AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.207

540in paj 1 dag innan elmia! (styrservot tror jag)

Sida 1 av 2
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Har letat i sök men ej hittat svaren jag söker så jag prövar här.

Ska försöka reda ut allt från början. Bilen har sen jag köpte den läckt olja från pumpen (det är blött) och så har styrningen ibland "stelnat" i en halv sekund lr nått när jag svänger. Säg att de hänt 1 sväng på 40.

Nu ikväll så starta jag bilen och gasade till lite samtidigt som jag svängde (inte för att jag tror de har betydelse) Då helt plötsligt börjar bilen vibrera kraftigt och de kommer ett obehagligt klonk ljud och allmänt ansträngt ljud.
Bilen ger ifrån sig samma symtom på alla växlar och i alla farter men upphör vid motorbroms. Det här med att ratten stelnar händer i princip varje gång jag svänger nu, jag åkte till garaget och öppnade vad jag tror är servooljabehållaren (en svart ca 10cm i dia, med en 36mm fattning på locket). Såg inte ut som på bilden i instruktionsboken. Då kommer det upp et stort surt filter och i behållaren ser man bara rester av nån svartbrun olja. i mitten av behålleren är de någon spiralliknande grej (som går igenom filtret som sitter fast i locket). Jag hällde i 1 liter automatlådeolja som jag hade, den sjönk ner tills behållaren va tom igen. Hade ingen mer olja så jag skruva på locket och drog igång bilen, exakt samma symtom.

Vad fan kan det va? Jag hoppas innerligt det är servot. Om man står i D med bromsen så vibrerar det mkt kraftigt. Påminner starkt om vibrerandet jag har på backen (trots att jag bytte kulorna) Men som alltså nu även är på 1an.. och alla andra växlar med för den delen.

Att servon är paj borde ju inte göra så hela motorn vibrerar men jag tänkte att kanske pumpen skurit och då blir ett sånt motstånd i remmen?
Men samtidigt skrämmer det mig för i N vibrerar det, men lägger man i D o står still vibrerar det mer (mkt mer) känns ju inte bra alls =S Palla att vlådan är slut?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Lessen men om jag tolkar dig rätt så har du hällt transmissionsolja i motoroljan..
Det var alltså motorns oljefilter du hade i handen så det blir nog att göra ett oljebyte snart. Någon av E34-pojkarna kommer snart skriva var du hittar den rätta behållaren..

Svekke
C-
51
C-J.ODEN
540iA -93 som brunnit upp
Oj oj!!... Byt motoroljan omedelbart. Du har precis som Svekke skriver hällt transmissionsolja i motorn.
Behållaren för servostyrningen sitter närmare föraren (bakåt) någonstans runt stötdämpartornet till ungefär...förarsidan alltså...
Kolla även upp noga, vilken typ av olja du ska använda...det stog på locket på min fd. 540 i allafall...CHF 11S var det i min. Den oljan är grönsvart i färgen...
Lycka till och hoppas allt går bra.

Jocke

-Ingenting är omöjligt-
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jävla skit =P
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vart hittar jag den oljan btw?
Finns ju inget på mekonomens hemsida.. =/
och bmw är nog inte öppet idag
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ja, det var skit! Byt oljan snarrast möjligt! Motoroljefotilter sitter i behållaren på vänster sidan av motor i framkanten - den med 36mm fattning.
Länk

Styrservons behållare fitter på vänstra framskärmen/hjulhuset o det behövs inga verktyg till för att öpnna locket men ska du byta filter(vilket skadar inte o kan vara bra) så behöver du en 10mm hylsa/nyckel för att lossa silen o sedan alla brickor o annat.
Länk

Lycka till!

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Oljan o filter kan du köpa på Micro, Meca, Autoexperten eller på en bensinmack...
7,5 lier olja skall det vara o får du inte tag på filter o måste använda bilen så skulle du kunna tvätta av den i resterande 0,5l olja sedan byta den snarrast om ingen har ett bätrre tips?

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
OBS! Menar att du kan köpa oljan på macken inte filter.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Motoroljan är inte problemet.. kanske uttryckte mig fel. Servooljan är de jag är ute efter, och efter lite sökning i forumet verkar de inte va de lättaste. Men LHM olja ska visst funka "hyfsat", mitt system läcker i vilket fall så häller i de så jag kan åka imorrn.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Föresten, vad är de för nyckel jag behöver för att lossa oljepluggen?
Så jag slipper ta med mig hela verktygslådan =)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

17mm sexkant är de visst,

men om vi bortser från mitt misstag med oljan då.

Vad kan de va som utlöst problemet från början? Känns ju inte som de kommer lösa sig bara för att jag byter motorolja :S
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
är de inte så att du har för lite olja i servo behållaren?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Driver växellådan som den ska på alla växlarna?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nu har jag bytt olja i motorn, jag har bytt all olja i servostyrningen (LHM+ olja) Det skulle visst funka "skapligt".

Och inte ett dugg bättre, ska försöka förklara så bra jag kan. När man står på tomgång vibrerar bilen lite (vibrerar då menar jag inte så mkt rörelse utan mer som nån resonans i hela bilen) Lägger man i D lr R så ökar vibrerandet kraftigt, det låter helgalet. Kör man iväg på D så är det ett ansträngt ljud framifrån, samtidigt som det är ett vibrerande på samtliga växlar. Ända tillfället det upphör är när man motorbromsar. Det kommer även ett kärvande klonkande ljud framifrån i olika grad, låter som en skuren pump (hade ner servopumpen och den va varken glapp lr kärva)

och när man kör o svänger så kan ratten stelna, skulle jag släppa ratten skulle den inte röra sig. Så man får knäcka till ratten för att de ska släppa, detta händer mkt ofta sen alla andra symtom kom igår, säkert vartannan sväng (90 graders kurvor) ofta i samband med sväng så låter det extra mkt framifrån, som en skuren pump, inte skrikande men malande kärvande ljud.

Jag tycker att alla symtomen omöjligt kan komma av en trasig styrservo, jag skulle snarare tro att vlådan är kass, men samtidigt kom felen på styrservon vilket gör mig tveksam.
Vlådan renovera jag förra helgen, bytte plastkulor och hällde i ny svindyr olja.
Styrservon har strulat lite förut (att ratten stelnar) men mkt mer frekvent nu, rättare sagt förut va de 1 ggn varannan dag nu är de hela tiden.

Om vi tar en sak i taget, vlådan. Kraftigt vibrerande ansträngt ljud på samtliga växlar, plastkulor och oljan nyligen bytt.. är de bara o kasta lådan?
Läste något om en låsring på backen som kunde släppa? Här är de samma symton på samtliga växlar.

Styrservon, kärvande ljud framifrån bilen, ratten stelnar vid kurvor.. Ny olja
Vad är felet? Styrsnäckan har jag dock inte tittat på än.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tror du har två separata fel.

Troligen kärvar servoventelerna i styrsnäckan. Brukar det bli bättre när bilen är varm?

Erik

___
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det blir inte bättre när den är varm, och felet uppstod efter att jag gasat fullt i 2 sekunder.

Båda felen, alla symtomen uppstod samtidigt när jag gasade på från stittastående till max 30 kanske, skulle bara iväg från en parkering. När jag slog av brakade helvetet lös =(

Ska kolla upp snäckan i helgen.

Det är väl igentligen automatlådan som är de blodiga iofs, orka byta låda =(
Känns som slantarna drar iväg, har bara haft bilen i en månad.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
det är inte så att den kända membran som gått sönder?
Jag råkade ut för en konstig grej på min 530/v8.
Vattenpumpen hade gått sönder men det läckte ej något. Hela bilen vibrerade och kom konstiga ljud ifrån den. Rftersom den är remdriven så går väl servon ac ovh lite annat på samma rem eller? Det är inte någon annan lager som skurit där?

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
När det inträffar, går det trögt oavsett åt vilket håll du vrider?
Händer det både när hjulen är rakt fram eller svängda?

Erik

___
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har vickat lite på remhjulet till vattenpumpen men den verkar va intakt, inte ovanligt glapp, bara lite axielt. Ska be någon gasa medans jag ligger under och lyssnar, så kanske jag hittar något, servopumpen är ju längst ner.

Ang membranet är de bytt nyligen, det nya har gått max 100 mil. Och det är inga sånna vibratoner vi snackar om, det är mkt värre. Står man still med växel i så vibrerar och dånar det i hela bilen.

Ska försöka lösa problemet med servot först. Det som skrämmer mig är att vibrerande/oljudet ökar markant när man lägger i D, vilket logiskt borde tyda på att det är vlådan det är fel på.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Körde lite med den nyss igen.. ska uppdatera symtmen =P Om jag nu får bättre svar utifrån det..

Vid kallstart så är de knappt märkbar skillnad på vibration vid N som i D lr R, man kan säga att den inte vibrerar på D och R vid kallstart (men den vibrerar mer än normalt ändå)

När motorn är varm är de inga större vibrationer vid körning, de finns och är mer än vanligt. Men det är när man kommer ner i låga hastigheter, typ precis innan man stannar och när man står på bromsen, då vibrerar det som fan i bilen. Förövrigt så växlar bilen precis som den ska utan hårda växlingar bara det att de hela tiden ligger ett ansträngt vibrerande/oljud från motorn/vlådan (svårt o avgöra)

Säg att något skulle gått sönder i lådan, vad skulle det va? Med tanke på att lådan växlar mjukt och som den ska, men vibrerar som fan när man lägger i D (ej vid kallstart)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nu står det även "Trans Program" i statusfältet... :/

Vart är alla 540 experter när jag behöver dom? =
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.