|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
I senaste nr. av Automobil är det A-Test av 130i 3 dörrars Limited Edition.. :) Inga spoilers her for dom som vil köpa! Mkt bra tester och bilar i detta nummer.. | |
| hur gick testet?? | |
Gemini__ |
En del av summeringen: "BMW 130i är ett utmärkt exempel på att ett avancerat chassi och mycket motoreffekt inte är lösningen på körglädjesekvationen. Snarare ligger det mycket i inställningar och finjusteringen av chassit, något som inte blivit så lyckat här. Mjuk och svampig men med ganska stötiga dämpare signalerar den mer amerikansk highway än svensk krokig landsväg..." |
|
Ja, det var väl ingen glädjande läsning jag bjöds på idag när min chef slängde ner tidningen på mitt skrivbord, flinandes. =) Men det man kan trösta sig med är väl att testet fokuserade på hur den beter sig på konbanan på Lunda, och väldigt lite om något annat. De tyckte även att den går bra vid sportig vardagskörning, och att bristerna som visas i konbanan till viss del beror på GoodYear-däcken. Jag är fortfarande lika nöjd med min. ;-) |
|
Gemini__ |
Tycker jag du ska vara. Skulle vara jäkligt nöjd själv om jag hade en i min ägo =) |
|
Körglädje betyg 3 av 10.... Jag gillar tidningen skarpt men dem är lite mätfetischer allt :-) Däcken hade ganska stor del i det hela tror jag,sen kan jarlmark inte med växelspaken i bmw heller vilket drar ner en hel del i betyget kan tänkas. Dock verkar motorn svår att motstå även för dem med kritisk inställning... Mpower |
|
| vad är det för klagande tidning? de klankade ju ner nya M3 rejält i deras test. anti-bmw nissar som jobbar där eller. | |
|
De kanske är objektiva vilket vi knappast är kända för på den forumet? //Lövet |
|
| Bitter journalist som ej har råd med en själv...nej Saab är ju SÅ mkt bättre! ;) | |
| Det är faktiskt lite konstigt med tanke på den fina kritik 135 har fått i princip alla tester. | |
| Dom testade 123d Coupe ochså i samma nr, den fikk bra omdömme! | |
|
Hej Läs deras test av 320si. Det är det i särklass mest positiva test jag läst om den modellen. Jag gillar Automobil bäst av de svenska biltidningarna. Mvh Arese |
|
| skulle journalister vara objektiva? Då har de verkligen lyckats med sina uppdrag. | |
|
525xd van också familjebilstestet i samma tidning över audi 3,0 tdi v70 t6 och C300. Volvon liknades med en 745 gle från 1988 i ny kaross....dock så gillar dem och köra bil och verkar lite mer petiga än andra journalister vilket också märktes på 130 omdömet... |
|
BCR |
För oss med några år på nacken så vet vi att Automobil tidigare fått på pälsen för att de varit för positiva till BMW! Problemet är ju att BMW-bilar på senare år (liksom många andra bilar) lagt på hullet och blivit överviktiga vilket kompenserats med absurda motoreffekter. Lite perverst är det ju att det ska "behövas" 420 Hk i M3. Den höga vikten ställer ju också enorma krav på bromsar och chassie som måste styra av mer eller mindra lyckade elektroniska hjälpsystem. Tänk istället om BMW M3 E-90 vägde ett halvt ton mindre dvs 1.200 kg och hade en lätt högvarvig potent 4-cyl motor på 270-300 Hk... Och med en riktig mekanisk diffbroms. Mums! Då hade det blivit riktigt kul. Formeln för riktigt körglada bilar är fortfarande en lätt motor fram och låg vikt. BMW 320si var ett steg på rätt väg, tyvärr var motorn lite klen. |
|
BCR - M3 har mekanisk diffbroms, det är 123d och 135i som inte har det. Felet med 130i testet var ju att dom testade på runflat däck, väldigt synd. Sen var bilen mycket utrustad, med t ex aktiv styrning som dom flesta förstår - inte är till någon fördel om man inte bara kör runt i stan. Det hade varit roligare om dom testade en basutrustad 130i som har samma däck som t ex imprezan som var referensbil i testet. Men helt klart är Automobil bästa tidningen idag, förut gillade jag Auto motor & Sport, men deras tester har verkligen blivit många gånger sämre än för några år sen. Visst, A-testet är väl kanske inte så rättvist, men då testar dom samtidigt runt Gotland ring också och då får ju många bilar betydligt större chans att sträcka på sig. En sak jag stör mig på är väl att dom älskar VAG (särskilt Audi och Porsche då) lite föör mycket. Då var det kul att se att A6 bara var marginellt bättre än en Chrysler 300c kombi och att 530 xd vann kombitestet. |
|
BCR |
BMW faller på eget grepp. Felet är ju att BMW envisas med att montera runflat däck vilket tyder på en förvånansvärd obegåvning. Varför lägga ner miljoner Euro på avancerade hjulupphängningar när det mest kritiska dvs. gummit som ska fortplanta all denna tyska ingenjörsskap är ett skämt. Runflat däck hör hemma på lastbilar och bussar, inte på sportbilar. /Håkan OO=00=OO |
|
Jag tycker Automobils tester är klart bäst för den som prioriterar körglädje och vägegenskaper i stt val av bil. Och det händer att Automobil också höjer BMW till skyarna. Ett exempel är 320si som redan nämnts, ett annat är 330i E90. Min enda relevanta invändning mot Automobils tester är att däcken spelar stor roll för utfallet. Även Golf GTI drababdes negativt av detta. Däckens betydelse är extra stor när sportiga egenskaper främst testas, men tyvärr har väl inte biltidningar råd att sko testbilarna med likvärdiga däck. Jag tycker inte att Automobil är mätfetischister. Problemet är snarare att andra tidningar mäter för lite och för dåligt. |
|
|
Jag tycker inte att en tidning ska byta däck. Levereras bilen med kassa däck ska den testas så. Var ska man i så fall dra gränsen, ska de även kunna byta till en annan däckdimension? BMW borde i sluta med sina RFT och sätta på riktiga däck som bilen/kunden förtjänar. |
|
|
Eftersom däck är en slitdel och bilen under större delen av sin livslängd kommer att rulla på andra däck än de som den var skodd med vid leverans, håller jag inte helt med. Det är också skillnad på dimension och fabrikat. Däcken påverkar dessutom bilens väguppträdande väldigt mycket mer än andra slitdelar. Men jag håller med om att BMW själva får stå sitt kast när bilarna levereras med RFT. Lite av "är huvet dumt får kroppen lida". Jag tycker inte heller att biltidningarna skall hålla på med däcksbyten. Samtidigt vill man ju att testerna skall vara så bra konsumentupplysning som möjligt och det blir de inte (förutom för de som bara kör med originaldäcken och sedan byter bil innan däcken är slut). |
|
|
Jag måste säga att Automobil är föredömliga när det testerna eftersom de faktiskt tittar på och redovisar vad de anser vara anledningen till varför bilen presterar de resultat som den gör. I fallet med 130 t.ex. att utväxlingen inte är optimal för bra tider för 0-100 och 0-200 eller att däcken är en bidragande orsak till vissa andra moment. T5 -05 / T4 -99 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.