AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.249

Har nån av er med SMG trøttnat?

Sida 3 av 5
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Nu pratade jag visst i nattmösan det ska stå 0.2 sec och inte 2 sec hehe
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
cado>>med smg riskerar man aldrig att missa en växel i a f...dessutom så riskerar man ju att pajja lådan om man råkar lägga i fel växel med manuell
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Ska se om jag hittar länken till där man testat farten i växlingarna, smg kontra manuell. Det skiljer inte vansinnigt mycket till fördelen för SMG'n, men den var alltid snabbare än mänsklig växling.
Glöm sen inte de andra fördelarna, som att man hålla händerna på ratten hela tiden, aldrig missa en växel. Nerväxlingarna behöver sällan heller vara lika snabba, däremot är det trevligt om man alltid får samma beteende, vilket man får med SMG'n och mellangasningen etc.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Nu har tråden blivit lite OT, men det gør inget. Skadar inte med lite debatt :)

Ær en M3 med SMG generellt billigare eller dyrare æn manuell? Va væ nån hær i tråden som skrev att manuell var dyrare?

// M.V.H. Daniel
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
smg nypris tror jag var +35 000 ovanpå manuell
OT men Manuell VS SMGII info...

Länk
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Smaksag, man børe prøva båda. Men jeg tycker at SMG II er fantastisk.
Endast 2 greor der er dålige ved den. Automat læget, samt evt mycke dyre og besværlige fejl der kan opstå.

Der er mange links/threads på U.S. forum, der skiver om fejl med SMG II.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Sitter inte och försvarar manuell eller smg anlednigen till att jag köpte manuell var att jag inte ville ha en bil som var "kanske" sönder pippad med LC och körnigar i s6 ganska ofta därför fick det bli en manuell.

Sen ang 0.08sec det finns inte utan en duktigt förare växlar ungäfer lika snabb som smg men bara nästan, att påstå att en manuell m3 är slö jämfört med en smg är bara i mina ögön okunighet, Dessutom är en smg m3a lite tyngre än en manuell så där kompenserar man övertaget mot växlingar :P

smg vs manuell jag är på en sån jäförelse :=
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Kan ju tillägga att jag inte skrev att en manuell m3 var slö. Bara att om man inte gillar att åka fort kan man ju köpa en slö bil ;)
Fort = snabbaste tiden på en klocka runt en bana ;)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Enligt automotorsport så är ALLA manuella m3or snabbare runt bana än en smg.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Det låter i mina öron rätt otroligt. Iom att den fortfarande växlar fortare än en människa. Är med på att ett rattlåsrace kan vinnas i starten med en manuell koppling dock, och en som är överjävlig på att starta.
Men pratar vi smg eller smgII då?
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
SMG 2 pratar jag om

En liten film mellan manuell vs smg ;)
Länk
Sp
3.093
Spajjjs
cado: jämt hehe :)

men står det inte i texten att den manuella inte är orginal?

// M.V.H. Daniel
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Dem växlar väll samtidigt och det var det jag ville komma fram till att en smg inte växlar alls SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket snabbare än en manuell som ägarna till smg vill få det att framstå. 0.08 sec vilken skämt inte äns en f1 bil kan nog få upp acc på 0.08sec efter en växling ;)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Föresten prova båda vet ja men en lätt begagnad m3a med smg skulle jag nog passa mig för om du vill behålla bilen länge,

en av polarna fick byta bakaxel på sin 04 2ggr pga för mycket s6 ;)
och den andra han har väll kört LC si så där 100ggr

Skulle jag köpa den nya m3a med dtc då ska den vara ny från fabrik så att säga skulle jag köpa en lätt beg, då får det bli en manuell då jag behandlar mina bilar som småbarn;)

Lycka till och du lär inte bli besviken vilken än du väljer.
Sp
3.093
Spajjjs
cado: vad jag läst mig till så ska problem med SMG II lådan vara väldigt sällsynt? Någon som hört om ras eller så?

om din kompis fått byta bakaxel 2 ggr på samma bil så e de kanske inte i bilen som felet ligger? :)

Hur mycket sliter LC?

// M.V.H. Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
cado: förstår inte riktigt vad du försöker få sagt med "lätt begagnad" :)

// M.V.H. Daniel
Jag tycker verkligen inte att det framgår hur fort växlingarna går i filmen. Lite halvklurigt att avgöra va? Däremot ser man ju att det är jämt trots chip och avgas på den manuella. Hmmmmmmm???

Även om jag kan hålla med dig "cado" ang. 0,08 sekunders växlingstid så tror jag att om du testar att växla från 2:an till 3:an med en manuell kontra SMG`n så upplever du garanterat en skillnad. Kanske mindre skillnad mellan 1:an till 2:an, 3:an till 4:an och 5:an till 6:an. Men skillnad är det. Sen kan man ju också lägga till den praktiska fördelen med SMG`n: Du behöver aldrig släppa ratten vilket kan vara nog så viktigt när man kör bana. Nämnas bör att jag inte testat SMG`n på bana än. Däremot har jag kört en del manuella på bana och upplever att det kan vara jobbigt att styra med en hand i vissa lägen...

Spajjs: LC`n kan du använda 7-8 ggr enligt BMW innan det är dags för kopplingsbyte. Har däremot läst om killar som kört 40-50 st utan att behöva byta. Men jag kör inte LC starter vid varje rödljus för det:-) Sparar på dom till riktiga tillfällen:-)

Men skillnaderna är nog så små ändå att jag skulle kalla det hela en smaksak.

M.V.H
Dennis
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Det jag menar NY m3a smg eller dtc JA tack
Beg m3 smg eller dtc Nej tack.

Som sagt skillnader är otrolig små att man inte kan säga att den äna är vassare än den andra kanske på bana bland amatörer skiljer det lite, men ge en manuell och en smg till proffs på en bana så kommer jag att sätta en 5a på manuell.

Som sagt det vore jätte kul om någon med smg i västerås trakten ville ta en liten rakt fram test mot min manuella framåt våren där vi filmar hela loppet ;) och lägger sedan ut den bla här:)
Jag bor i Sthlm men du kan räkna med mig:-)
Sånt här är bland det roligaste jag vet.........

Men som du säger "cado": Sätt proffs bakom så kanske det är jämnare. Men för dom allra flesta här på forumet som brukskör sina M3:or och kör på bana en handfull ggr/år är garanterat snabbare i en SMG II.

Posta mig när det är dags:-)

M.V.H
Dennis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.