AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.330

GPS- vid val av köp - har du tips -finns några "måsten" bland funktionerna?

Sida 1 av 2
Jag ska köpa min första GPS-mottagare och undrar om det finns några bra funktioner den bör ha, så att bilens elektroniska prylar samarbetar med GPSen. kanske mulitfunktionsratten eller cd-spelaren tillsammans med gpsen kan ge vissa samkörningsfördelar.

Jag funderar på att köpa sony nv-u93 TW eller sony nv-u92TW - är det någon som använder någon av dessa och kan rekommendera den eller varna för den?
Vissa har adapter-kits för att koppla så du får ljud via stereon istället. Tex TomTom. Vet ej hur det fungerar specifikt för BMW men du får ibland med ett ISO-kablage att koppla mellan cd och högtalare. Blir jobbigare om du har slutsteg.

Kolla också hur nattläget aktiveras, om det är manuellt eller via kabel eller automatiskt.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Om man ser till rena navigations-delen tycker jag TomTom funkar bra med "MapShare" där kartorna kan uppdateras av användarna. Den funktionen är de ensamma om. Likaså är det mycket enkelt att lägga till och visa egna POI.

Hur som helst bör den ha en TMC-mottagare så du får info om vägarbeten, olyckor och liknande. Det har "räddat" mig några gånger när vägen varit helt avstängd pga olyckor.

"BMW six appeal"
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Inte för att det är någon "måste" funktion men har ni sett de nya
navigatorerna från MIO som har full 3D grafik?
Ser ut som man är ute och åker i ett dataspel (tex. Gotham racing) när man kör.

Riktigt coola, man kan bara tänka sig hur det kommer att se ut om 5-10 år
När grafiken har utecklats ännu mer.

/L
Köpte i veckan en Tomtom GO 720t och är så här långt riktigt nöjd.
Att göra inställningar via datorn hemma med Tomtom HOME underlättar rätt mycket. Att hela tiden ha dem senaste uppdateringarna via nätet.
Samt att det som sagts tidigare är lätt att fixa egna POI, ladda ner och installera fartkameror mm mm.
Den 4,3" stora skärmen är klockren, ljudet bra. FM-sändare så du kan lyssna på dina mp3 som du lagt över på ett SD-kort, få instruktionerna i bilradion osv är ju klockrent.
Även röststryrd navigering, säg adressen och Tomtom hittar dit, koppla telefonen via BT och du har en HF i bilen.
Ja, listan med smutta funktioner går att göra lång.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Micke: hur funkar det med fm-sändaren? Blir det bra mottagning/ljud i bilen?

"BMW six appeal"
bood:
Har inte hunnit prova så mycket, bara med dem förinstallerade mp3-låtarna och då var det väl sådär. Fick höja volymen på radion fyra fem steg mer än när man lyssnar på radio.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Ok, men det lät bra? Inte brusigt som det kan bli vid dålig radiomottagning? Jag har provat fm-sändare tidigare men de har varit rätt kass. Det vore bra om TomTom fått till en bra sändare. I så fall kunde jag kanske skippa en iPod-installation i X3:an.

"BMW six appeal"
Bood: De har tyvärr inte blivit bättre med tiden. Både i de senaste tomtom maskinerna och i garmin maskinerna låter de taskigt. Ta nu inte detta på fel sätt men har man ett stereoalternativ i Bmw som faktiskt låter bra(vilket det dyraste alternativet egentligen bara gör) då låter fm sändare för sunkigt.

Jag har precis satt i en Gateway 500 i min T5:a och den integrationen måste jag säga är riktigt bra. Iaf för MOST systemen så är det dessutom riktigt dyrt....
Där kör jag aux in från navin och där låter röst och musik riktigt bra.

Länk
bood:
Allt är ju relativt, har inget liknade att jämföra med men det var brusfritt iaf.
iPod går oxå att koppla till Tomtom 720.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
wendtan: det kanske blir att bita i det sura (läs: dyra) äpplet. Men att lyssna på radio låter ju oftast hyffsat, tycker jag.

T5??? Bmw T5??? :D

"BMW six appeal"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det var länge sedan wendtan gick över till den mörka sidan (Volvo V50 T5 AWD)... ;)

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
By the way, har en Tomtom One v3 med Mapshare och den funktionen är efterlängtad då jag sommaren -07 hade en Tomtom One XL vars karta inte nämnde Björkö eller NÅGON ort på Björkö (Norrtälje). Nu har jag lagt till några ortsnamn på Björkö...

Är lite tveksam till RDS-TMC kabelns funktion, tyckte att Tomtoms egen Trafik Plustjänst till One XL funkade bättre, men den kostar 50 Euro per år.. :(

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En Tomtom 720 är ett av de bättre valen just nu, priset ligger nära 3.000:- nu och då får du Bluetooth, FM och minneskortplats + lite till. Varianten med RDS-TMC kabeln kostar nästan inget extra just nu heller (även om funktionen kanske inte är på topp)! Länk Länk

Men jag har också sett att Garmin 760 Länk rasat i pris sen julen, men vet inte hur bra kartmaterialet är.

Tomtoms Mapshare är ju den funktion jag (och säkert andra) har saknat tidigare och Garmin har garanterat inget liknande (än), bara möjlighet att köpa nya kartor från 1500:- och uppåt... :(

Mvh
Någon AWD har jag iof inte men annars var det rätt.

Jag håller med om att radio låter bra i vissa fall, tyvärr låter inte en fm sändare hälften så bra som en bra radiostation.

Länk
Garmins kartmaterial är väldigt bra.

Jag kör tomtom 6 i min symbian nokia och gillar deras nya layout.
Det optimala för mig hade varit tomtoms interface i garmins navigatorer.
Min 660 är på många sätt en ultimat navigator. Hade jag kunnat välja vad som skulle visas i huvudfönstret hade jag varit ännu mer nöjd :)

Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Hej igen efter många års bortavaro, Skall själv köpa en till sonen.
Det blir Navigon 8110 eller VDO PN 600

NoFear
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Två bra sajter med prisuppgifter och recensioner är pricerunner.se Länk och prisjakt.nu Länk

Sony´s 92:a verkar inte vara nån större hit, 93:an verkar vara bättre?: Länk Länk Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
wendtan:

Trodde det var AWD, minnet sviker tydligen. ;)

Visar Garmin namn på mindre orter långt utanför storstadsområdena? På Tomtom ser man vägarna men nästan inga namn...

Mvh
Enkelt är taktiken; skit i Bildvisare, FMsändare, bakmaskin & wokpanna inbyggt det är än dock samma kartmaterial.
3D vyer är mest skräp för den som inte kan läsa kartan, enkel "platt" karta med norr upp så man vet var man är är klart bättre.
Garmin gillar jag 200 eller 250 som är "basic" är mitt köpråd , sen kan du alltid kolla www.speecams.se har såväl kameror som GPS forum

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Gasar-Magnus: det är förvisso rätt att man ska hitta en bra lösning på huvudfunktionen i första hand men om man samtidigt kan få en lösning på ett annat problem "på köpet" tycker jag att man ska väga in det.

3D-vy använder inte jag heller. Jag tycker överblicken är mycket bättre i en "platt" karta. Hur det kommer att se ut i framtiden med 3D-objekt (byggnader osv) bävar jag för. Vill jag se hur husen ser ut tittar jag väl ut genom vindrutan. Vilket även kan vara lämpligt i ett annat avseende :)

Sen tycker jag att tillverkarna har fattat fel hur skärmen ska vara. Jag tycker det var bättre när jag använde en HP iPaq med en skärm på höjden. Nu när alla visar en bredbild blir förhållandet fel, tycker jag. Jag vill hellre se längre framåt än hur det ser ut 300 meter åt sidan.

rob_t_j72: jag köpte en One XL i juni -07 och har uppdaterat den med "MapShare" och tmc-mottagare i efterhand.

Kartmaterialet är väldigt lika hos både TeleAtlas och NavTech. Det är egentligen bara olika hur de visas i olika mottagare. Båda har sina fördelar och nackdelar.

TomTom har förresten en fördel till att man kan importera adresser direkt från Google-maps. Jag har inte provat själv men det verkar fiffigt.

"BMW six appeal"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.