AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.551

Byte av växellåda på en ny 335:a, behöver hjälp av jurister!

Sida 4 av 6
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Skall bilen lämnas till Theanders i Lund? Jag anser själv att mitt personliga tycke och mina egna erfarenheter väger över djupt när det handlar om "ögonstenen" och jag förstår mycket väl den känslomässiga delen i detta dilemma. Personligen skulle jag vaken köpa eller lämna en bil till Theanders igen. Jag är nu inne på femte BMWn, underbara bilar, men Theanders gör jag överhuvudtaget inte affärer med. Varför är upp till mig (vill inte offentligt hänga ut någon på ett forum), jag vill bara säga att jag förstår precis och jag kan helt klart hålla med om att det känns riktigt tråkigt att behöva göra omfattande reparationer på en ny bil.

O andra sidan måste man försöka - ur en rent affärsmässig synvinkel - se hur BMW tänker. Hur hade DU resonerat om DU var bilbyggare? Skrota en halv miljon i kapital för att kanske 10% har gått sönder? Det är inte ekonomiskt försvarbart, inte om jag hade varit chef på BMW iallafall.

Svar på frågan har du fått, du har ingen rätt att kräva en ny bil (än) och jag kan inget annat än visa medlidande. Tragiskt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Obrad" frågade vad jag menar med mitt>>>"Byta växellåda utan knot är vad man kan begära osv"...
Jo,menar att i detta läge så verkar BMW ha gjort det som bör göras i dylika fall...sedan om BMW verkstaden inte lyckas med detta efter 2st försök,så uppkommer ett annat läge som du också vet...

Ok,visst kan man BEGÄRA att få en ny bil,men att få det utan övriga mer kostnader för dig(som jag fattat ditt resonemang) är nog lika stor chans som en snöboll i h-vetet.

Mvh Janne.
Ett växellådsbyte sänker inte andrahandsvärdet.

Om jag vore spekulant på en nästan ny bil och fick välja mellan två bilar som har gått lika långt där den ena har original motor och växellåda och den andra hade fått motor och växellåda bytt på garanti efter 100 mil så skulle jag välja den senare.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det ligger en del i det Henke säger. Det skulle ju kännas som om den med utbytta lådan hade fått en garantifix.
Sedan är ju en utbytta lådan fastskruvad bult för bult av en mekaniker, medan den fabriksmonterade är riggad med ett multiverktyg hängande i balansblock av en stressad tysk, BRRRRT!! ;)
Man får väl skilja en del på en bil med rasad växellåda, och en bil med defekt växellåda.

Om jag kollade på en beg. "busbil" och den ena hade fått bytt låda pga. ras, medans den andra hade fått låda bytt när den var så gott som ny pga. fabrikationsfel, så hade jag vart klart mer intresserad av den sistnämnda.

Dessutom så får du ju som bonus förmodligen en låda som är felsökt en extra gång, och monterad med största försiktighet för att BMW inte ska riskera att du stolpar in hos dem igen med trasig låda inom kort...

Jag förstår inte heller problemet, litar varken mer eller mindre på gubbarna som sätter ihop grejerna i fabriken eller mek-gubbarna här hemma i Sverige - men jag skulle nog försöka behandla dem väldigt väl och be dem "göra ett så bra jobb de bara kan" med glimten i ögat..

Man kommer långt med bra attityd, ett leende och en blink här i världen! ;)
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Även om jag har förståelse för obrads känsla över detta, så är det nog som sagt bara till att bita ihop och vara nöjd med att de byter den så snabbt och, som jag förstått det, utan att obrad behövt kämpa allt för mycket för det.

Som referens kan jag nämna att det tog 2,5 år innan jag fick lådan utbytt på min förra bil, en Volvo S60 T5. En något billigare bil, men ett ganska påtagligt fel - ibland gick det inte att få i 3ans och 4ans växel (utan att släppa spaken och sedan försöka igen). Detta började efter några månader och hände sedan ca 1-2 gånger per dag. Verkstan vägrade göra något eftersom de inte "kunde återskapa problemet" på sina rundor runt parkeringen...
Det slutade med att jag fick bli ordentligt otrevlig för att få en representant för Volvo Göteborg att testa bilen och sen byttes lådan. Att bilen sen saknade fungerande koppling när jag hämtade den, berodde kanske på att jag varit otrevlig... ;-)
ob
48
obrad
335-08
Hej igen, kanske är det någon som är intresserad av vad som händer med min växellåda,jag fick min bil förra veckan med ny växellåda men kunde inte provköra bilen fören i dag,så efter 20mils körning så hörs det fortfarande från kopplingen(växellådan) som innan, om inte mer.Det nya som har tillkommit är att det har blivit jätte varmt under motorn och luktar bränt ,plus så höjs tomgången när man trycker när kopplingen.Så i morgon ska vi ut och kriga.(har någon nån ide vad det kan vara)

Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Tråkigt Tråkigt !!
Gissar på att dom inte har bytt låda utan bara pillat sönder den mer.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Inte kul alls...hoppas det löser sig på "försök 2"..
Nästan så att jag skulle insistera på att vara inne i verkstaden medans bytet sker..

Undrar vad dem gjort nu egentligen?!

Jaja...återkom gärna och berätta hur det går fortsättningsvis.

Mvh Janne.
Om växellådan byts för att föraren kör som en idiot så skulle värdet minska, för att man kan anta att resten av bilen också är misshandlad.

I det här fallet handlar det om ett fabrikationsfel och jag ser ingen anledning till att ett växellådsbyte skulle sänka värdet på bilen. Det kan nog snarare vara positivt, om det skulle vara ett typfel på bilmodellen (en dålig serie växellådor) så är det bara ett plus om man vet att lådan är bytt.
Häpp, missade tre sidor ... :) Andra har redan skrivit samma som jag ovan.
ob
48
obrad
335-08
Lådan är byt det har jag sätt,jag kom precis från BMW Malmö och där fanns en BMW tekniker som jobbar för tyskar tror jag och han provade min bil,det konstiga är att han fick fram ett nytt ljud som liknar som när drivaxel på en framhjulsdriven bil är sönder och man svänger (knackande).Det är inte växellåda utan nåt annat,så i morgon ska han prata med tyskar för att se vad dem ska göra,nu har jag hyrbil igen.(Vill slå någon på käften)

To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
NU tycker jag synd om dig obrad :-) Hoppas det löser sig snarast!

/Tobias
ob
48
obrad
335-08
Hej!Äntligen kan jag skriva något positivt,som dom flesta vet så har jag haft problem med min 335 (bytt växellåda och nu skulle dom byta kopplingspaket med svänghjul).Läser att harm,tobias och holmgren har också problem med sina nya bilar.Idag åkte jag in till förenade bil i Malmö och var riktigt på krigshumör och träffade försäljningschefen(Lars Corselli)som vissade sig vara riktig bmw entusiast och som privat ägde flera bmw bilar. Jag förklarade för han min dilemma att jag antingen kommer att sälja bilen,han förstog mig precis och till min glädje får jag en ny bil och dom köpte in min gammla bil.Så all heder åt Lars Corselli på förenade bil i Malmö och vi får inte glömma säljaren Ercan som hjälpte mig så gott han kunde genom hela denna affär.Tro inte att jag har blivit mutad,utan jag vill sprida min glädje och att det finns fortfarande hopp för Holmgren,harm och tobias.Och jag kan varmt rekommendera förenade bil i Malmö i mig har dom fått en trogen kund iallafall.

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Grattis! :) Beställ en automatlåda den här gången ;) Ne skämt å sido, hoppas att det blir bättre gång nr.2 nu!

Mvh/ Niclas
Angeleyes
obrad: Gratulerar!!! Va SKÖÖÖNT det måste kännas!? Jag led verkligen med dig när jag läste om dina problem...de måste ju ha förstört hela glädjen med ditt nybilsköp! Jag få min bil om ca 2 veckor...börjar bli riktigt nervös nu efter at ha läst om så många som har problem med sina nya bilar!
Nåja, hoppas innerligt att din nya bil ger dig tusentals körglada mil utan några beskymmer - bra kämpat:)
ob
48
obrad
335-08
Tack!!!
Känslan är obeskrivlig,nu kan jag sova igen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gott!

Säkert en alldeles underbar känsla när det nu gick "förhållandevis" smidigt o fort att få ett så bra resultat av detta...

Men du skriver att de köpte in bilen...förlorar du mycket på denna affär?

Mvh Janne.
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Grattis !!
Way to go.. men det krävs lite tjafs och engagemang innan det tar fart :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.