|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej. Nu har det hänt dom ska byta växellåda på min 335:a 08 med 80 mil problemet började med att växellspaken börja att vibbrera och sen kom det ett ljud vilket jag trodde var urtrampningslager, men idag när jag var på BMW i lund så visade det sig att det var växellådan som dom vill byta till nästa månad. Problemet är att jag inte vill ha en ny växellåda eftersom jag bara haft bilen e 1 månad och den har bara gått 80 mil så jag vill ha en ny bil (likadan) så ni läsare som vet hur sånt hära funkar skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig. Konsumentverket sa att de får 2 chanser på sig att laga bilen och sen kan man häva köpet. | |
| Vad är det för ljud, jag har nåt som låter på min 320 på 200 mil | |
Hawar |
Hej, tråkigt med en ny bil. Tyvärr så är det bara ett goodwill åtagande som kan hjälpa dig. De har två chanser på sig att åtgärda detta. Har du bra kontakt med din säljare så kan det gå. Mvh Hawar |
|
Börja med att förklara varför det är så viktigt för dig att få en ny bil! |
|
|
Jadu Steaman du besvarade din fråga själv ny bil det är det jag har betalat för! Holmgren_r det är malande ljud som kommer ifrån motorn/växellådan som försvinner när man trampar på kopplingspedalen och vibbration i växellspaken |
|
|
Bilen är väl fortfarande ny med en ny låda! Om BMW skulle behöva byta låda i min bil så är väl det ok om jag får en lånebil under tiden! Det viktiga är att du inte åsamkas ekonomisk skada. |
|
J.B |
Tror nog du får axeptera ett byte av växel låda , som konsuentverkat sa åt dig ... kan nog inte kräva en ny bil för en sak som gått sönder , garantin täcker ju det och du får säkert en lånebil oxå .. Så det är väll bra eller ?? J.B |
|
Kan ju inte vara någon "vits" med att försöka byta till en ny likadan bil inom loppet av 80 körda mil,eller har du märkt av andra "konstigheter" med din "80 mila bil"? Ingen garanti att den heller är 100% OM du nu skulle "få" en absolut sprillans bil efter diverse turer(vilket jag inte tror går heller) och du får börja om från början igen med diverse reklamationer...i värsta fall. Nee...låt verksta´n byta ut lådan utan att fundera mer på det där... Det är ju såhär det fungerar med nybilsgaranti s.a.s. Mvh Janne. |
|
| Det kommer bli svårt att begära en ny bil varje gång det är dags för en biltvätt! | |
|
Jag är jurist och kan bara konstatera att ur juridiska aspekter kan du inte kräva en ny bil. Däremot kan du självklart vädja till BMW om en helt ny bil men de kommer med största sannolikhet inte att gå dig tillmötes. Kanske BMW har någon form av DOA? Jag måste erkänna att jag heller inte förstår riktigt varför det är viktigt för dig att få en helt ny bil, övriga komponenter i bilen är ju inte sämre bara för att du råkat ha oturen att få en defekt låda. Vad händer om du mot all förmodan får en ny BMW och det visar sig att något annat är fel på den? Det hade varit en annan sak om bilen börjat rosta på flera ställen eller liknande, en växellåda är ju en utbytbar komponent. Troligtvis inte vad du vill höra men men... PS Jag har själv fått utbytt en låda på en helt ny bil som jag köpte 2001 tror jag det var, en Jaguar Daimler Super V8 som då var två dagar gammal. Lådan klonkade när man gick från D till R, lådan byttes och mitt intryck för bilen påverkades inte på grund av detta. DS |
|
|
Jag förstår inte, du har ju en helt ny bil. En komponent av den helt nya bilen är defekt, så du får en ny komponent, som blir ännu nyare än bilen. På vilket sätt skulle inte det duga? Min bil: Länk |
|
| Så svårt är det nog inte att förstå honom, han är mån om att bilen är "intakt" och inte ngt utbytt, antar jag. Dock är det nog inte skäl nog för att få BMW att byta ut bilen gissar jag... | |
|
Ja vi är olika funtade,jag är en av dom som ej vill att någon pillar på min bil.Jag kunde köpa en -07 för 100,000kr mindre på samma ställe ville ej utan beställde ny.Så mycket betyder det för mig,annars tappar jag lusten och säljer den....Jag menar startat den fyra gånger på en månad kört 80mil inte över 4000 varv och år jätterädd om den,min fru har inte fått köra den . |
|
| Så du byter bil varje gång nåt går sönder? | |
|
Jag tror att du i nuläget inte har några möjligheter att kräva en ny bil med den beskrivning du har gjort här. Känner till ett fall med en Jaguar XKR som köpes ny som fick köpas tillbaka efter flera fel med den med avdrag 25kr/mil. Det var dock flera fel, inte endast ett som i ditt fall. Tycker att "enor" har en poäng i sin fråga. Ställ den till dig själv. |
|
|
obrad: har fört din önskan till din säljare på BMW? och kommentar från BMW/säljaren? |
|
| Svårt att inte bli lite besviken och bitter när sådana här incidenter inträffar. Men förhoppningsvis gör verkstaden ett bra jobb när dom byter lådan. Håller tummarna för dig! | |
|
Tack för era åsikter men som Holmgren sa om jag skulle sälja bilen och ni visste om att växellådan är byt skulle ni köpa den utan prisreducering eller två likadana bilar en med byt växellåda vilken skulle ni köpa,jag menar att jag förlorar på bilen.Svara gärna.... |
|
|
Nja...växellådan är ju nyare än bilen så jag skulle tycka det var"bra" att BMW monterat en ny växellåda i den. Finns det dessutom dokumenterat med bytet så finns ju ingen anledning att förlora något på detta. JAG ser ingen anledning till att bilen har "förlorat i värde" iom bytet... Mvh Janne. |
|
|
Ditt juridiska case i det här fallet är 0, du kan aldrig kräva en ny bil för att en utbytbar komponent är defekt. Det som konsumentköplagen kräver av säljaren är att du får bilen reparerad och går skadelös från det. Detta uppfylls om du får lådan bytt och en lånebil under tiden. Sedan förstår jag inte varför du tror att bilens värde kommer att påverkas negativt? Du behöver ju inte direkt skylta med att bilens låda är bytt? |
|
|
Mängder av M3or av generation E46 åker runt med bytta motorer. Dessa har inte lägre andrahandsvärde än övriga till exempel. //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.