AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.208

540in paj 1 dag innan elmia! (styrservot tror jag)

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Status på motorfästen ?? de är väl normalt västke/gelefyllda, som med tidens tand brukar sjunka ihop , eller så släpper vulkningen och motorn sitter löst.
Häng av alla remmar under några minuter och se om ljudet försvinner.

///MVH Hasso
Länk
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Grundregel: Komponenter som inte rör sig kan inte orsaka oljud eller vibrera.

Alltså, om det vibrerar i D och R när bilen står stilla med foten på bromsen så kan du utesluta lådans drivlina (alla kopplingar, planet, turbin) eftersom allt detta står still. Det enda som roterar i D och R är drivplatta, impeller och pump medan turbinlagret jobbar. Kan du höra något ljud undertill med bilen stillastående i D och R, typ rasslande, skrammel eller lagerljud?

Annars lutar jag också åt motorfästen och ljuden du hör framifrån. Lyft upp motorn litegrann med domkraft och bänd lite kring fästena. Kolla så att styrväxeln sitter fast.

tänds trans program direkt efter start? Om inte, vad behöver du göra för att framkalla det? har du möjlighet att läsa felkoder?

molle
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

"Trans Program" tänds ganska omedelebart, minns inte om de va innan lr efter jag la i D.. men det kom tidigt.

Det sitter ju en oljepump i vlådan, men hur lätt är den att komma åt? När jag renovera ventilhuset såg jag ingen pump vad jag kommer ihåg.

Jag ska kolla motorkuddarna, hade problem innan att den vibrerade lite på tomgång, sen när jag brassade på kanske de släppte helt.
Det sitter ju hydraliska motorkuddar på min bil, borde man inte se läckage om de är trasiga? Det fanns läckage vid vänstra motorkudden men precis bredvid sitter servopumpen så de kan lika gärna ha varit den som läckte. va ju på pumpen häromdan och kollade över den. Inte för att jag kört mkt efter det inträffade men man kanske kan se om de läcker igen.

Ang ljuden, jag tvivlar mkt starkt på att dessa ljuden kommer från ett trasigt motorfäste, det är ett malande ibland kärvande ljud, iofs fick jag ju problem med styrningen samtidigt så de kan ju va källan till oljuden, och motorkuddarna till vibrationerna.

Ska kolla upp styrsnäckan ikväll, hittar jag inga fel på den vetifan vad som är fel på styrningen.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Motorkuddarna är av gummi, och delvis fyllda med vätska. Vätskan är en form av glykolblandning, så skulle den läcka ut så blir det inte några kladdiga spår av den. Släpper de i vulkningen är det inte säkert att det läcker alls.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Problemet löst (tror jag)

Skulle kolla styrsnäckan idag, den satt ju inte lite bögigt till. Så jag sket i den, men samtidigt fick jag syn på motorfästet på samma sida. Det visade sig att de va helt paj, det va i princip en fastskruvad metallbit som låg o hoppa i en skål. Samtidigt som motorfästet havererat hade motorn lagt sig på styrservot, vilket antagligen medförde defekter i styrningens funktion :P La i en stor mutter för att få upp motorn i höjd igen. Nu vibrerar motorn inte ett piss, varken på D lr R. och styrningen funkar igen! =) Jippie!!

Så lätt de kan va, ska beställa en ny kudde genast.
Tack för alla svar och tips!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se där ja ! :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Byt bådda kuddarna!

Tyvärr tror jag att du ändå har problem med växellådan, eftersom den går i felsäkert läge.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

tyst med dig =P

jag vill inte ha fler probs, och lådan går skitfint!
Ang felmedelandet, det kom både precis när jag starta en gång, och efter 10 min en annan gång. Nu kommer de inte alls längre.
Re
61
Rekrobban
735ia-83a
540i/5-93
530ia-93
hadde samma proplem med min 540 bytte kudde å medelantet kom aldrig åter...:)

endast han som gått för långt vet vart gränsen gick:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.