AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.132

Z4 M Roadster. Bra köp?

Sida 1 av 2
ha
53
hamman24
Z4 M Roadster 06
Är det någon som har funderingar på att köpa z4 m? Hade velat ha lite synpunkter på denna modell. Har kört 3,0:an och den får ju som F...
Problemet är bara att dom är ganska dyra så man tänker gärna efter före! =)
Man ska ju sälja den själv en dag och då vill man inte losa för mycket! Kanske bättre med en e46?

Plattan i mattan!
känns som om dem tappat mycket i värde redan och att det hålelr på att stabilisera sig ltie nu.. dock så håller den nog itne värdet lika bra som andra m-modeller.. vet ej varför.. designen kanske??
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag tror att man fortfarande förlorar mycket på en Z4M... dom kostar såpass mycket och ner till typ 250-300 går det rätt fort tycker jag när man tittar på bilar i allmänhet...
När dom kommit dit nånstans tycker jag det känns vettigt att köpa... men det är bara min åsikt.

/Magnus

Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Köp ingfen Z4M de första tre åren om du inte har en väldigt fet plånbok eller tänkt ha kvar den vääldigt länge. Efter tre år kommer den stabilisera sig i värde runt 250-300k
Jag är inne på Z3 Magnus och Highway Stars linje. Köper du en lätt begagnad Z4M idag för en sisådär 400-450 tkr tror jag att värdeminskningen fortfarande är väldigt stor, räkna med att minst tappa 150 tkr de närmaste 2-3 åren.

Jag tror att utvecklingen kommer vara ganska lik Z3M som föll ganska kraftigt de första åren men när de väl kom ner till 200-220 tkr (efter ca 4-5 år) så kändes de att de parkerade där.

/// Erik
ha
53
hamman24
Z4 M Roadster 06
Tack för era synpunkter. Det var ungefär vad jag räknat med att få höra. Det ända som gör att jag fortafarande inte släppt tanken är att jag har ett erbjudande på en 06 roadster med rött läder för ca 325". Så det känns ju ganska lockande. Där kan man kanske tillockme tjäna en slant! =)

Plattan i mattan!
Om historiken är okej och helheten känns bra - köp!

Främst är det väl krockskador jag skulle spana efter på en så pass kraftigt rabatterad bil. Det är detta jag är mest 'rädd' för när det kommer till begagnade prestandakärror.
ha
53
hamman24
Z4 M Roadster 06
Jag vet! Du har helt rätt! Ska ta chassi nr och höra med BMW. Ser iaf inte hur jag ska kunna förlora på den affären..=)

Plattan i mattan!
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Det låter ju riktigt bra...

Om inte du ska ha den får du gärna skicka mig ett pm var jag får tag i den... en Z3M vore roligt :-)

/Magnus

Happiness IS the corner!
ha
53
hamman24
Z4 M Roadster 06
Hehe! Ja det är inga problem! Ska se om jag kan skrapa ihop så det räcker. Har jag inte stålarna inom en månad så kan jag lämna över! =)
Bilen är exakt likadan som denna som finns på blocket. Samma färgval och samma utrustning. Ända skillnaden är priset! ;) Länk

Plattan i mattan!
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Den är grymt snygg... men som sagt var, ska du inte köpa den så får du gärna dra ett pm till mig... jag har inte tänkt att byta bil men man ska inte alltid tänka... :-)

/Magnus

Happiness IS the corner!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Priset känns för bra för att vara sant.... se upp ...

ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Håller med Highway Star, priset är alldeles för lågt. Som du märker så är det inte vidare svårt att sälja den till detta pris, så varför lägger inte ägaren ut annonsen på nätet och tjänar några "10.000-lappar" mer?
ha
53
hamman24
Z4 M Roadster 06
Ja jag håller med er om att det är misstänksamt billigt..MEN! jag berättade inte hela storryn innan. Det handlar om ett inbyte och jag bytar in en bil som står mig i helt rätt pengar. Så anledningen till att den blir såå billig för mig är för han kommer räkna min 528 som mer än vad jag betalat för den! ;)
Kan ju alltid roa mig med den nu i vår/sommar och sälja den nästa säsong. Men vad kan man räkna i värdeminskning från nu till nästa vår?
Tror herrarna likadant ang. coupén!? Dvs. z4 3,0 coupé och z4 m coupé... I dag går det ju att finna en z4 coupé till ett pris om 330 tkr (svensksåld), har jag helt fel när jag säger att priset för en 3,0:a kommer att ligga runt 250 tkr om 1 år!? Eller är det väl drastiskt..?

//Anton
ha
53
hamman24
Z4 M Roadster 06
En z4 M coupe 2006 kan du redan hitta för runt 420" och billigase 3,0:an ligger runt 350". Jag tror du kan hittan den för under 300" nästa säsong.
Dock så kan jag inte svara på om hur kurvan i värdet skiljer sig mellan roadster och coupe? Cabben är ju dyrare ny så man kan ju tycka att den borde vara dyrare även som beg. Vet faktiskt inte vilken som är mer populär av de 2

Plattan i mattan!
hamman24: Det förklarar saken lite bättre, men då handlar det mer om att du gör ett jäkligt bra inbyte och inte fullt lika mycket om att priset på Z4:an är misstänkt lågt. Trots detta - var noga med historiken! Se sen till att skrapa ihop de pengar som krävs och se fram emot din kanske bästa sommar hitintills. Det är helt underbart att åka öppet i en Z4, själv har jag en fetisch för tidiga mornar på krokiga vägar :)

Lite allmänt om prisläget:
Helt klart är Coupén något av en uddafågel och tillika relativt svårsåld. Jag har haft ögonen på flera exemplar som i annons sett helt okej ut, men som visat sig vara mycket svårsålda trots priser under 350'. Gissningsvis har de billigaste bilarna gått för runt 320'. Då pratar vi om 3.0Si med anständiga miltal och en inte helt knasig utrustningsnivå.

Värdetappet på Z4 Roadster är inte fullt lika drastiskt och omsättningen på de vettiga exemplaren är också högre. Svensksålda och välutrustade exemplar med 'rätt' färgkombinationer försvinner fortfarande på mycket kort tid. Om bilen har mer ovanlig utrustning, t. ex M-sportstolar, och allt i övrigt ser bra ut så är den borta på mindre än en vecka. Detta oavsett årstid.

Min gissning är att Coupén redan till hösten sprängt 300'-vallen, för att framåt nästa säsong ligga runt 240-250' för de billigaste exemplaren som ändå kan betraktas som vettiga.

Sammataget handlar det om enkel mikroekonomi, med ett pris som beror på utbud och efterfrågan. Z4 Coupé kommer aldrig att få samma kultstatus som Z3 Coupé, därför är värdetappet mer dramatiskt. Z4 Roadster kommer däremot fortsatt var mer efterfrågad och därmed också i snitt högre prissatt. Det är många som vill åka öppet från Bayern, men desto färre som vill åka sportigt med plåttak. Kanske kannibaliserar 1-serien?
Intressant... Varför tror du inte att z4 coupé kommer att bli lika eftertraktad som z3 coupé? Jag misstror dig inte, bara nyfiken!
När Z3 Coupé kom var det något helt nytt och minst sagt vågat. Bakifrån är den på gränsen till rent vulgär och ur flera aspekter har BMW tagit ut svängarna mer än någonsin tidigare i en produktionsbil. Se t. ex de färgkombinationer som fanns att tillgå för inredningen i M Coupé, eller varför inte de våldsamt utsvängda skärmarna bak.

Antalet BMW-entusiaster som initialt tyckte att det var modellutbudets fula ankunge var inte ringa. På så vis var och är Z3 Coupé en 'trendsetter', som med tiden kom att älskas av många för sin vulgära form, vågade inredning och i M Coupé väl tilltagna effekt i förhållande till bilens storlek/vikt. Nästan som en Bangle-effekt på sin tid. Z4 Coupé som följde medförde ett i många avseenden blygare koncept med många gånger diskretare former och inredning. De vågade inredningarna med svart skinn mixat med intensiva blåa/röda färger var ett minne blott för den som inte vände sig till Individual och de vulgära hjulhusen var duktigt dolda i linjeutsmetande plåt. Kritikerna var heller inte särskilt imponerade, har till och med sett tidningar som utnämnde den till årets flopp samma år som den introducerades. Kanske var förväntningarna omänskligt höga efter Z3 Coupé, vars kultstämpel redan vid introduktionen av Z4 Coupé hade börjat ta form på allvar. En ytterligare faktor är att M-versionen av Z4 dras med samma motor (mer eller mindre i de tidigare årsmodellerna, och ganska precis när vi ser till de sista årgångarna) som Z3 M Coupé. Förvisso en av världens bästa motorer, men ändock - föga differentierad från Z3 Coupé.

Jag kan säkert skriva en mindre uppsats i frågan, men ett enkelt sätt att se på det är - som vanligt - via priset. I synnerhet gäller frågan Z3 M Coupé, som utvecklats till en sann entusiastbil där efterfrågan efter fina exemplar vida överstiger utbudet. Resultatet av detta är att priserna på fina exemplar ligger bergfast på en bit (ibland en bra bit!) över 200'.

Denna status tror jag aldrig att Z4 Coupé kommer att nå, varken med treliterssexan eller i M-version. Säkert kommer den länge att prismässigt ligga över Z3 M Coupé, helt enkelt därför att det bär emot att betala mer för en äldre bil med äldre teknik. I slutändan tror jag dock att Z4 Coupé kommer att få se sig lägre värderad än vettiga exemplar av Z3 M Coupé. Köparna kommer helt enkelt att föredra det där halvt förbjudna och vulgära som 'engångsföreteelsen' Z3 M Coupé erbjuder.

Det var i korta drag min teori. Låt oss vänta 5-6 år så får vi se om den håller. Någon som vågar betta emot att en sen Z3 M Coupé med 325hk-motorn är mer värd än en motsvarande Z4 M Coupé om säg 5 år? ;)
Jag bettar emot på det och är ganska säker på potten också. :-)

Flåklypa
ha
53
hamman24
Z4 M Roadster 06
Hehe. Du är insatt i ämnet Freddesix! Men det är kul att höra dina synpunkter. Det är inte helt omöjligt att du har rätt beträffande Z3ans kultfaktor! Men tror du jag kommer ha problem att sälja min tilltänkta Z4 M roadster med ca 2500 mil för runt 380 nästa säsong? Bilen har allt i utrustningsväg och är i toppskick!

Plattan i mattan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.