AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.162

Däck tips E46

Sida 1 av 2
Hej,

Välkomnar rekommendationer på däck till en 330 E46.
Har 7,5” och 8,5” -17 option fälgar (68), så det är 225/45-17 och 245/40-17 som gäller. Eventuellt kanske 255/40-17 åker på bak (närmare 225 däcket i omkrets)
Är ute efter en dräglig komfort på vår Svenska grova asfalt.
Livslängd och väghållning är så klart viktigt men komforten kommer främst.
Har kört med Michelin Primacy HP 225/45-17 på en Peugeot 406 innan jag skaffade BMWn och det blev på gränsen till bullrigt i den bilen.
Fungerar Primacy HP bra på E46?
Har kollat på GoodYear Excellence, är dom ok?
Vilka är era erfarenheter och rekommendationer?
gretzky
Tycker primacy hp fungerat utmärkt på mina. Sen får man ju ut lite mil på dom å.

dieseldoris
Tack gretzky,
Kanske man skall ge Primacy en chans till. Var bara nyfiken om andras erfarenheter i komfortavseende. Men det är nog större chans att få napp om man nämner "19-20" med eltejp" ;-)
Continental brukar ha tysta däck. Livslängden är väl medel däremot.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag kör Michellin Energy och är kanonnöjd.

//amullo
---
Tack för tipsen, välkommet!

Jag har tittat på Nokian Z också.

Någon mer som har erfarenhet av följande däck på E46:
Nokian Z
Goodyear Excellence
Michelin Primacy HP

"Jag kör Michellin Energy och är kanonnöjd."

Tror inte Energy finns i de dimensioner jag skrev om i första posten.
(225/45-17 samt 245/40-17)
pu
547
puiu
330i-03
jag kör med Bridgestone
Sommardäck Turanza
225/45 ZR17 91W dem är tysta och väldig bra däck

alex
To
138
Totte_a
330DA Touring E-46 02/2005
Nokian nry funkar kanon!!
Låter bra, har i detta nu fått tag i ett par friska (+6mm) Nokian nry 245/40-17, kanske man skall komplettera med ett par Z fram, nry verkar inte finnas kvar längre(?)
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
köp annars senaste AMS för resultat på stora däcktestet
...och i det testet vann Hankook Ventus Prime. Bäst i test och billigast!

"Nu vill jag ha en Z4 Coupe 3.0Si"
Instressant, skall genast handla tidningen :-)
Bara 16" i testet, H och V däck.
Hakook, bäst poäng när det gäller buller, bra i komfort. Delad första plats komfort och buller sammanlagt med Continental. Hankook 6:e plats totalt, Continental 2:a plats totalt.

Det flesta däcken i testen finns inte i min dimension och då blir det ju ett annat läge.
Men det är lungt, mycket annat att läsa..
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
AKN. Missade det. Osäker på om det finns i den dimensionen. Jag åker på 16" så.. :)

//amullo
---
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
AKN, upplever du bilen som spårig med dessa dimensioner?
Vilket däckstryck använder du?
Har precis införskaffat mig ett set m68 fälgar och hoppas att dom passar min bil utan att ta i i skärmkanterna.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Völund, jag har inte hunnit köra med m68 fälgarna än, hade inte bilen förra sommarsäsongen.

Kör nu på Michelin X-ICE 225/45-17 friktion runt om. Däcken är lite halvslitna så orginal 2.2/2.7 är reducerat till 2.2/2.2 för komfortens skull. Visst märks lite spårighet även med dessa 225:or.
Snart skall väl sommardäcken på så man får väl experimentera lite med trycket, framför allt bak. Skulle tro att jag kommer att trivas lite under oginalrek tryck, vi får se.

Nu har jag alltså 2st fina nry 245/45-17 påmonterade på 8,5" bakfälgarna och 2st slitna ContiSportContact(1) sitter på 7,5" framfälgarna. Dessa är jag nu rädd för när det gäller komforten, de känns verkligen hårda. Tror jag byter Contidäcken till Nokian Z så att det matchar hyfsat med bakdäcken.

Om någon tycker att Nokian Z är skräp, snälla, skriv.
Ni
221
Nick3
318i-91
Jag såg att jag har Dunlop sport maxx har inte kört bilen med dessa eftersom jag nyss köpt bilen...Men någon som vet ifall dom däcken är bra?
Har 225-40-18 fram och 255-35-18 bak förra ägaren sa att de spårar en hel del pga av bredden...
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Ok, på mitt set m68 sitter

Fram 7,5 tum : Nya Pirelli Pzero Rosso i dimensionerna 225/45/17

Bak 8,5 tum: 5mm Dunlop SP Sport 8080 245/40/17

framdäcken känns mycket mjukare än bakdäcken, kanske beror det på gummiblandningen eller så skiljer sig däcksfabrikaten åt?
Har ej monterat dem på bilen än men det ska bli intressant och se om
spårningstendenserna är acceptabla eller ej. Hoppas att de får plats i hjulhusen bara, bak ser verkligen fett ut mot mina 205:or?
Man får väl trixa lite med luftrycket så att man når en vettig balans mellan komfort, däcksekonomi och sport om det nu är möjligt.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Völund,
Skall väl gå bra med 245 på M68, det är ju option fälg till E46, lite maginal bör väl BMW ha.

Mätte för skojs skull bredden på mina M68 hjul.
Nokian nry 245/40-17 på 8.5" > 250mm
Conti SC 225/45-17 på 7,5" > 230mm

På min förra bil hade jag Michelin Primacy HP 225/45-17 på 7,5", dessa mättes till 220mm. Det skiljer en del, 10mm, mao ett steg i däcksbredd!
Då var det monterat och testkört.

Fram: Conti Sport Contact (ca 4mm)
Bak: Nokian NRY (ca 6mm)

Tidigare:

Fram: Michelin X-ICE (ca 6mm)
Bak: Michelin X-ICE (ca 4mm)

Redan innan monteringen noterades att Nokian däcken var resonanta, “sjöng” när man t.ex. studsade däcken mot ett betonggolv. De slitna contidäcken var tysta vid ”studs” men kändes hårda.
Nu efter provkörning kan konstateras att Nokia NRY kändes mjuka och tranfererade mycket lite vibrationer in via upphängningarna men att resonansen triggades och en konstant sång hördes luftvägen, dessa går bort.
De gamla Contidäcken fram var en överraskning, trots blott 4mm mönster kvar hade dessa däck en mycket skonsammare ljudbild än Michelin X-ICE. Dessutom transfererades något mindre vibrationer in via upphängningarna.

E46 verkar känslig för skillnader i däck och vilka frekvenser som transporteras in via upphängningarna och via luften. Verkar som om karossen är styv och har en eller fler resonanser som inte får triggas.
Jag är dock hoppfull i att hitta däck som fungerar bra.

Fortfarande mycket intresserad av era erfarenheter när det gäller 17” sommardäck till E46.

Völund, hur gick det för dig, hunnit prova än?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.