AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.431

Köp av z3. Tips?

Sida 2 av 2
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Jag provkörde en 1,9:a och och en 2.8 coupe när jag skulle köpa z3:a förra året.
Det är inte mycket att snacka om, jag hitta inte nån orsak till o ta 1,9:an.
Man köper inte en 2 sitsig sportbil med förnuft och bränsle-ekonomi i tankarna.
Och det finns ingen 4:a som slår den silkeslena, vridstarka och varvvilliga gången på en 6:a.

Prova själv. Du lär inte bli besviken.

Bättre en tia i näven än en tjuga i foten.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag har provkört Z3 2.0, 2.8, M varav jag ägt en 2.8 och en M.

SJälvklart är M roligaste bilen men en 2.8 räcker gott och väl för att ha hur kul som helst. 2.0 räckte tyvärr inte alls lika långt ... och då kan jag inte tänka mig att 1.9 eller 1.8 ska göra det heller.
Hur går tankarna, BMWlower22? Du har de facto fått en hel svar... =)
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Glöm inte att BMWlower22 har en 320 som han älskar, och att han kör lastbil till vardags! Han skulle säkert tom tycka en 1.8 var skitkul! Känns löjligt att många tycker att 140 hk är otillräckligt i en sådan liten bil! Det är tex vad Miatan har i sin stora motor, och jag lovar att det finns många som tycker att det är skitkul att köra Miata! (Tyvärr så fick jag själv inte plats i en sådan).

Min Z3: Länk
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Liten bil ja, men den väger nästan lika mycket som en E36 320 (1400kg) mot Z:an som ska ligga runt 1375.
Miata, beroende på generation väger runt 1000kg. Hur rolig är en sån med en "storväxt" passagerare och 2 till i bakluckan?

Som sagt det beror helt på vad man vill ha bilen till, vill man bara glida runt och se snygg ut ja då räcker vilken motor som helst.
Men för en sportig körupplevelse tycker inte jag att de små motorerna räcker långt. Det är ju trots allt en sportbil.

Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Måste tillägga att jag också älskar min 320 (150hk), men mest pga att den är pålitlig och bekväm att ta sig från A-B med. Men när man sätter sig i den efter en tur i Z:an känns det som jag har en gummisnodd som gaswire och en banan i avgasröret. Helt seriöst.

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jepp, båda mina Z3 vägde in strax över 1,4 ton vill jag minnas och det är avsevärt mer än en miata så det är en helt irrelevant jämföresle.

De sexcylindriga bilarna är ju dessutom betydligt snyggare i och med den bredare bakdelen. Letar man lite så får man även tag i bilar med M-chassi, vilket inkluderar spärrdiffen. Det är mycket, mycket luft mellan hjul och hjulhus på Z3 annars ...
Vi får nog lugna ner oss lite, anmith har val att lämna oss... :P
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Här är en kille som skriver väldigt seriöst bla om de olika motoralternativen! Engelska kunskaper krävs! Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.