AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.163

Däck tips E46

Sida 2 av 2
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
AKN: Nej inte hunnit prova mina m68:or än. Har rengjort dem grundligt och lagt ett lager sonax hårdvax på den, så nu ligger de bara och väntar på nästa helg då de troligtvis åker på. Jo jag vet att Nokian däck har en tendens att vara resonanta, precis som du upplever. Lycka till i däcksjakten men Continental är ju annars ett mycket tyst däck enligt mina erfarenheter. Ska bli mycket intressant att se hur mycket spårning man upplever med dessa dimensioner och de olika fabrikaten.

Fram 7,5 tum : Nya Pirelli Pzero Rosso i dimensionerna 225/45/17

Bak 8,5 tum: 5mm Dunlop SP Sport 8080 245/40/17

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Völund,
Just ja, spårning. Jag upplevde aningens mer spårning med 245 jämfört med 225 bak, dock inte mer än att jag kan leva med det. Skall bli intressant att höra dina erfarenheter när du har provat.
BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
Har Dunlop sp 2000 som tyvärr bullrar som bara den, visseligen har jag en kombi med 225/45 r17 men det känns som dom har ett bra grepp. Söker nya pga att jag har blivigt ljud känslig, värkar som Nokia eller Michelin däck har tysta däck.

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
BMMMMMMW: Välj isåfall Michelin för Nokian däck kan låta dom me.

//Jonas

bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Kan tipsa om Goodyear Eagle F1 Asymetric,
Fick på mina i förra veckan och är mycket nöjd med både pris och prestanda.
Till och med ljudnivån på vägljudet är mer än acceptabelt i min coupé.

//Björn
Intressant att höra intrycken av Goodyear Eagle F1 Asymetric som har fått fina recensioner vad gäller bla god komfort och bra grepp.

Läst ja, recensioner får man ta med en nypa salt. Ta till exempel Michelin Primacy HP, toppbetyg för komfort i AMS, bottenbetyg för komfort i Vi Bilägares senaste test. Säkert har de rätt båda två men har baserat sina värderingar på helt olika grunder.
När det gäller Primacy HP så har jag kört ett par tusen mil på dessa däck med min förra bil. Jag uppfattade däckens egenljud som mycket lågt och livslängden verkar bra men de var alltför bullriga (in genom hjulupphängningen) på grov asfalt.

När det gäller Nokian nry som jag tidigare klagade på att det förekom resonans ljud har lugnat sig lite när det har blivit varmare. 15 grader varmt nästan ok, 10 grader olidligt. Jaja dessa går bort vilket som.

Nu är det i varje fall beställt 4 nya Conti SC3 och jag återkommer med mina intryck när jag provat.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Kör med 18" Falken Ziex ZE-512 och gillar dom. Priset var bra också.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
AKN: Ska bli intressant att ta del av dina intryck när du får däcken.

//Jonas

Völund,
Hur gick det för dig och dina däck?
Inte påmonterade än kanske....
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
AKN: Fick tyvärr förhinder pga en tvåa på senaste besiktningen. Rostangrepp på bromsrör vänster bak. Ska bli utbytt i slutet på månaden men sen åker fälgar och däck på. Återkommer med mina intryck då.

//Jonas

Ny är äntligen nya Conti SC3 i dimension 225/45-17 samt 245/40-17 monterade. Kan ljudmässigt konstatera en tydlig förbättring jämfört med Conti SC(1) och Nokian nry. Visst, en jämförelse mellan gamla och nya däck haltar alltid men jag tror nog lite mer på SC3 än mina tidigare däck.

När det gäller spårning märktes en större skillnad till det bättre än jag trodde var möjlig. Med Conti SC3 har jag hittills inte märkt av någon spårning trots körning på väg där gamla däcken spårade tydligt. En del av förklaringen tror tror jag kan vara att däckens skuldror är lite mer rundade än vad jag tycker mig se på många andra sportdäck (mina gamla Conti SC(1) och Nokian nry är närmast fyrkantiga i jämförelse).

Hursomhelst är jag totalt sett mkt nöjd med däckvalet. Tack alla för era kommentarer och synpunkter.

Mindre kul var dock att jag idag drog på mig min fösta fortkörningsbot. Blev lasermätt till 41 km/h på 30 sträcka, 2400:- fattigare. Helt oförsvarbart men det var i vaje fall inte i närheten av skola eller liknade, är noga med att inte köra för fort där barn förkommer i trafiken.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
AKN: Kul att du är nöjd med däcken och de milda spårningstendenserna. Hur ser däckmönstret ut på däcken? Hur mycket luft har du i dem?
Längtar efter att slänga på mina m68:or och testa dem, men de får vänta tills bromsröret är utbytt.

Tråkigt med fortkörningsboten, i synnerhet på 30 sträcka men där ska man alltid ta det varsamt är mina erfarenheter.

//Jonas

Völund,
Mönstret ser du hos Continental ;-) Länk
Kanske ensam om det men jag gillar mönstret med endast längsgående raka spår.
Har inte hunnit laborera med tryck än, kör på det tryck (?) som gummiverkstan tryckte i.

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
AKN:
Något försenad efter ett bromsrörsbyte så åkte mina m68-fälgar på för första gången och här är mina första intryck.

Fram 7,5 tum : Nya Pirelli Pzero Rosso i dimensionerna 225/45/17
Bak 8,5 tum: 5mm Dunlop SP Sport 8080 245/40/17

+ Mindre spårkänslighet än vad jag förväntat.
+ Ökad stabilitet och styrrespons , speciellt i högre farter.
+ Ett utseendemässigt lyft och m68:orna passar väldigt bra till min titansilver
+ Framdäcken är väldigt tysta och vibrationer fortplantar sig inte in i kupén

- Nu vill man ju sänka bilen eller skaffa sportchassie ;), ser något hög ut.
- Troligtvis förbrukningen nu när det blir roligare att svänga.
- Bakdäcken låter en del och det brummar lite mer än framdäcken.

Totalt set så överväger de positiva egenskaperna de negativa med råge och kanske blir det tystare bak när de blir dags för däcksbyte och nytt mjukt gummi åker på. Kanske Pirelli där med, ty de verkar tysta.

//Jonas

Völund,

Trevligt att du är nöjd med grepp och frihet från spårning. Min bil är också titansilver och jag håller med om att det passar bra ihop med m68 fälgarna. Visst, med större fälgar blir det allt viktigare att det är ”lagom med luft” i hjulhusen. Min bil är bra i höjd då jag tror att den från början är utrustad med sport fjädring. En undran, vilket mått har du upp till skärmkantens högsta del, fram resp bak?

Nu när man har kört en del så har man dels vant sig och dels fått den del nya intryck.
Jag upplever också att det kommer in mycket buller bakifrån (trots nya däck). Tycker mig se att buller bakifrån är ett vanligt klagomål på E46 när man kikar runt lite på webben.
Måste hitta någon i närheten som har en E46 så att man kan jämföra.

Tidigare klagade jag på resonans ljud och det finns kvar i viss mån. Det har visat sig att det är bakfälgarna som sjunger en del, dämpas lite bättre när gummit i däcken är varmt/mjukt. Ok, det är inte mycket men den i mitt tycke bristfälliga ljuddämpningen från hjulhusen bak avslöjar direkt minsta ljud.
Planerar att experimentera en del med kompletterande ljuddämpning. Kommer att montera en löstagbar väldämpad vägg bakom ryggstödet bak samt ev dämpa golvet under baksätet i hopp om att få det lite tystare. Jag är så nöjd med bilen i övrigt att jag tycket det är värt att lägga lite jobb på det här :)

Kanske någon har lyckats med bra med bullerdämpning av E46 och har ett fungerande recept?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jag köpte ett par billiga Federal 595ss (900kr) och satte bak, klart mkt tystare än de Continental som satt där innan..235/40/18

Fram sitter det "Ling Long.." riktiga skitdäck som jag måste varna kraftigt för..
De får tom. en bakhjulsdriven bil att understyra i regn när de provoceras lite..!!
Ska bytas kvickt om någon vecka när de nya kommit hem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.