|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Min Z3 är min första BMW någonsin, pga (som jag trodde) fördomar så har jag aldrig köpt en. Bara en sådan löjlig point som att när man möter en bil med dimmljus + halvljus så är det till 90% en BMW???? Varför? Har BMW kasst halvljus? Eller har föraren potensproblem? Jag har alltid tyckt att BMW är för Pizza-bagare, unga killar med bakvänd keps eller stureplansprofiler! När jag nu själv "mot alla odds" köpt en BMW så blir man helt utmobbad här i forumet för att man "bara" har 140 hästar??? Att bilen för övrigt är i toppskick (näst intill mint condition) spelar ingen som helt roll i denna världen, bara motorer och kubik räknas!! (Hellre en 2.8 som gått 15.000 än en 1.9 som gått 5000) Tyvärr så kan jag bara konstatera att mina fördomar besannats! Har hela mitt liv kört allt som går fort, (mest MC) Om ni har koll på Blocket så är min Z snart till salu, till förmån för en MC och då kan ni alla i detta forumet (utom möjligen Bildock som verkar ha en "sund syn") sitta på era tummar och diskutera körglädje (o: Min Z3: Länk | |
|
Fördomar besannas om man väljer att tro på dem, inget annat... Vidare köper du väl en bil till dig själv och inte till oss andra -eller!? Trist att du väljer att sälja bilen pga. en fördom, som till viss till är sann men som naturligtvis finns bland gemene bilmärke... Sanningen bakom din försäljning kanske trots allt handlar om att DU inte är nöjd med din nuvarande motor..? |
|
|
Här är ju en egen skapad fördom Anmith! "då kan ni alla i detta forumet (utom möjligen Bildock som verkar ha en "sund syn") sitta på era tummar och diskutera körglädje (o:" Mvh Danne Hellre sugen än blåst! |
|
|
Det gäller som vanligt att vara källkritisk på internet. Osaken till att det inte skrivs att folk är exalterade över sina BMWs med 1,8 liters motorer betyder inte är fallet. Jag köpte min första bil -98. En 318i -80 rostig in i märgen. Jag lagade den och vårdade den i 4 år, ca 6000 mil. Det var helt enkelt världens bästa bil. Motoreffekten var inget att skryta med i forum men bilen var jag och jag var bilen. Jag grät när jag skrotade den. Nu långt senare har man lyckats skrapa ihop till en bil med stor motor och känner sig rätt nöjd. Summa summarum. Stor motor klart man vill berätta att man gillar draget. Liten motor, varför skulle man säga till alla andra att man tycker motorn är skitbäst när man vet att alla andra har minst en lika stark. Riwa |
|
|
Ber så mycket om ursäkt om jag har sårat någon, hade absolut inte för avsikt att göra det. Jag vädrar bara MINA åsikter och observationer, tycker förövrigt att nivån på diskussionen låg på en ganska vettig informativ nivå. Hela poängen med ett forum är väl ändå att få och ge information, dela ideer och åsikter, för/nackdelar. Jag är själv en MC åkare sedan 7 år tillbaka och älskar att åka fort, tyckte också att "BMW är för pizzabagare" för några år sedan. Första gången jag provade en bmw (min nuvarande vinterbil) blev jag riktigt imponerad och kände mig som en idiot som hade fördomar om dessa bilar. 6:an kändes ju lite som en elmotor jämfört med alla andra motorer jag hade haft, silkeslen gång, fint ljud och snabbt svar på gasen. Men det bästa var att bilen VILL ha gas när man ska svänga till skillnad från framhjulsdrivna bilar jag har haft som bara går rakt fram. Nu är man såld och vill bara ha mer av det goda, det är därför JAG hellre tar upp fördelar med starkare motorerna för att dom tar fram det bästa med BMW för mig. Sen att dom har bra kvalitet, kamkedja, ser bra ut osv är + i kanten. Jag tycker inte du ska sälja din bil om du är nöjd med den Anmith. Det finns en anledning till att bmw gör motorer i alla möjliga storlekar, baken är delad och det kan man inte göra något åt. Martin |
|
|
Här sitter man med sin osunda syn och noterar att det som vanligt är svårt att vara objektiv när det gäller bilar. Få är de som under den tiden de äger en bil snackar ner dem. (undantag finns. Länk ) Jag tycker fortfarande att 140hk i en Z3 ger en pigg bil som räcker långt. Men en av de mest optimala motorkonstruktionerna är en rak sexa. Den är balanserad genom sin konstruktion behöver således inga balansvikter på vevaxeln. För mig (observera detta är min åsikt) är sexan en trevligare motor. Personligen tycker jag att detta forum är en stor tillgång och att det inte förekommer "mobbning" eller andra former av otrevligheter. Här finns glada amatörer blandat med proffs med den gemensamma nämnaren att vi gillar BMW. Fortsätt att diskutera alla ämnen med den respekt för varandra som jag tycker har präglat och skall prägla denna typ av forum. Tillsammans kan vi hjälpa och tipsa varandra för en drägligare tillvaro. Ha det bra allihop vi ses när våren kommit. Jonas A |
|
|
Tänkte egentligen inte kommentera den här tråden men kan inte hålla mig. Efter att ha läst i stort sätt alla inlägg på Z-forumet under det senaste året har jag mycket svårt att se att någon mobbning har förekommit. Det är snarare så att det har diskuterats motoralternativ i olika sammanhang där personer har undrat över tänkvärda saker innan ett inköp. Utifrån det har vi andra återmatat dem erfarenheter vi har bland dem olika alternativ som finns. Sedan att många hade en annan åsikt än trådskaparen ang motorval är inte något som kan grundas som mobbning. Sedan har det alltid föreslagits att man ska provköra ett antal olika alternativ för att skappa en egen uppfattning utifrån dem behov, intressen och önskemål man har. Slutligen, älskar man sin bil så säljer man inte den pga vad andra tycker, det tyder bara på osäkerhet. Vem bryr sig egentligen vad andra tycker så länge man själv är nöjd. Mvh/Rolle |
|
|
Jag respekterar andra ägares åsikt mer än något annat. 599 hkr köpta på någon trimfirma plus att ägaren fullständigt skiter i sin bil imponerar inte ett dugg på mig. Ett exempel är misshandeln av den svarta 2,8 som slutade med att kylaren gav upp (klippet finns i flera trådar). Sånt får mig att må illa! Föredrar 1000ggr hellre en välvårdad 1,8 med en ägare som älskar sin bil! Noterade i somras att vi som träffades i Borlänge nästan "bara" var ägare till 2,8 bilar och uppåt. Synd! Hoppas vi får träffa fler polare med fyror nästa år. Gillar du din bil - och det hoppas jag du gör - stå på dig! För tusan våren är ju i antågande....... ;-) |
|
|
Det finns så många olika ägareintressen av en bil, för att ta Z:an som är en sportbil, kanske vänder sig till en ungdomligare publik som har andra kriterier vid val av motor än ex.vis vad jag har, vore jag yngre och hade råd så blev det nog som så många andra tycker, för att tala för mig själv så valdes bilen för jag tyckte om den och det tillför mig så mycket ägarglädje att sedan motorn inte betydde så mycket för jag behöver inte det riktigt starka då jag helst tar bilen på morgonen och ger mig iväg på lite fina vägar och njuter......under en dag och det kan vara både väder, natur och en bil som är underbar att köra men det primära är inte och tokköra och känna motorstyrkan men är man yngre så används bilen på ett annorlunda sätt så jag förstår resonemanget, men man behöver inte avskräckas att köpa en Z p.g.a. mindre motor då bilen i sig har så mycket att ge men är man inte intresserad av det ja då blir det ju bara motorvalet kvar och då kanske man avstår det är därför man måste tänka ut själv hur vill jag använda bilen, jag tillägger här, hornen växer även på en gammal man så mycket en 150 hästare kan ge, jag vill också ge en eloge till att vi får har det här forumet och ventilera våra frågor det är en ynnest som vad jag förstår vi BMW-ägare är ganska ensamma om mvh Uffe/bildock |
|
|
Min nuvarande bil, en 318 touring med 143 hkr, imponerar sällan på andra bmw-ägare men det var heller inte tanken med mitt köp. Jag har haft bilar med starkare motor och prestandan går naturligtvis inte att jämföra - vilket jag heller inte gör! Jag är nöjd med bilen pga. andra saker så som oerhört bränslesnål, våldsamt billig försäkring, etc... När jag sålde min 116 berodde det på att JAG ansåg bilen vara på tok för svag, när jag sålde min z3 coupé berodde det på att jag var "motorgirig" (nytt ord!?) och ville ha mer... Allt beror naturligtvis på vad DU jämför med, inte vi andra... Anmith; Ta fram DINA fördelar resp nackdelar innan du väljer att sälja bilen, du kan väl inte mena att du säljer din bil pga. att du TROR att andra inte gillar 1,9:an!? |
|
| Vidare, Anmith; Du tycker inte att kastar sten i glashus när du har klagat på att jag ska köpa en Z3 M Coupé och "inte kan förstå varför jag ska köpa en coupé"..? | |
| Och jag som hade sett fram emot att träffa dig och din Z3:a på träffar i Hög till våren Anmith! Jag har gjort tvärtom. Jag köpte min Z3:a i höstas efter att ha kört MC i 12 år. Och i maj blir det sista turen med hojen. Sedan är det bara Z3 som gäller. Och en Pan European blir till salu. | |
|
Vore väldigt intressant att se tråden där "man blir helt utmobbad här i forumet för att man "bara" har 140 hästar", samt källan till 90% BMW-dimljus? Eller är det trådstartern själv som står för fördomarna, vore intressant att få en kommentarer? Erik (varken skäms för sin pedantskötta 115hk 518i, bakar pizza, har bakvänd keps eller hänger på Stureplan) ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
"Har hela mitt liv kört allt som går fort, (mest MC)" En 140hk med 19" hjul & grovtavgasrör kommer alltid vara en posör-bil för fegisar med potensproblem.. Så klokt av dig att sälja & gå tbx till 2 hjulingarna.. Mmm Coupe |
|
|
Vore jag ute efter en begagnad Z3 hade jag köpt 1.8 (115HK) eller helst 1.9 (140HK). Därför att jag tycker som maskinerna räcker till för lite busigt öppetåkande. Dessutom har dom oftast haft rätt ägarhistorik. Sedan tycker jag balansen i bilen blir bättre med 4:orna. Sexorna tenderar att bli lite tunga i nosen. Men som sagt det är vad jag tycker. Jag dras åt lätta roliga bilar som 318IS E30 och samtliga versioner av Mx-5. /L |
|
|
Det som i mina ögon mest talar emot de fyrcylindriga modellerna är det tamare utseendet med de smala bakskärmarna (ändrades visserligen iom faceliften april 1999). Man får naturligtvis precis lika mycket vindrufs i håret i en 1.8 som i en Z3M (nåja, upp till en viss hastighet iaf), men bilens utseende är ju halva grejen. Känns dock lite löjligt att sälja bilen bara för att man upplever att andra inte gillar den och för att man har fördomar. /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
|
Leffo: Tycker du att 50%-50% är tungt i nosen.. Vad har du för refernser Folkvagn Bubbla? Mmm Coupe |
|
|
Anders Olsson, mina referenser sträcker sig till Z3 2.0 med sexa och MX-5 med 4:a (146 HK) Det kanske är som du säger att fördelningen på Z3 är nära 50/50 men det kändes inte så när jag jämförde den med en Miata med 4 cylindrar. Körde fort med dom båda på kurviga asfaltsvägar och Miatan kändes viligare i kurvorna enligt mitt tycke. Tyvärr har jag inte kört Z3 1,9 men jag trodde den borde vara mer lik den 4-cylindriga Mx-5 vid snabb kurvtagning. Om man jämför mina tidigare 318 -97 och min 320 -97 (ägde dom samtidigt) så var det stor skillnad på hur bilarna kändes på kurvig väg till 318:s fördel. (320 kändes nästan klumpig i jämförelse). /L |
|
|
Leffo: Glöm inte att skicket på upphängningen spelar stor roll också. M-chassi eller inte gör ju en del så att säga exempelvis .. Men jag håller med dig om att Z3 känns sladdrig och lätt i baken när man gasar på. Kurvtagning med lite gas i vått underlag kan vara förenat med livsfara om man inte är på alerten. |
|
|
Jag tror inte det var sk. M-chassi på den Z3 jag provkörde. mörkgrå fabriksny standardmodell lånad på bilfirma. Undrar om den inte hette "california" någonting... /L |
|
|
anmith, Ska ärligt säga att jag tycker du är skitlarvig. Äger du en bil för din egen skull eller för att andra ska tycka du är häftig. Då undrar jag vad du har komplex för. Jag har ägt allt från 100hk till 300hk men senare år har det snarare blivit färre. Varför skulle jag ta åt mig för att det finns folk som inte anser att det går att åka med det färre antalet? Vissa tycker det ena och andra tycker något annat. Vad du än köper kommer du att stöta på det (problemet?). Står du och dräglar över vackra bilar, häftiga bilar, snabba bilar eller står du och dreglar över deras ägare? Kom igen nu, lite självförtroende har du väl? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.