AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.368

Ska alla e46:or läcka in vatten?

Sida 1 av 2
Ni
221
Nick3
318i-91
Hej! är de tänkt att de ska vara blött på golvet i en e46?
Jag är inne på min 3:e nu och den verkar inte vara ett undantag kände under golvmattan idag å där var det blött!
De har regnat lite idag å bilen har stått sen igår, tidigare har de varit kallt å snöigt tänkte att de var smältvatten men de var ju mitt under gummimattan och de var rejält blött dessutom...
Ni som har e46:or har ni eller haft detta problem?
Svaret på frågan i rubriken är nog: Nej, inga E46 ska läcka in vatten. :-)

Jag har bara haft två men ingen av dem har läckt, och ingen av 4 bekantas E46 läcker heller vad jag vet.
Du måste ju ha haft liiite otur om du har haft tre i rad som läcker.

Vad var orsaken på de två tidigare då?
Visa användare
87
M-Blom
318i ///M-sport Sedan -11
525iA ///M-sport Touring -03
Nej, har inte haft sådana problem.
Kolla plasten bakom dörrsidan. Vanligt att den släpper och bilen tar in vatten som följd. Av med dörrsidan och limma om plasten så är nog problemet löst sedan. Tar väl max en timme om man inte gjort det förut. Mvh Carl
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Varför skulle ALLA E46 läcka vatten bara för att en haft problem med detta???

Kanske är handhavandet som är fel?? ;-))) Man får inte ha dörren öppen när det regnar!! :)

Skämt åsido!

Jag har inte haft problem med det heller! Och har inte hört talas om någon annan E46 som haft problem med det heller.

Låter som sjuk otur!
Ni
221
Nick3
318i-91
Ja de är just de att alla har varit blöta på golvet och det är nog den där plasten som Carl L nämnde som släppt tidigare har jag för mig!
Nu var det inte jag som åtgärdade det förra gångerna.
Vad ska man limma med för något så att de sitter sen?
Mvh
ho
58
holmgren_r
320 i M -06
Individual lemansblåmet.
haft 2, båda läckte
Butyltejp är att rekommendera.
Ni
221
Nick3
318i-91
Okey vars hittar man sån tejp?
på en mack kanske?
Ni
221
Nick3
318i-91
Hej igen!
Har då haft upp dörrsidan och plasten verkar då sitta kvar men ändå så är de ofta blött på golvet iaf!
Vars kan detta vatten komma ifrån? de är för mycket vatten för att de skulle komma från skorna.
Kan det komma undeifrån? var hos en glasmästare men han sa att de är svårt att kolla om de är från framrutan då de sitter för en massa grejor så...
Jag håller på bli galen på det där vattnet inte så värst trevligt att ha i bilen...
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Har du taklucka? Kolla dräneringen till den.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Vart i bilen är det mest blött. där vid pedalerna eller precis vid dörren?

Jag bytte centrallåsmotorn på min bil förra året och efter bytet kände jag efter varje biltvätt att det vart blöt precis vid dörren.

Fick plocka isär dörrsidan igen och kolla så att den svarta stora dörr skyddet som sitter men ngn sorts svart kludd sitter verkligen tät.

Efter det vart det torrt på golvet igen!

BMW M-POWER
ne
24
nec
320 -01
Har läckage på höger sida, verkar som det rinner i precis över trösk.
Har bytt den grå isoleringen i dörren men verkar inte ha hjälpt.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag hade samma bekymmer med min e39:a och då var det skyddsfilmen i dörren som lossnat, precis som beskrivet ovan.

Jag tror inte isoleringen har denna funktion utan just bara isolerar.

Jag kan inte förklara närmare men efter ensväng förbi en BMW verkstad så fixade dom det och sen var det tätt. Vet inte vad det kostar när garantin gått ut iofs.

Så som jag uppfattade det på mecken så sitter det en tunn folie på insidan av dörren som sitter klistrad runt om. Och har man slarvat när man satt fast den så släpper den med tiden iom fukten och så sitter du där med vattenfallet in i bilen.

Niklas
f ö inga problem på den fronten med min e46:a

Fransosen
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hej!

Har samma problem med min E46:a vid förarsidan.
Vilka verktyg behövs för att demontera dörrsidan?
Några speciella bit eller liknande?

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Ni
221
Nick3
318i-91
Jag har ingen taklucka så de måste vara från dörren för jag prövade att köra ner rutan på förarsidan och sen upp och då var de då fullt med vatten på rutan...Gjorde likadant på passagerarsidan men där var rutan helt torr!
Nu vet jag iofs inte om det är någon garanti för att de skulle komma därifrån bara för det men de verkar ju misstänksamt eftersom den andra rutan var torr.
Ska lös med dörrsidan igen och kolla mer noggrant.
Ni
221
Nick3
318i-91
Det är som mest blött vid fotstödet å mitt på golvet även vid skenorna som stolen sitter på (kan ju ha varit kondens iofs) såg f.ö att när jag öppna dörren så var de blött på tröskeln även en bit upp i kanten på dörrsidan.

För att ta lös dörrsidan så tog jag bort två täckpluggar under handtaget där innanför hittar du två torx-skruvar sen bort med plattan (den med knapparna för elspeglarna) där under satt de en torx också. sen så drog jag och bände lite i nederkanten av dörren då släppte den nu hade jag inte lös hela sidan utan bara nedersta delen vet ej hur den sitter högst upp!
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Ok Nick2 tack för beskrivningen.
Är det någon annan som haft upp hela dörrsidan och kan beskriva det vidare?
Behövs det långa torxmejslar? storlek?

//Jonas

ne
24
nec
320 -01
Du behöver plocka av listen, det sitter nån skruv bakom.
on
11
onurb
320i -00
Jag har varit med om ett liknande problem en gång, visserligen var det inte ens en BMW då, men problemet var detsamma som du har - vatten på golvet. Och efter mycket letande hittade vi orsaken, det var dräneringen för vattnet som bildas då AC:n är igång som satt igen sig, med följd att då det blev fullt i det röret läckte ut vatten i kupén.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
onurb!

En liten fråga bara, var sitter det röret?

//Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.