|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej som sagt, tänkte bärja köra lite bana i sommar och är ute efter lite tips på däck som man kan slänga ut pengar på. och som funkar fin fint på bana. tack på förhand | |
| Toyo Proxes R888 är prisvärda. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Är man "nybörjare" så duger en uppsättning färska standarddäck långt. Efter lite vana så kan du använda dig av de som Nockenwelle föreslår. En liten uppdatering av bussningar är då heller inte fel att skaffa sig. |
|
Byter man till R-däck bör man byta bromsvätska + bromsbelägg också eftersom de tar mer stryk då. I övrigt kan jag bara instämma med att R888 är grymt prisvärda däck... M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| okej, bussningar är på g, bra vätska i bromssystemet är fixat, vad ligger priset på dem däcken på toyo R888. | |
| Vilken dimension skall du ha? | |
|
första gångerna jag körde på bana...annvände jag regumerade däck på min dåvarande e28 535i. (innan det ballade ut) Rena gatdäck rullar på 3-5 varv innan dom överhettas och blir jobbiga att köra med. Men första gångerna kör med det du har...titta inte på vad alla andra kör med...utan försök i stället köra "rätt" Ang däck. Kolla in lite på rejsa.nu där finns en däck sektion som inte är allt för välbesökt men det kan ge dig ett hum av vägledning vad andra tycker. Ett däck som jag inte kan rekomendera är michilin pilot cup, tok för gatbetonat för att kallas r-däck enligt mitt tycke. Förutom ovan nämda har jag rätt bra erfarenhet av kumho ECSTA V70A, bra grepp, håller hyffsat länge och tål återupphettas utan att tappa allt för mkt Avon zzr , bättre grepp än ecsta när dom är nya men tappar vid repiterade återupphetningar. Håller oxå hyffsat länge...men som sagt tappar. Mitt tips ang inköps ställe...kolla priser på mer än ett ställe vid inköp och se till att du inte får fjorårs däck |
|
|
Det viktigaste skälet att köra med R-Däck på banträffar är inte de sänkta varvtiderna, utan att det är roligare och säkrare med dem. Som Pelle nämner ovan överhettar gatdäck efter ganska få varv. Då blir de opålitliga, inkonsekventa och gradvis halare. I detta skede kommer lätt misstagen, därtill blir det svårt att slipa på spårvalet när däcken fungerar olika från varv till varv. R-Däcken ger också bättre styrprecision. Vore det inte för priset och vattenplaningsrisken skulle jag gärna köra med R-Däck till vardags också på sommaren. Jag har bara provat Toyo R888 och Dunlop Direzza. Av dessa misstänker jag att Direzza gav bättre grepp, men eftersom jag inte klockat varvtider kan jag inte säga detta med säkerhet. Toyo-däcken ger betydligt bättre komfort (framför allt bullrar de inte lika mycket som Direzza), vilket gör dem möjliga att leva med i vardagen också (förutom att de som alla R-Däck är mindre lyckade i hällregn). |
|
| tack för den grymma infon, har letat lite efter toyos r888 men har inte hittat någon som säljer dessa heller, men får fortsätta leta lite, jag verkar vilja ha en lite udda dimension oxå :S 245/45-17 bak och 235/45-17 fram. | |
|
Ja, det är nog rätt ovanliga dimensioner. 235/40-17 har jag själv, och det kostade 8100:- för fyra hjul, inklusive montering och balansering. Kolla denna tråd: Länk Ring numret som nämns i första inlägget och fråga efter pris. Du kan också kolla på: Länk Klicka på "Motorsport" och därefter "Toyo Asfalt" |
|
| mina fälgar bak är 26 cm breda, verkar ju inte finnas 245/45-40 -17" kan man få på 235 -40 eller 45 eller ser det skumt ut... | |
|
Innan du köper nya r-däck föreslår jag att du testar några varv på bana. Testa några gånger och känn på bilen. Man behöver verkligen inte r-däck för att köra på bana. För bara några år sedan körde man BMW-cup på enhetsdäck som var vanliga gatdäck. Det är bättre grepp och det går fortare med r-däck, men det är absolut inte livsnödvändigt. /Anders C |
|
|
255/40/17 är en väldigt vanlig dimension annars. Var och varannan porsche kör på det och då kan priserna vara bättre. Ska fälgarna brukas i mindre utsträckning på gata är det inga problem att köra med lite diff i rullomkrets. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
| Porsche Club Cup kör man bara standard däck, sponsrad/rabatterad av Michelin/Pirelli | |
|
p-car: PCSR körs med enhetsdäck, ja, men vi är MÅNGA porschar som väljer att köra annat än michelin då det inte direkt är billiga däck och vi brukar inte byta dimension för att vi byter däckmärke. Så: Massor med porschar rullar med 205/50/17 alt. 225/45/17 fram (beroende på modell och hur mycket överstyrning man vill ha) och 255/40/17 bak. Att många fler använder en dimension brukar gör att priset är lägre. I fallet med r-däck så är det inte dumt att kolla på just porsches dimensioner då antalet porschar som får smaka bana är tämligen hög. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
| jag hade 255/45-17 innan men de låg emot kanten på utsidan, kortade därför av fälgarna med 12mm. börjar fundera på om de var dumt gjort nu hahaha, men men menjag får väll leta runt lite som sagt var. | |
|
Lite ot men p-car där har du lite fel. I klass 1-4 kör man på Michelin cup däck och klass 5 på michelin slicks. Enhetsdäck för att göra det billigare samt jämbördigt samt att Michelin går in och sponsrar serien. (därmed så innebär det inte att cup däcken är bäst) GuranJ är det e28an som du ska köra på bana med? |
|
|
En tanke... När camarobilarna körde slc med 205or (gatdäck) och sen fick byta till bredare slicks, fick jag höra följande. Så bra fäste att stötdämparna behöver bytas,bilen kränger för mycket, och så snabb på rakan, pga snabbare utgång ur kurvorna så bromsarna fick uppgraderas, och allt slets mycket fortare. Därför steg 1. Kör vanliga däck till du börjar uppgradera. |
|
| pelle persson--- japp det är e28:an jag ska köra med. | |
|
Undvik gatdäck, de kan bli ruggigt halkiga eefter några få varv. Köp nya r-däck alternativt en omgång begagnade slicks. Släng på dem på en egen uppsättning fälgar. |
|
| ErikBerg----> jo jag har bestämt mig för R-däck. kommer ju ha en uppsättning till så med vanliga däck. men har ett problem. mina fälgar är ju 26 cm breda och jag hade tänkt mig dimensionerna 245/45-17. men hittar inga toyo proxes R888 i den dimensionen.... tror ni att 235/45 -17 ser skumt ut??? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.