AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
39.515

Formel 1 säsong 2008

Sida 4 av 14
Med 50% risk för nederbörd så hänger mycket på när den kommer. Kommer det innan första depåstoppet har Masa en klar fördel då han antagligen kör en kortare första stint. Annars tror jag Kimi blir svårstoppad.

Hoppas dock på regn, älskar regnlopp :)
No
160
Nobby
523i -96
Jag tror ännu mer på Kimi som vinnare nu efter kvalet. Hans tid i Q2 var helt otrolig, BMW går väldigt bra när dom kör med tom tank, inte fult lika bra i Q3. Trulli och Toyota imponerade på mig, Trulli är en riktig kvaldemon, han får nog svårt att hålla det tempot under racet. Honda gick förvånansvärt bra dom med men Williams var lite av en besvikelse.

Kommer bli spännande i morgon, med eller utan regn.
Lite kommentarer:

Massa körde väldigt bra, hans bil var/är troligen lättare än Kimi. Utav tiderna kan man läsa 1.35.748 vs 1.36.230 vilket en mycket i F1. Om Kimi har mera bensin kan det vara en klar fördel då han inte förbrukar däck som Massa men kan strafffa sig om regnet kommer för tidigt.

Kovalainen och Louis äntligen fick rätt förare komma först ut:))

Trulli vad ska man säga han är duktigt på att sätta bra varv tider när det gäller. Men att det ska hålla racet nja visst bilen går bra men nja....tvecksam till Trulli

Heidfeld kunde ha gjort en klart bättre kvalisifering men på grund av dålig eller ingen information körde de andra förare mitt i vägen*****

Kubica kanske kan få till det den här gången en sak är säker Bmw går bra på Sepang.

Återkommer lite senare med mitt tips.......

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Det här visar att Massas och Räikkönens insatser senast inte var riktigt representativa och att Massa är bättre än han visade i Australien.

Alonso kan köra upp sig rejält om det blir dåligt väder. Vinsten från förra året borde ge självförtroende, och vid det här laget borde han ha blivit mer kompis med bilen.

Kubica har revansch att utkräva, vilket snarare talar till hans nackdel eftersom det kan få honom att ta större risker.

Trulli och Toyota går bra vilket är kul, även om det riskerar att ske på bekostnad av BMW. Men det går nog inte lika bra på tävling.

Lätt justerad tipslista vid fint väder (Heidfeld upp minst en placering vid regn):

1. Hamilton
2. Räikkönnen
3. Kovalainen
4. Massa
5. Heidfeld
6. Rosberg
7. Kubica
8. Alonso

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.

1. Räikkönnen
2. Massa
3. Kovalainen
4. Hamilton
5. Heidfeld osäkert kort
6. Kubica
7. Alonso
8. Vettel
9. Buttons
10. Trulli
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
starre, Hamilton vinner. Hur resonerar du ang. Buttons niondeplats? Har inte sett kvalsiffrorna, men både Bourdais och Trulli har imponerat mer som förare så här långt, om man inte räknar Bourdais tabbe sist. Coulthard ska inte räknas bort heller, kan blixtra till ibland speciellt vid dåligt väder, liksom Webber som kvalade bra. Mycket kommer att hänga på tur och tillförlitlighet för det här gänget. Bourdais kör in före Button tror jag i alla fall, baserat på formkurvorna.

/Lars

Hamilton och Kovalainen nedflyttade fem platser för att ha hindrat förare som var på sina snabba varv.

1st row:
Felipe Massa (BRA/Ferrari)
Kimi Raikkonen (FIN/Ferrari)

2nd row:
Jarno Trulli (ITA/Toyota)
Robert Kubica (POL/BMW Sauber)

3rd row:
Nick Heidfeld (GER/BMW Sauber)
Mark Webber (AUS/Red Bull Renault)

4th row:
Fernando Alonso (ESP/Renault)
Heikki Kovalainen (FIN/McLaren Mercedes)

5th row:
Lewis Hamilton (GBR/McLaren Mercedes)
Timo Glock (GER/Toyota)

6th row:
Jenson Button (GBR/Honda)
David Coulthard (GBR/Red Bull Renault)

7th row:
Nelson Piquet Jr (BRA/Renault)
Rubens Barrichello (BRA/Honda)

8th row:
Sebastian Vettel (GER/Toro Rosso Ferrari)
Nico Rosberg (GER/Williams Toyota)

9th row:
Giancarlo Fisichella (ITA/Force India Ferrari)
Sébastien Bourdais (FRA/Toro Rosso Ferrari)

10th row:
Takuma Sato (JPN/Super Aguri Honda)
Adrian Sutil (GER/Force India Ferrari)

11th row:
Anthony Davidson (GBR/Super Aguri Honda)
Kazuki Nakajima (JPN/Williams Toyota)
pl
37
plucke
M coupe -99
Härligt att se Ferrari på topp... Nu vill jag inte ha regn eftersom de kan krångla till en annars säker vinst för Ferrari. Men visst regn race är roliga att kolla på hur som helst :)
larsssss:

Hamilton vinner inte hans bil är inte perfekt inställd för Sepang och då spricker det för hans del.

Buttons nionde plats med lite tur och skicklighet och en bil+motor som fungerar riktigt bra bra.

Men nu när startfältet är ändrat måste man kunna ändra lite i tippning eller hur:))
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
nagge, tack för uppdateringen. starre, ja, nu råder ju helt nya förutsättningar!

uppdaterad lista:

1. Räikkönnen
2. Hamilton (som hade vunnit om han inte blivit nedflyttad)
3. Massa
4. Heidfeld
5. Kovalainen
6. Rosberg
7. Kubica (satsar hårt för att ta igen förra årets miss och kör ner sig, eller, mindre troligt, fegar för att åtminstone komma mål och tappar placeringar)
8. Alonso
9. Vettel
10. Coulthard (eller Button?)

/Lars

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu är det strax racedags...bara "lite natt" emellan :)

Mvh Janne.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Ja, det börjar faktiskt bli läggdags om man ska orka upp.

/Lars

Jag kan inte sova:(
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
1. Räikkönnen
2. massa
3.heidfeld
4.Hamilton
5.alonso
6.kubica
Bmw förarna kanske byter det märker vi imorgon :-) Sen genomsyrar min förhoppning på Bmw min resultat lista lite...

Mpower

Något sen lista men har varit på middag och firat påsken:))

1 Räikkönnen
2 Massa
3 Heidfeld
4 Hamilton
5 Kubica
6 Alonso
7 Vettel
8.Buttons
9.Trulli
10. Alonso
10.
ok: om dom skulle ha hållbara motorer, ja såg ett reportage mer vår käre montoya ifrån brasilien när han berättade om sin avgång från BMW som var BMW:S bäste förare i historien och enligt han så är motorerna dom bästa han har kört. MEEEEEEEN. Chassit till den höll aldrig pga effekten vilket gjorde att bromsar och fjädring tog slut snabbare.

De var de som var problemet med samarbetet med williams.
motorn utvecklade för mycket effekt till chassit. så då tvingades BMW tulla på reglerna om varvtalet för att kompensera förlusterna vilket ledde till motor haveri

min bmw 324td hemsida Länk
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Räikkönnen 1:a
Kubica 2:a **
Heidfeld 6:a **

Stabilt race av BMW.
Det kan bli ett bra år.

FLAYEN
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Ett bra race. Kul att det skiljde så mycket mot Australien. Tipsraden talar vi tyst om...

Klockrent depåarbete från BMW. Suverän körning från Kubica, och väldigt kul för honom. Stabil men något ojämn körning av Heidfeld, med en dålig start/förstakurva. Och vad hände egentligen vid utgången från första depåstoppet? Såg ut som om han bara släppte iväg Trulli. Eller tappet från placering 8 till 10 under förstastinten? Sen är det som Kubica sa på presskonferensen att BMW framförallt måste göra något åt topphastigheten, de hänger inte med.

Ferrari: Risk att Kimi blir sådär tråkigt överlägsen som Schumacher var ett tag, om Ferrarin fortsätter vara lika bra som idag.

Trulli körde riktigt bra. Kul att Toyota är med i leken.

Det unga gardet hade ingen bra dag. Bourdais kan inte vara särskilt nöjd med sig själv. Hans teamchef håller sig nog också för skratt.

Två veckor kvar.

/Lars

Ett roligt race med en värdig vinnare och vi fick två finnländare på pallen Grattis.

Massa kan inte köra bil det är en sak som är säker undra hur länge han sitter kvar i Ferrari

Hamilton INTE pallplats precis som jag trodde visst problem vid första depå besöket höger fram. Bilen passade inte för Sepang banan precis som jag skrev dessutom slets hans framdäck onödigt mycket. Låste upp nästan varje gång vid kurva 15.

Kubica jätte roligt för Bmw:)

Försökte titta igen för att se vad som hände vid depåbesöket(heidfeld) men tyvärr man ser inget producenten vill tydligen inte visa allt***

Min tippniing ska vi inte tala om

No
160
Nobby
523i -96
Kul race och ett stort grattis till Finland!

Inte lika händelserikt som i Australien men mycket bättre tillförlitlighet hos bilarna. Vilken skillnad det var hos Ferrari denna gången, klart snabbare än övriga fältet men Massa får nog börja kolla jobbannonser.

BMW gjorde ett bra race, då främst Kubica. Jag vet inte vad Heidfeld sysslade med under första varvet. Dock så sattes tävlingens snabbaste varv av just Nick Heidfeld.

När det gäller mitt tipsande så hade jag ju åtminstone Kimi på rätt plats så en total katastrof var det ju inte. Att gissa på att Massa skulle köra av är väll lite av en lågoddsare men rätt där med.

Många team hade problem på den här banan så där är fortfarande svårt att säga vem som kommer att vinna denna säsongen, vilket är precis som vi vill ha det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.