AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
39.516

Formel 1 säsong 2008

Sida 3 av 14
No
160
Nobby
523i -96
Janne: Ja, det är nått som bara måste göras åtminstone någon gång i livet, gärna i Monaco dessutom.
Starre: tack för länken. Ser ut som Hamilton agerade stopkloss i förra året race, för se vad han klarar som förstaförare. För spänningens skull så hoppas jag att det inte blir ett och två till McLaren i kvalet.

Det blir inga V10:or för mig men jag har en känsla av att V8:orna är nästan lika beroendeframkallande.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja,Monaco vet jag väl inte...ett "stadslopp" med inte helt racemässiga förhållanden tycker jag,men ljudet får man ju :)

Fullgasväxlingarna på höghastighetsbanorna missas då,men som sagt en "hint" om ljudet mellan husväggarna lär man ju få ;)

Budapestbanan(Hungaroring) är iofs också en av de långsammaste banorna,men Monaco går inte att jämföra egentligen med riktiga banor.
Men visst, glamour och mycket fina saker att titta på...inte bara båtarna i hamnen ;)

Mvh Janne.
manneman
Jag har sett både V8or och V10or live och som jag sade tidigare så finns det platser kvar, skulle det vara så att det blir fullt så fixar vi fram en bil till.
Eller som någon sa ljudet måste upplevas, jag har själv levt i STCC cirkusen och vet vad det innebär med racing men just formel 1 KAN man aldrig bli trött på.
Googlar ni Hans Karinen och Radical eller RS så berättar det det mesta, jag var hans mekaniker från scratch. Och nej vi blev inga världsmästare men vi hade förbannat skoj i flera år!

BMW ALPINA B12 5,0 Länk
manneman
Monza -02...

BMW ALPINA B12 5,0 Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

manneman>>>Trevligt :)
Skulle vara kul,men jag tror mig säga direkt att jag inte kan fara i år...men jag skulle absolut kunna tänka mig en resa till innan man "trillar av pinn"...också innan Formel 1 tappar fokus och blir en miljörörelse med encylindriga hybridbilar och med en budget som min eller nå´t ;))

Mvh Janne.
manneman
För mig som motorintresserad så känns det som att i år känns extra viktigt för att jag tror att miljörörelsens hycklare står och knackar på dörren inte alltför långt borta. Jag har varit med en del om resans gång huruvida det gäller avgaskrav och bullerkrav etc i sverige och tyskland så jag vet att budskapet är på väg ut över världen. Vi motorfantaster är ett döende släkte och jag är helt säker på att svensken likställer oss med 40-tals tänkare inom en överskådlig framtid.

Kanske lite rå jämförelse men jag tror det om jag får tro.

Det är ju inte alltid så att det blir som vad vi tycker utan som den som skriker högst tycker...

BMW ALPINA B12 5,0 Länk
No
160
Nobby
523i -96
Jag tror inte att jag kommer att hinna nått F1 lopp i år. Jag har fått höra att jag ska jobba hela sommaren men det nätt som bara måste göras. Monaco tänkte jag på mest för omgivningen och ljudet studsande mot byggnaderna, en "riktig" bana är ju roligare ur race perspektiv men när man väl är där så vill man väll uppleva det hela så nära som möjligt.
Nåå, tillbaka till helgens race. Ny resultatlista:
1, Räikkönen
2, Hamilton
3, Kovalaien
om det regnar...
manneman
Med andra ord....
Enstein sa:
-Tid är något som människan skapat för att skapa ordning i kaos.

Allltså....-vad är problemet Janne T?

BMW ALPINA B12 5,0 Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Inget problem egentligen...Man har ju "fru barn o hus" som måste prioriteras i år...

Men jag vill åtminstone till någon bana igen...typ Monza innan blodtrycket o kolesterolnivån sammanstrålar och ger mig stroke eller någonting annat "kul" :)

Mvh Janne.
Nobby:

Ser att du nästan tänker som mig när det nu ev blir regn kul.....

exakt tillbaka till tippningen

manneman
Janne T: -Jag brukar säga att jag blev lite försenad på jobbet men sen å andra sidan så har jag alltid legat på trakt... :)
Men som starre sa... fast: Raikonnen,alonso,rosberg

Kommer ni ihåg"PENGAR ÄR BARA PAPPER"Länk
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Här är man borta en dag och så PANG, 40 inlägg...

starre, tack för länkarna tidigare.

Räikkönen etta? Nja. Blir inte klok på hans insats i Sydney, men den ingav inte direkt förtroende. Tror mer på Hamilton som verkar ha bästa bilen och ett felfritt lopp i Sydney bakom sig. Heidfeld och Kubica blir intressanta att följa. Heidfeld är en underskattad förare i regn. Blir det sådana förhållanden tror jag definitivt på topp tre för honom. Kubica är otursförföljd, men bör greja femteplatsen strax bakom Roberg. Vettel dark horse.

Tror annars det kan bli ett intressant race med många omkörningar, om första kurvan inte ställer till det, vilket jag inte hoppas. Å andra sidan ÄR krascherna en del av tjusningen med F1, hur perverst det än låter. Så de som ändå är chanslösa kan få smälla bort sig i regnet så att de inte agerar bromsklossar vid varvningar. DE är nämligen inte en del av tjusningen med racing.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Från BMW:s nyhetsbrev:

Willy Rampf:

-Det första racet, i Australien, gav oss en viss uppfattning om var det olika teamen befann sig, men ändå inte mer än just det. Det beror på att banan i Albert Park, med sina distinkta karaktäristika, inte är särskilt representativ. Därför tror jag inte att vi kommer att få en hållbar bild av läget förrän nu på Sepangbanan i Malaysia. Tack vare sina många olika kurvor, ställer Sepang mycket stora krav på hur bilarna ställs in. De långsamma sektionerna kräver mycket bra grepp, medan stabilitet är ytterst viktigt i de snabba delarna av banan. Bra aerodynamik är en annan viktigt del. Bakdäcken får också ta mycket stryk på Sepang-banan, något som i år säkerligen kommer att accentueras på grund av frånvaron av traction control.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
manneman
Sen å andra sidan så var mitt första F1 race live 1995 och bilder från monza hittas om du söker lit menljudet från....tamtaraaam...V12orna har du här... :)
Länk

Kommer ni ihåg"PENGAR ÄR BARA PAPPER"Länk
Senaste nytt:

Until the final minutes of this afternoon’s practice session for the Malaysian Grand Prix, Felipe Massa and Kimi Raikkonen topped the timesheets for Ferrari. With ten minutes remaining of the 90-minute session, Lewis Hamilton peeled out of the pit lane in his McLaren Mercedes and vaulted to the top of the timesheets with a best lap of 1:35.055s, just over a tenth clear of Massa.

Kimi Raikkonen set the third fastest time , just under four-tenths adrift of Hamilton, and appeared to have a trouble-free session after being forced out of the morning running. Jenson Button was a surprise fourth fastest in his Honda, undoubtedly a low-fuel simulated qualifying lap, while Sebastian Vettel was another surprise with the fifth fastest time in his Toro Rosso Ferrari.

While Vettel had an incident free session, team-mate Sebastien Bourdais suffered an engine failure on his very first lap of the session. The Champ Car star was unable to take any further part in the running.

Jarno Trulli was a solid sixth fastest in his Toyota while Timo Glock languished down the timesheets in 17th position. Heikki Kovalainen was seventh fastest in the second McLaren Mercedes, but clearly did not attempt a fast lap on new tyres at the end of the session.

It was a typically low-key Friday for the BMW Sauber team as they work towards race conditions.

Robert Kubica was eighth fastest while team-mate Nick Heidfeld was 13th of the 21 runners.

The ever-green Giancarlo Fisichella did a good job to set the ninth best time in his Force India Ferrari, showing the way to Adrian Sutil who was 18th in the sister VJM01. Kazuki Nakajima rounded out the top ten in this Williams Toyota ahead of Rubens Barrichello in the second Honda and Nico Rosberg in the second Williams.

Fernando Alonso and Nelson Piquet proved equally matched today for Renault in 14th and 15th positions respectively. However, Alonso seemed to suffer from a gearbox glitch mid-session and following that, only completed one short stint.

Mark Webber was the sole Red Bull Renault driver in action as the team opted not to run David Coulthard while they investigate the cause of his double front suspension failure from this morning. Webber ended the first day of action 16th ahead of Glock, Sutil and the Super Aguri Honda duo of Takuma Sato and Anthony Davidson.
Kom på en sak......

Vi vet att Hamilton,Raikkonen och Massa kommer att stå långt fram i startledet. Men i första kurvan kommer någon att tvingas bryta eller gå in i depån pga Massa går för hårt. Detta öppnar upp för igen Vettel(som jag hoppades förra loppet) vad tror ni?

Om det blir pace car redan under första varvet ska nja har svårt att tänka mig. Det skulle vara om det blir flera bilar som är inblandade men det blir enbart Massa och en till......

Har kört PS3 flera ggr och funderat på hur starten kan se ut första kurvan är mycket avgörande och tyvärr kommer det att bli en krasch.

Några kommentarer?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...som sagts tidigare...i princip en helt avgörande första sväng vem som öht har chans på vinst...
Om nu inte väder o vind ställer till det ännu mera sedan..mm.mm.

Vettel har jag ändå svårt att "tro på" som någon pallplatstagare,men visst,får han en bra öppning så hänger han väl i "ett par varv" :)

Mvh Janne.
Janne T:

Kanske inte en pallplats för Vettel men bland de 7bästa i alla fall om motorn håller.
Måtte Ferrari ha fixat problemet med motorerna och bilarna håller hela helgen. Sen hoppas jag att Räikkönen kör skiten ur resten av startfältet men det är väl en högoddsare med tanke på vad som hände helgen innan.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Pole inför Söndag 23/3-08 Malaysia Sepang. Kl: 08:00 Kanal 6

1 Filipe Massa Ferrari
2 Kimi Räikkönen Ferrari
3 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
5 Jarno Trulli Toyota
6 Robert Kubica BMW **
7 Nick Heidfeld BMW **
8 Mark Webber Red Bull-Renault

Blir intressant race, regn är ju inget undantag på Sepang.

FLAYEN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.