|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Äger en 740 e32 som jag har haft lite småfel på innan. Nu till saken körde i helgen från Lund till Sälen o tillbaka..(Kommer ditt o tillbaka till helsingborg) En bekant till mig kör bilen o sänker hastigheten med farthållaren på motorvägen o plötsligt så kan han inte gasa så vi kör in till kanten där bilen dör. En vänlig person drar oss till närmsta mack där vi håller på i några timmar. Ibland så startar motorn tänder o går igång går att varva upp den i nån sekund sen dör den igen. Ibland så tänder den inte utan startmotorn bara går men jag har gnista på tändstiftet. Ibland händer inget alls. Nu står bilen i Helsingborg. Bilen gick perfekt dom 140 milen eller hur mycket det nu blir sen hände detta .. Enda som vi/han gjorde anorlunda än vanligt är att jag brukar bromsa när jag ska sänka farten från farthållare gjorde inte han vid tillfället och vi tankade V-Power istället för 98 20 mil innan bilen stanna. Om det finns någon kunnig hjälpsam person i HBG så maila mig på JanMagnusLarsson@hotmail.com så ringer jag upp med det samma tänkte försöka få hem bilen imorrn hoppas jag får igång den annars blir det boxering :( | |
|
Idag byte jag alla reläna som kunde ha nåt med saken att göra men sen kom jag fram till at det var något konstigt med gasvajern o farthållaren som om de hade glidit ner o inte gav tillräckligt med gas. Så lagade det provesoriskt o kom nästan hela vägen hem innan det hände igen :( Ska nog få hem den imorrn |
|
alain |
Dem sjukdom känner jag ingen, samma sak för mig när jag skulle backa 20m bilen till min parkeringsplats. min sjukdom kostade mig att byta bensinpump och misstänker att det blir samma sak för dig. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
alain |
Det är jag ingen, om du går till berga, finns en verkstad där dom jobbar med BMW, jag kom inte ihåg var exakt men om du fråga på bensinstation kan dom kanske upplysa dig. min pump kostade 3200:- och 30 minuter för att byta den själv. lycka till. MVH((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
| Tack för svaret men jag tror inte det är bensinpumpen eftersom jag lyckades köra 4 mil igår innan problemet kom igen.. | |
alain |
Jag vet inte varför, men jag har ändå för mig att det är bensinpump som trasslar till, tills den lägger ner helt, det är inte omöjligt. Jag försöker följa hella system men inte ser annat som kan vara orsaken till ditt problem. Jag tror inte att det kan vara det men har du kolla bensinfilter? bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
| De är väl enklast å kolla att du har bensintryck i stället så får du svart på vitt?pumparna har en benägenhet att gå med reduserad effekt när de blir slitna eller lägger av helt. | |
|
När jag har haft dålig bensinpump har bilen startat om jag stampat till i skuffgolvet precis över bensinpumpen, det har räckt för att den skall hoppa till lite och hamna i ett läge där den startar. /Mats J |
|
|
Jag har fått hem bilen nu bogsera hem den..När jag fick igång den i Hbg så stog den på tomgång 10-15 minuter sen körde jag på..Kan ju vara bensinpumpen som går av o på men jag har lyssnat där bak o hör inget konstigt. Skulle det inte kunna vara lmm som är dålig ? Tyckte det fanns en del posts med liknande problem o då var det lmm i några fall. Tack för svaren |
|
|
Jag monterade ner plaströren från luftfiltret till motorn för att komma åt lmm o jag fan ett stort hål på undersidan av 2 på denna länk. Länk. får in 4 fingrar om röret sitter som det ska och böjer jag på det så nästan hela näven . Är nog motorn som får alldeles för mycket luft ska köpa ett nytt imorrn så får vi se. |
|
|
Tejpa för provisoriskt innan du åker iväg imorrn. Det vanliga med slitna bränslepumpar är annars att de funkar bra vid kallstart och sen lägger av när de blir varma... Mvh |
|
| Byta plaströret idag o startade bilen gick perfekt i 3 sekunder den dåliga tomgången var fixat men sen dog bilen igen :( Får väl ta o titta på lmm bränslepumpen o tomgångsmotorn nu antar jag. Störigt att man inte vet vad det är som bråkar lite jobbigt o gå o köpa fungerande delar på bmw :) | |
|
3 sekunder låter som den tid sprutet kör in extrasoppa i starten, så det kan vara lmm /Mats J |
|
|
Rengjorde tomgångsmotorn var inte speciellt ren innan men nu vill inte motorn tända istället är riktigt nära går igång i nån hundradels sekund låter det som men inte riktigt endå.. Finns det nåt sätt att kolla om lmm är funktionsduglig utom att köpa en ny? Börjar få huvudvärk :) Tack för era svar lite roligare att meka i garaget iaf o inte i regnet i helsingborg man får se det från den ljusa sidan. |
|
| Man ska kunna mäta upp några olika motstånd på lmm med hjälp av en multimeter. (Kan absolut inget om sådant, men en vänlig person hjälpte mig när jag hade liknande problem.) | |
|
Ingen som har några fler ideer om detta ? Bilen står stilla för jag kan inte komma fram till vilka delar jag ska köpa nya vill som sakt inte köpa delar för 4000 kr st som funkar :( Problemet kvarstår bilen tänder inte finns gnista Tacksam för alla svar |
|
|
Koppla ur kontakten till Lmm och testa. En bil skall gå med en urkopplad Lmm och definitivt bättre än en med en trasig. Annars är det vanligt att insugspackningarna går på denna motor. Finns en hel del att läsa om detta på forumet. |
|
|
Glöm tråko packningar, LMM; En Otto-motor (Bensinare) går om det finns soppa o gnista o luft. Nu är sämsta teperaturförhållanden för bensin att antända, särskilt vid lägre (tex 91) oktan. Soppan kanske hindras av; 1: Dålig kvalitet med vatten i, ev gammal soppa (min MC går överhuvudtaget inte på mer än 3 månader gammal soppa. Kan starta och gå som en gud veckan innan det där "sista"). 2: Soppa-pumpar och så, men den nya soppan har en förmåga att sätta igen silar i bränsletankar/filter mm. Naturligtvis kan det vara nåt annat, men har du dessa problem, som Du beskriver, kan Du ha vatten i tanken (Hoppas verkigen inte, men...). Lycka till! Töm ur all skit-soppa, kör in 2 rengörare (de där silvriga STP för 200:-/st) med den nya garanterat färska soppan. Upplev skillnaden och meddela här! MVH: /S |
|
|
Märkt att jag får sämre soppa om jag tankar -98 på vissa ställen. Ingen åtgång... /S |
|
| Tackar ska prova era förslag till helgen | |
|
Hoppas iofs. att Du inte behöver... (Hemska öde), men Så Logiskt... /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.