|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
var ute på Sviestadbanan i helgen med mina sommar däck GoodYear F1 och körde 3x 15min, det fick stryk va mina bromsskivor, dom glödde ljusblått efter varje session 6-7grader i luften och bantempen var nog inte många grader heller men däcken hade riktigt bra grepp ändå och höll ända fram till sista session, klart att dom sista varven va inte dom roligaste men dom som säger att gatdäcken inte håller några varv på banan vet inte riktigt om dom har kört med bra och sportiga gatdäck på banan |
|
|
p-car: testa att göra samma sak med 20-25 grader i luften i solsken en sommardag med varm och mysig asfalt.... ;) De jag känner som var där igår sa att det tog sin lilla stund att få temp i r-däcken... Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
p-car, jag har kört bana med både R-Däck och gatdäck, däribland just GoodYear F1. Jag står definitivt fast vid min tidigare ståndpunkt. Du kört väl för långsamt för att däcken skulle överhetta :-) Eller också är det som gti_charlie skriver, att yttertemperaturen "räddade" däcken. |
|
|
@Nockenwelle: inte är det hastigheten på banan som gör att däcken överhettar, det är väl snarare inbromsningen genererar det mesta värmen med tanken på all friktionen som uppstår både för däck och bromsar inte har jag väl påstått någon jämförelse mellan gatdäck och R-däcken i mina tidigare inlägg det jag vill säga att bromsarna tar betydligt mer stryk än däcken på knicksiga banor som ex Sviestad och självklart var vår tempen på min sidan och för mina däck (dock var våren var lite å ta i) |
|
|
För en jäkla massa år sen var jag med och lekte racerförare i SLC (Svenska Längdistanscupen). På den tiden (91-92) var en av begränsningarna att däcken skulle vara gatdäck (e-märkta) med maxbredd 205 mm och som lägs 60-profil, om jag minns rätt. Alla loppen som kördes var 24-timmarsrace, så ni kan tro att det klurades för att få däcken att hålla så länge som möjligt! Det som till slut visade sig vara ett 'vinnande koncept' var att ta flång nya däck, och svarva av halva mönsterdjupet! Med fullt mönsterdjup och nya däck överhettade slitbanan på några få varv, eftersom det mjuka gummit då 'knådades' väldigt mycket. När temperaturen blev kritiskt hög, kavlades slitbanegummit av i korvar, däcken blev snorhala och det var bara att slå av på tempot. Oklok körning straffade sig i att däcken kunde vara slut på 10-15 varv, vilket inte var så jäkla kul eftersom dryga 1.000 varv på Mantorps korta slinga skulle avverkas under de 24 timmarna. Vi provade då lite halvslitna däck, med blandat resultat. De däcken överhettade inte, men greppet var både dåligt och oberäkneligt pga att gummit var gammalt och hårt. Efter lite spionerande på 'racingrävarna' i starfältet fick vi reda på det där med svarvade däck. Lät heltokigt, men eftersom vi i samma veva hittade en däcksponsor så provade vi. Och se på tusan - med färska däck, nedsvarvade till 4-5 mm mönsterdjup, fick vi bra grepp (tack vare nytt fint 'klibbigt' gummi), men tack vare den mindre tjockleken så blev 'värmeknådningen' minimal, och det gick att åka fort direkt på nya däck. De höll så bra, att vi bara behövde göra 1-2 däckbyten på 24 timmar i racetempo! Slutsats? Skaffa R-däck om du blivit biten av bankörning och kommer att åka mycket och fort. De däcken är gjorda för bankörning, håller bra och ger fint grepp och god respons. Om du ska 'hobbyåka'på bana, kör för guds skull inte med nya gatdäck - du riskerar att fördärva däcken på några få varv, och det är inte roligt heller att halka runt som i lervälling. Halvslitna men inte alltför gamla däck är ett utmärkt val, som dessutom ofta går att få billigt hos gummiverkstäder. Max 4-5 mm mönsterdjup, och helst högst 2-3 år gamla däck är mitt tips (alla däck har tillverkningsår/vecka stämplat på skuldran). |
|
|
@gunnare: bra skrivet och håller med din slutsats till fullo skulle oxå rek köra 16,17 eller max 18 tummare (beror på bromsarna man har) för hålla vikten nere på fälgarna som billigare för plånboken när man jagar gummi |
|
|
p-car: Naturligtvis är hastigheten också en faktor för värme. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
| p-car, med fort eller långsamt på bana menar jag varvtid, och den bestäms till stor del av hur hårt man bromsar och hur hårt man kör i kurvor. Hård bromsning och kurvtagning ger värme i däcken. | |
|
jag trodde mig att bra varvtid är att hålla till ideal spåret samt veta vart bromspunkten inför en kurva och accelerationspunkten ur en kurva ;) och självklart är hastigheten en faktor för värme men jag undrar hur många Monza bana vi har i svea (sorry för mina input om jag bara blajar skit) |
|
|
Citat: "jag trodde mig att bra varvtid är att hålla till ideal spåret samt veta vart bromspunkten inför en kurva och accelerationspunkten ur en kurva ;)" Ja, det bidrar till att man kan hålla högre fart. Självklart värms däcken mer i en långsam kurva än i 150 km/h på en raksträcka. Det är när du utnyttjar friktionen i däcken som de värms. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.