|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte passa på att lyfta den här tråden nu när jag själv testat Automobils konbana på Lunda. :) Jag var där igår på en mindre träff anordnad av Opel Speedster-anhängare, och bilarna som ställde upp var fyra Speedster (varav en turbo, två med r-däck), en Honda s2000 (r-däck), två Honda Civic Type-R (en med r-däck), en Peugeot 206 CC 2.0 och en Cadillac CTS kombi. Och så jag i min standard 130i M-sport med 18". Vi körde precis samma bana som Automobil gör, men med skillnaden att vi stannade tiden direkt när vi passerar mål (med , och inte först när man stannat bilen. Detta ger enligt Automobil själv rätt precis 2.5 sekunder oavsett bil. Vi behöver alltså lägga på 2.5 sekunder på våra tider för att kunna jämföra. När de gäller körningen får jag hålla med tidningen om problemen med understyrning och när jag körde med all elektronik urkopplad så märktes avsaknaden av diffbroms rejält i första konerna samt i vändningen. Personligen tyckte jag att den gick bäst i antisladdens "mellanläge", där den tillåter viss sladd. Då märkte jag inte heller av problemen med att innerhjulet spinner i vändningen. Snabbast för dagen var den riktigt vassa killen med Honda S2000, med en tid på 51.59 sek. Därefter kom tre Speedster med tider mellan 52.16 och 54.31. Därefter kom jag med 130i:n med tiden 54.50 som bästa. Jag hade även en tid på 53.59 men snuddade retsamt nog en kon så den tiden får jag glömma bort, men det är kul att se att det finns möjlighet att sätta bättre tider. Skulle man jämföra min tid med Automobil så är jag en knapp sekund snabbare (54.50 + 2.5 tillägg = 57.0 s jämfört med 57.90 i Automobil), vilket är kul att veta efter första konbanekörningen någonsin (har bara kört bana tidigare). =D Ska se om jag kan lägga upp några bilder/filmsnuttar senare... Jakob |
|
|
Länk |
|
|
Roligt med lite andra filmer än rattlåsrejsning. Angående antisladdsystem och diffbroms så har jag precis samma erfarenhet av min 330i E90 som du har av din 130i. På bana saknar jag ibland diffbroms, men där tar jag väldigt många kurvor på trean och då går det bra ändå. Konbanan är så pass mycket långsammare att behovet av diffbroms blir klart större. På bana kör jag alltid med antisladdsystemet helt urkopplat, annars straffas varvtiderna påtagligt. På konbanan fungerade däremot DTC-läget bra. Kopplade jag ur helt gick det inte fortare, men det eldades mycket mer däck. |
|
|
Håller med Nockenwelle väldigt roligt med lite konbana. Lägg gärna upp mer filmer ni som har. Är din bil orginal jakobt? |
|
|
Nockenwelle>> Var brukar du köra? Såg att du också är från Uppsala... vore kul att dra ihop en BMW-träff på t ex Lunda någon dag! Snuttis>> Ja, min är original. |
|
|
Bankörning blir oftast på Gelleråsen, som är rolig samt relativt närbelägen. Konbana har jag bara kört en gång, med Gävlesektionen för cirka tre veckor sedan på Tierps flygfält. Lunda-fältet har inte fått ta emot något gummi från mina däck ännu. Det skulle vara kul med lite körning där. |
|
| Lite offtopic men, när du pratar "mellanläget" är det samma som DTC-läget? Har jag fattat det rätt så bromsas det spinnande bakhjulet i DTC-läget, eldar man inte upp bakbeläggen ganska fort vid kon- och bankörning? | |
| Ja, mellanläget är DTC-läget. Och visst sliter det mer på bromsarna, men vid konkörning blir det sällan så många kilometer man kör bilen, misstänker jag. | |
| Film inifrån bilen: Länk | |
|
Auto-motor-sports tester är så fåniga, Audi vinner alltid med 1%. Man kan inte göra annat än skratta åt dem. För några nummer sedan testade de A4 mot 3-serien. Då kom avgörandet när de "i sista minuten fick reda på att A4:an fått 5 stjärnor i NCAP". Jösses. |
|
| samma med teknikens värld, urlöjliga tester där allt handlar om ekonomi och miljö.. tacka vet jag automobil, visst, dom är lite audi-fanboys där med men där handlar det åtminstone om körglädje i första hand. | |
|
Automobil ska absolut ha en eloge för att de, dels tar upp vilka deäck bilen är skodd med, samt redogör hur mycket det påverkat resultatet, subjektivt. För nåt år sedan så testade de Ford Mustang GT på amerikanska bakelitpuckar, resultatet blev därefter och Automobil redogör att det påverkar slutresultatet till väldigt stor del. BRA! AMS är lite si så där. Up and downs. Den tidningen är beroende av vilka bilar som finns med, Automobil är intresant oavsett. TV är bara dynga idag. Lite ot men ... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.