AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.432

Köp av z3. Tips?

Sida 1 av 2
Hej! Är otroligt sugen på en z3, varit i många år. Undrar vad man ska tänka på framför allt.
Lite av frågorna :
-Hur är motorerna, 2,8 är piggast? man får vad man betalar för eller? 1,9 ? 2,2 ? tillräckligt?
-Hur mkt är ett rimligt pris på en typ 98 års modell, svart, rimliga mil. 2,8 liters motor.. ? cirka?

Ja, vill ha lite råd å tips...
m.v.h
Tomas

Bmw for president :D
Bi
61
Biormo
Z3 Roadster 3.0 -01
Du kan få köpa min 3.0'a -01'a för 180'000:-

an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Du kommer att få många svar vilken motor som är bäst, men vilken du skall välja beror på vad du skall ha bilen till! Skall du glida runt i det fina vädret eller vill du busa lite? Jag valde själv en 140hk 1.9 för att den är billigare i inköp och billigare att äga, 140 hk räcker gott till den lilla bilen enligt mig! Mitt tips är hellre en 4cyl lågmilare än en 6cyl högmilare för samma pris! De fycylindriga är oftast inte lika hårt körda heller, men det kan så klart inte garanteras! OBS 1.9 från -01 har "bara" 118hk.

Här kan du läsa om alla alternativen: Länk

Lycka till!

Min Z3: Länk
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
^^^

En av de största fördelarna med en säg 2.8 mot t.ex en 1.9 enligt mig är att man inte behöver varva motorn till månen för att få en sportig upplevelse.
Med en större motor får man så mycket mer användbar kraft på lägre varv att man inte behöver plåga motorn lika mycket.
Då kan man inte automatiskt säga att en stor motor körs hårdare, snarare tvärtom i många fall.
Sen tycker jag att man ska ha 6-cyl i en bmw och definitivt i en sportbil, men det är jag det :)

Satsa på 2,8; bra drag och relativt duktigt vrid! Sedan är 2,8:an som alla andra motorer, den känns på tok för slö efter ett tag... Men så är det ju med allt! =) Men sasta på 2,8 liters, då får du mkt körglädje för en liten peng!
Bi
61
Biormo
Z3 Roadster 3.0 -01
Skulle helt klart rekommendera 2.8 eller 3.0'an eller M. Jag är själv väldigt nöjd med 3.0'an, tycker den drar riktigt fint genom hela registret och det finns lagom med kraft. Har dock inte testat nån 2.8'a så jag vet inte om det är så stor skillnad till 3.0'an men det är ju ändå ett par kusar.

Får väl massa skit nu men tycker nästan det är rätt synd att BMW gjorde dom med 4'or...

Skiljer det inget på utseendet mellan 1.x varianterna och 2.8'an också? Eller är det samma?

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
alla inlägg är säkert bra på sina sätt, jag har också använt uttycket som anmith använder vad ska du ha bilen till? klargör den saken först och välj sedan! som en parentes lägger jag in den här "historien" under min tid då jag sökte bil fanns en 3.0 i södra sverige till salu oh wow vilken bil tänkte jag men lite dyr och långt och titta på, senare på forumet kom frågor o.s.v. och jag koppade den bilen till frågorna och det visade sig att bakaxeln behövde bytas, jag vet inte men man kan tro att bilen hade burnat en hel del och det har nog gått väldigt bra med en så stark motor, men bakaxeln hade tagit stryk så det kan också vara något att tänka och ta reda på hur slitna sådana delar kan vara, och behöver du inte vara först vid rödljuset så är klart en mindre motor billigare att åka med, men å andra sidan är det skönt att känna draget i ryggen då man axar, mycket handlar om ekonomi, därför hur ska du använda bilen? men tänk på att bilens karaktär är en "leksak" och det betyder mycket hur tidigare ägare hanterat bilen annars kan det bli dyra konsekvenser för nästa köpare så lägg tid på att söka "rätt" bil för dig, ju mer du tar reda på innan ett köp desto säkrare blir ditt köp, låter det tråkigt? plånboken bestämmer
mvh Uffe/bildock

Visa användare
98
westis
728 2000
Z4 3,0 Coupé 2006
Jag har haft en Z3 Roadster 2,8 och har nu en 3,0 Coupe. Jag tycker att det är stor skillnad på dessa motorer. Det är ju nästan 40 hästar mer i 3,0:an. Och det märks verkligen. Det är en härlig motor med mycket körglädje.
Man vill ju alltid ha så mycket som möjligt i kraft men det kostar också. Man får sätta en gräns för vad som passar en själv i pris och prestanda.
Lars...
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Satsa på en 6-cylindrig. 2,8 eller 3,0 om du tycker dig ha råd. Annars en 2,2. 2-liters 6:an är är lika rolig, men det är iallafall en 6:a

Mvh Henrik
ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
Det som fått mig till BMW är gången och ljudet i deras raka sexor. Hade tidigare en 1,9 men var aldrig riktigt nöjd med motorn. Om man som i mitt fall har sin Z3:a som en "onödig" bil (leksak) så tycker jag att man i så stor utsträckning som möjligt skall välja med hjärtat och inte hjärnan.
Det blir ändå dyrt med den typen av leksaker. Det är nog viktigare att man väljer med förnuft när det gäller "bruksbilen".

Jonas A
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Mors.

Försök att få testa de olika och som vanligt så skall man hålla sig borta från de motorstarkase alternativen om man bestämt sig för något billigare.

Jag bjuder på en åktur om du har vägarna förbi..

M
Visa användare
886
bildock
jas01
jag förstår att du tänker på mitt "försiktiga" inslag men jag håller med dig, själv hade jag tanken på en 4-cyl. men jag hade mina spec. önskemål som var svåra att uppnå och då jag hittade "min" bil så fick jag "ta" den motor den hade och det var den minsta 6:an på 150 hk. men den är ju för ljuvlig min första BMW förresten och jag har den bara till hobby och i efterskott har jag fått klart för mig hur härliga dessa motorer är det går faktiskt igen i all litteratur, jag menade i inlägget att inte avstå från en Z även om man inte kan köpa den större motorn, bilen som sådan har ändå så mycket att ge
mvh Uffe/bildock
Om du inte har tänkt att köpa en m roadster, gör då inte om mitt misstag som bestod i att provköra just en z3 m... 3,0:an har jag aldrig testat men kan tänka mig att den är som ovan skirbenter säger... 2,8:är helt klart underbar men saknar det lilla extra i mellanintervallet - 3,0:an lär vara lite rappare...
Denna fråga har varit uppe ett antal ggr, och jag tror att 2,8L motorn har gått ut som "segrare" från de flesta diskussioner... Helt enkelt en underbar motor med härligt vridmoment och ljud. Tror att de flesta har dessa bilar som sommarbilar/leksak under en begränsad period. Och då tror inte jag att det har någon större betydelse om den drar 0,8 eller 0,9 eller att försäkringen är något dyrare ju större motor man har. Om du har möjlighet så testa båda/alla varianter av motor. Du kommer inte att bli besviken om du väljer 2,8.

Min Z3.
Länk
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Satsa på att hitta en med V8! Länk

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Får väl försöka bidra med lite jag med....

Först och främst, hur mycket pengar vill du lägga på inköpet? Sedan får du räkna med någonstans mellan 6-10 tusen i helförsäkring med tanke på din ålder ,i alla fall om du väljer motorstorlek 2,8 och uppåt.

Vad ska du ha bilen till? Utgår ifrån att du inte ska pendla till jobbet med den då du redan har en bruksbil.

2,8 litersmotorn är en av dem vanligaste och spinner fint. Bra acc och rolig bil, med det menar jag att det händer lite när man trycker på gasen och funkar finfint men du kommer inte vara först ifrån traffikljusen för det finns alltid en söndertrimmad japanare som är snabbare.

3,0 litersmotorn något rappare och enligt min högst personliga åsikt kanske den starkaste motoralternativet som man kan normalköra i stan utan att det ska kännas lite "ryckigt".

En med M-motor hör nästan hemma mer på bana än på gatan, men du kommer helt klart köra ifrån det mesta, men med det kommer också högre kostnader i form av försäkring, service och även inköp.

Gillar du dock den unika M-inredningen och känner att hellre lite mer acc än för lite ja då är det M som gäller. För att köpa en bil som du är halvnöjd med för att sedan vilja byta ut stolarna, speglar, gälar och allt annat som många tycker är snyggare på M-versionen blir bara dyrt och jobbigt.

Provkör några med olika motor för att känna efter om det är dem starkare motorerna, mellan eller dem mindre som passar dig. Sedan tycker jag man ska vara flexibel och gå lite mer på helheten som milantal, utrustning, kondition osv. Många har ju faktist börjat med en 2,8 för att sedan gå till en 3.0 och sedan M.

Glöm inte att i April 99 gjordes en sk "facelift" som medförde fissa förändringar på chassit och även inredningen.(exk M-modelen)
Visa användare
886
bildock
rollebolle
ett sakligt och bra inslag
Uffe/bildock
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
"det finns alltid en söndertrimmad japanare som är snabbare"

Måste bara tillägga (kunde inte låta bli) att min Peugeot med 1.6 motor gör 0-100 på 7 sek precis som Z3 2.8

Allt handlar inte om kubik he he... (o:

Som gammal MC förare så vill jag dessutom alltid ha så få cylindrar som möjligt för ett bättre vrid! (V2)

Kan bara hålla med Rollebolle's kommentarer!

Tänk efter vad du skall ha bilen till och vad du gillar.
(Motor, färg, fälgar och övrig utrustning).

Vid din ålder är kanske andra saker viktigare än för mig och Rollebolle ;-)
//Janne
P.S Fastän jag är helnöjd med min 2.8L motor så vet jag att 3.0 och M motorn är betydligt roligare/snabbare. Men för min del räcker 2.8L motorn långt!

Min Z3.
Länk
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jag köpte min för snart ett år sedan och hade ett antal år sneglat åt Z3. Jag hade tidigare en Camaro Z28 -96 men ville testa något annat och gärna cab.

Huvudkriterierna var utseendet samt att den inte skulle vara alltför slö samt inte kosta för mycket. För mig innebar det att jag ville ha antingen en Z3M eller 2,8 innan facelift, M-versionen föll dock såklart på det sista kriteriet, den är inte särskilt ekonomisk. I och med det visste jag dock att jag skulle gå till en betydligt klenare motor än jag haft tidigare men det räcker, Z3M kostade helt enkelt alldeles för mycket både i service, försäkring samt inköp.

Jag valde en 2,8 roadster med AC (viktigt för mig) och helst hardtop (detta fick jag dock inhadla senare). Färg var också en viktig faktor.

I och med detta så fanns det inte så många som passade in trots utbudet, antinge var de fel modell, fel färg, hade inte AC eller kostade på tok för mycket.

Till slut fick jag dock tag på min pärla. Jag önskar dig lycka till med att hitta din! :)
Visa användare
886
bildock
Boopidoo
jag läser med största inlevelse ditt inlägg trots att tråden egentligen inte berör mig, sådana här små "berättelser" säger så mycket mer än bara köp det eller det, jag tycker att diskussionen i den här tråden den här gången om val av bil eller motor har hållit en väldigt hög klass av både kunnande, erfarenheter och konstruktivitet, det måste vara en otrolig tillgång för en köpare att få allt detta till livs, än en gång jag hade önskat jag vetat forumet fanns då jag sökte bil, men jag fick ta det med ålderns erfarenheter
lycka till för ett bra köp och ta med dig alla goda råd du BMW lover22
mvhUffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.