|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hade tänkt att köpa en m3 e36 nu o ha i sommar men frågan är skall man köpa 286 el 321hk modelen? är de stor skillnad, har kört 286hk o tycker den gick rätt bra är de så stor skillnad på 321an? | |
|
ja har ägt båda bilarna å ja tycker inte d e alltför stor skillnad, saknar dock den 6-växlade lådan i 3,2:an! ///MVH Johan |
|
pg_ice |
Dom flesta 3.0or ligger runt 300hp jag snackade med en på GAs bil och motor i linköping av alla 100 tals 3.0or dom har bänkat så har ingen legat under 290hp man får alltså mer än utlovat med en 3.0a 3.2orna ligger sällan på 320hp utan oftast på 300-310hp det skiljer några få HP det är allt möjligen mer i vrid. men 3.2ans vrid får du om du köper ett chip från RnB. då är det problemet löst :) |
|
fattar inte, alla som har en 3.0 ska alltid försöka poängtera att det knappt skilljer nått mellan 3.0 och 3.2, jag har ägt båda, OCH det skiljer. 3.2 är snabbare, skilljer 2-3 billängder upp till 100, sen till 200 är det säkert upp mot 7-10 billängder. |
|
|
Jag har ägt bäde 3,0 och 3,2 och det skiljer helt klart, 3,2 har jämnare register och bättre bottendrag på låga varv, och 6-växlad låda, det är min erfarenhet. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
Filip_J |
bilfreak: 2-3 billängder upp till 100? Du har nog inte alla hästar hemma. Skulle det skilja 2-3 billängder så skulle 3.2an med andra ord ha 700hk för att det skulle skilja så mycket. Det skiljer någon hundradel upp till 100, i mått mätt är det ca en halv meter. |
behrozosogh |
hahaha det här e så kul... nu börjas det igen.... Catch me if you can.. De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn |
|
Om det är skillnad? Jämför själv: Länk Länk Flåklypa |
|
|
Enligt modellguiden skiljer det 0,5s till 100km/h. Det ger ungefär 14 meter, alltså ungefär 3,1 billängder. Jag säger dock inte att det som står i modellguiden är sanning, och jag argumenterar inte för den ena eller den andra, eftersom jag inte har erfarenhet av någon av dem. :-) |
|
|
Sen skiljer det på bromsar, låda och att 3.2an har dubbla skvalptråg också. Det viktigaste är dock att man åker ifrån småtrimmade Saab Aero och Volvo T5 med 3.2an. Där får 3.0an jobba rejält. :-D Flåklypa |
|
Filip_J |
Det är skillnad på 0-100 och rullande. |
|
Ärligt talat, skulle BMW verkligen uppdatera M3 såpass mycket om det ändå inte gjorde nån skillnad? Farsan hade en riktigt fräsch 3,0 innan med Supersprint kattersättare, Supersprint avgassystem, chip (<-okänt märke av mig), BBS RC 9*17" bak, 8,5*17" fram med Michelin PS2 245/40 bak, 225/45 fram. Min va vid test Helt original i motor. Min bil: BBS RSII 8*18" fram, 8,5*18" bak, Dunlop Sp9000 225/40 runt om. Resultatet visade att min va snabbare.. hur mkt vet jag inte och att uppskatta billängder genom att glo i backspegeln är inte min grej. Men skillnad märktes helt klart. En frisk 3,2 ska enligt min erfarenhet inte behöva oroa sig för en frisk 3,0. Trimmat kan utgången bli annorlunda, men jag antar vi snackar originalbilar nu... |
|
| Det är roligt att alla som har en 3.0 säger att det inte är så stor skillnad, Men i verkliga fallet tycker jag det skiljer mer än det borde göra till 3.2ans fördel kolla bara på filmen som flåklypa länkar till en m3 gt på garanterade 290hk och lite lättare förmodar jag än en vanlig 3.0a får i mina ögön STORSTRYK av en 3.2a så till trådskåparns fråga JA det skiljer ganska mycket i raktfram prestanda iaf ;) | |
pg_ice |
bilfreak: 2-3 bilängder upp till 100? dra nåt gammalt över dig :) det stämmer inte då måste det ha varit nåt alvarligt fel på din 3.0a |
pg_ice |
imponerade filmer Flåklypa jag kan inte se att det skiljer nåt kan du det ;)? subarujohan köp en 3.2a så blir du nöjd. |
|
Hyffsat stor skillnad på 3,0-3,2 iaf uppe i fart.. 100-200 så är 3,2:an MYCKET snabbare.. Kompisen har en 3,2-98 manuell som är frisk och den hänger jag inte av med min M3 E46 SMG........Mot en annan kompis 3,0 så hänger han inte med i något intervall Henrik |
|
|
Nog skiljer det alltid (enligt filmerna). Är det någon som är hemma på M5 E34 och kan tala om/länka till en film hur mycket det skiljer mellan M5 3,6 315HK och M5 3,8 340HK? Gärna egna upplevelser också? /L |
|
|
original M5:or alltså... /L |
|
| fillip du vet ju inte vad du snackar om... har du inget konkret å komma med så är det bättre att du är tyst | |
| pg_ice: jag vet vad jag snackar om.. det var inget fel på mina M3:or .. det är nog du som tror för mycket om din gammla 3.0:a ;) ... trevlig afton | |
|
Hara bara ägt en 3,0a men provkört 3,2or, visst skiljer det i effekt men tycker även karaktären på motorn är lite annorlunda, 3,0an känns lite råare och ettrigare på nåt sätt. /// Nicke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.