hos ess och bilen blev som en ny bil, makalös skillnad mot för när jag boxade 330.
Både 120d och 330xd vi har är automat så växlingarna påverkar inte tiderna något
330xd automat tider
org 70-140 9,6sek
kcr 70-140 8,9sek
Ha
9
Happy Bhudda
120 D 08 Limited Sport Edition
Efter att läst de inlägg som alla lämnat har jag följande frågor?

Har kört bilen ca 2300 mil och serviceindikatorn meddelar hela tiden att det är 1800 mil kvar till service (KCR-box). Då det är min första BMW så har jag ingen riktig koll på vilka serviceintervall som är normalt.

Vad jag förstår kan problemet med boxar typ KCR mm vara att, bränslesystem med pumpar samt avgasrening kan påverkas negativt.

Finns dessa problem även om man mappar om bilen?
Är det någon som har erfarenhet av dom tyska boxarna?

Trots allt är det härligt att sommardäcken är på och få åka på alla sköna kurviga vägar och känna bilens sköna egenskaper.

Lev väl
ryk 330xi, Jag ser fram mot att läsa om dina nya tider.
Varför åka till Norge? Bättre/billigare?

Folk talar om att "chippa" bilen.
Är inte det onödigt att mekaniskt gå in och flytta på saker när man kan "flasha" via bilens OBD-uttag?

Ni ska se hur bilen länser i solskenet idag. Tog 4 timmar, men väl värt det...

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
amullo:

Du har inget trimhämmande partikelfilter som du själv påpekar, och vad jag vet så brukade (brukar?) du ha boxen på 60% för att undvika svartrök?

Utan PF på bilen så kan en box utan laddtrycksstyrning vara en billig och rolig investering. ;)

npbk:

ryk 330xi har trimmat många bilar hos Esstuning; bl.a. en M3 om jag inte missminner mig och alla bilar funkar utan problem.

Esstuning har ett solitt rykte minst sagt... ;)

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
npbk:

Att 118d inte är snålare eller mer trimmad beror just på att man optimerat avgasvärdena; så lite kväveoxidutsläpp som möjligt vid låg belastning kräver lite mer bränsle - och så lite partikelutsläpp som möjligt vid hög belastning kräver mindre bränsle = mindre effekt.

Mvh
npbk
Jag har goda erfarenheter av ess och vet att jag alltid får support även om det skull krångla. Har som rob_t_j72 kompressormatat tre bilar där och chipat en bil och allt fungerar strålande.
Ska dit och mappa om M3:an då vi ska ta bort LMM och höja laddet lite så då har jag plockat med styrboxen från 330 så chipar dom den på samma gång.
Visa användare
2.407
amullo
rob_t_j72 - Du minns helt rätt. När jag har vintersulor så ligger boxen på 40% eftersom jag ändå lyckas slita ur dubbarna ur bakdäcket.

På sommaren kör jag på 60% inne i stan och på landsväg olastat.
När jag skall köra lite tyngre (som med släp exempelvis) eller när jag känner för att öka på lite så skruvar jag upp den till 80%. Då märks boxen tydligt och min bränsleförbrukning har visats sig går ner, men jag inbillar mig att det sliter mer på grejerna, så jag är restriktiv med 80% inställningen.

Högre än 80% har jag inte haft den på sen jag testade 100% när jag precis köpte boxen. Då svartrök bilen nästan hela tiden och jag upplevde ingen jättestor ökning från min 80% inställning då bilen bara svartryker på fullgas-stämpling eller när jag trycker så mycket att automaten stegar ner "ganska distinkt".

//amullo
---
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
ryk 330xi

Har du fått klart programmeringen av boxen till 330xd'n från ESS ?

Är nyfiken på hur det blev och hur accsiffrorna blev i jmf med kcr och std.

Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box
qdtjant
Det är klart. Blev dock magsjuk och sedan tog tjejen bilen till Åre, hon kommer dock hem ikväll så då kommer jag att testa skillnaden och lägga ut siffrorna. Spontant känns bilen piggare och framförallt känns växlingarna bättre (automat).
Jag tog deras safechip med 290hk, dom har även ett chip med 310hk
Wow!

Timaföretagen i mitt register blir fler och fler...
Tack ryk 330xi för tipset om ESS. De ligger ju hyggligt nära Gbg oxå :-)
Jag kollade in hemsidan, och de verkar väldigt seriösa. Levererar liiite mer än vad jag behöver, men de kanske gör flashing och boxar oxå?
Ska ringa å höra med dem imorgon.

Stort tack oxå till rob_t_j72 och amullo för era inlägg.

För att svara på de som undrar varför jag inte köpte 120d eller 123d direkt - Jag behöver de fördelar "miljöbil" innebär i Gbg och Sthlm, och så klart priset... Sen har jag ju svårt att motstå bränsleförbrukningen...
Gött vrid i den lilla rackarn oxå, trots "miljö-klassning" å allt :-)

Nu återstå egentligen bara två frågor (eller tre)...

1) Jag har partikelfilter i min. Om jag har förstått saken rätt så är det flashing som gäller, korrekt?

2) Vem är nu bäst av alla uppräknade? (ni som svarar får gärna motivera VARFÖR? Om det sedan är "box" eller "flash" ni förordar spelar ingen roll, jag lyssnar in allt).

3) Har nu även börjat fundera kring lackskydd... Synpunkter! Tips?

Tack alla - grymt bra sida/forum, verkligen.
Hittade hit av en slump när jag letade efter trim-alternativ... Samma dag jag köpte bilen - min första BMW (12mars i år). Jag är sååå ¤&%#* nöjd med den, men mer pulver under huven skadar A L D R I G !

PS, kunde inte låta bli att le åt tråden om vatten som bränsle :'-)
Läs den å förnöj er...

Visa användare
2.407
amullo
1). Japp, det stämmer

2). Jag hade satsat varje peng på ESS. Har ALDRIG hört om någon som varit missnöjd med dem.

3). DITEC.. Längst erfarenhet, störst och bra grejer. Har haft MR.Cap på en bil och det var också ganska bra. Satsar man på någon av de 2 så blir det nog bra.

//amullo
---
Tack amullo.

Ang lackskydd funderar jag främst kring om jag ska försöka mig på det själv eller absolut inte... samt om det är värt mina surt förvärvade kronor?
Hur som helst så hör det inte hemma i den här tråden!

LÖFTE till alla som läst och deltagit i denna tråden är att jag definitivt kommer att skriva mina (visserligen högst subjektiva och utan jämförelse) synpunkter så fort jag fått tid att besöka ESS. Det är trots allt dem det lutar åt just nu.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.