AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.245

Har nån av er med SMG trøttnat?

Sida 2 av 5
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Lutar mer och mer åt SMG nær jag læser allas inlægg :)
Ska dock først prova en.. men jag tror nog inte att jag blir besviken :)

bomis: du som kørt mot M3 manuell.. skiljde det mycket?
Væxlar verkligen SMG II på 0,08sek i det snabbaste læget?

// M.V.H. Daniel
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Det tar en liten stund att vänja sig vid den. Kör man i läge s5 måste man släppa lite på gasen på de första växlarna om det inte ska bli för ryckigt/hård växling. När man försöker köra mjukt alltså, annars skiter man ju i det.
Är toknöjd med den iaf.
Skulle jag köpa ny m3 i framtiden skulle det definitivt bli dkg-låda...
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
spajjs>> mest maraknt skillnad är det från stillastående...men visst är det skillnad även på rullande starter...
Efter jag läste testet nedan köpte jag mig en M3-02 SMG II och njöt alla de ca:2000mil som jag körde bilen. Hade även möjlighet att köra en M3-01 med vanlig låda ett par hundra mil så valet blev enkelt:))

Om jag köper en ny M igen skulle valet vara enkelt DKG-låda alla gånger.

Länk
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Bomis
Träffas vi på någon träff i sommarn eller nått så kan vi väll prova mot varandra manuell vs smg ;)
Smg-ägare, jag tror ni fått fram ert budskap nu och i andra trådar med, hur ett race slutar har nog mer med den som kör än växellådan i en M3:a, men en automat är väl enklare att köra rakt fram, jag föredrar manuell och det är bra att spajjs ska provköra en Smg, antar att du testat/testar en manuell också.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om nu en spak hade varit överlägset bäst så hade vi nog sett en sådan i F1-bilarna. Dom hade det en gång i tiden men utvecklingen har ju gått framåt.

Önskar att jag hade SMG i Z4:an :)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Med launchcontrol ä det ju rätt svårt att misslyckas med starten.. Med smg är det ju ännu lättare att pricka växlingen vid rätt moment.

Det är ju dessutom inte en automat låda, utan en manuell låda som är hydralstyrd, så allt man vill ha från den manuella lådan är där, som motorbroms och effekten följer pedalen utan att slira eller komma som en slangbella.

Helst skulle man ju ha en riktig sekventiell låda, så hade man kunnat skippa kopplingen helt och bara kört med att bryta tändningen ;) Thats racing..
Tror inte manuell låda passar i en F1-bil men å andra sidan finns väl inte många likheter på en F1 och en M3 E46.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
behrozosogh
va en man o kör manuell...
smg e för kärringar ;) haha

Catch me if you can..

De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Micke169: jag har provat en M3 E46 med manuell låda. Det var en cabbe faktiskt. Kommer dock prova igen, men då en coupe som jag førmodligen bestæmt mig før. Læste testet som starre lænkade till och den gjorde ju inte habegæret mindre iaf :)

// M.V.H. Daniel
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Sekventiell växling funkar utmärkt i banracing för standardbilar. Så även i rally.
Visst är det på olika sätt, oftast riktiga sekventiella lådor, växlingsbrytare, rätt ofta en kopplingspedal på plats ändå.
Men gemensamt för dem alla är att de kan växlas snabbt utan kopplingen.
På bana vinner man många meter på snabba växlingar per varv, och bygger man dessutom en låda som man inte kan göra fel med, så bygger man bort enklare förarmissar.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Behrozosogh, är det manligt att vara långsam? Köp annan bil ;)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Som sagt oFFkeFF du är välkommen att testa mot min slöa manuella m3a ;)
behrozosogh
oFFkeFF så du menar att manuella bilar e slöare än de andra? hahaha
det roliga e att alla (nästan) ni som har smg vill ju igentligen ha manuella,men ni måste ju självklart säga att smg e bäst eftersom ni har smg.och ändå säger ni :
Älskar den över allt annat....Kör bara manuellt och det funkar som många andra ovan säger perfekt både i stadstrafik, landsväg och bankörning...

varför inte köpa manuell da ifall ni ska köra manuellt?
kan ni inte växla snabbt? så ni behöver en smg? jo da den gör jobbet åt er på 0,08 sek. haha

låt killen prova en manuell låda själv,,ni behöver inte säga att manuella lådan e skit ifall ni inte kan köra manuell..

o alla ni vet att manuella m3an e snabbare än smg ;)
spelar ingen roll vad alla ni smg ägare kommer att säga nu.
men ni vet vad ni ska köpa nästa gång ;) betala mer o få en med manuell låda så slipper ni köra som en kärring utan koppling..haha

tack för mig.

Catch me if you can..

behrozosogh
offkeff så får du jätte gärna möta mig fastän jag kör e36 OCH manuell ;)
skulle va ett nöje för mig...

Catch me if you can..

oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Mantorp 3'e maj cado ;) Omoddat förutom bromsar samt med gatdäck på min bil.
Rakt fram skiter jag i ;) Och om du nu är snabbare än jag, skulle du åka snabbare med SMG än du gör med manuell ändå... ;)

Såhär, om du frågar vilken raceråkare som helst, om de skulle vilja ha en sak på sin bil som kapar av tid från deras varvtid, oavsett hur snabba de är som förare, så kommer de vilja ha den prylen...
Quickshift kapar tid, finns inget argument mot det... Möjligtvis kan dårar envist hävda att en manuell låda är snabbare...
Dessutom mycket trevligt att ha bägge händerna på ratten när det svänger och man vill växla.

/Filip (Tävlingsförare på två hjul)
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Ta det som såhär, du ska köra 30 varv på mantorp, går varje växling på 0.08 sekunder kontra att någon växlar en mauell låda snabbt på 0.1-0.3 sekunder. Vem tror du vinner flest meter under det rejset?
Jag pratar inte om 5 växlingar rakt fram på en raksträcka nu, utan flera hundra växlingar under alla dessa varv... Dessutom är risken större att killen med den manuella kopplingen vid nåt tillfälle kommer missa växlingen.

När man kör på bana vill man ha motorbroms, samt att att kopplingen inte slirar vid pådrag innan den greppar in ordentligt, därav vill man ha en manuell låda och inte en automatlåda.. Däremot vill man inte laja med en koppling och vispa runt en växelspak då det tar tid...

oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Satan vad snabba alla är på internet dessutom ;)
Jag vet att jag inte är snabbast, men jag är inte långsammast på banan heller...
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
oFFkeFF

Nu kör jag inte bana så där är du säkert snabbare än mig, jag tänkte mer på en motorvägs rejs mellan smg och manuell ;) Där kan jag inte lova dig något ;)

Sen ang 0.08 sec det är långt ifrån den tiden det tar för en bil med smg att växla, ex" säg att du växlar från 3an till 4an i s6 läge vid 160km/h det tar ca 2 sec för dig att växla och få ny acc i fyran och det är väll det som är viktigt eller hur och nu pratar jag inte i nattmössan utan det är seriöst utprövade grejer med racelogic. Så det där 0.08sec kan du slänga i papperskorg det är bara en pr grej som bmw kör med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.