|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Obrad, jag är en av få som har full förståelse för ditt resonemang; Köper du en ny bil i det prisintervallet vill du naturligtvis inte behöva byta ut växellådan enbart efter 80 mil... Jag hade också önskat en ny bil men det går de facto inte - BMW har all rätt på sin sida att åtgärda felet innan du får möjlighet till att byta bil, däremot kan du trycka på goodwill eller dylikt (som ovan skribenter varit inne på) - tror dock att chansen är minimal att du skulle få din vilja igenom... Mvh nyexad affärsjurist! =) |
|
|
som varande en mekaniker så måste jag ta bladet från munnen här. att förutsätta att vi mekaniker på nått sätt kommer 'förstöra' bilen är inget mindre än ett påhopp på en hel yrkeskår. ja, det finns rötägg, men det går att hitta såna överallt ändå. man behöver inte dra alla över en kam för det. skulle det nu vara så att en detalj, i t.ex kupén, som går sönder under en garantireparation, ja då byts den detaljen. detta förutsätter att tillverkaren godkänner det, annars bör det gå på goodwill från verkstan. samma sak med detaljer som ska justeras. dessa justeras givetvis enligt litteratur. men jag skall påpeka att en kunds uppträdande avspeglar sig på jobbet som ska utföras. i det här fallet så gör bmw exakt vad man ska göra. kan också säga att de är långt ifrån ensamma om att få problem på nya bilar. underleverantörerna har en tendens att fela, oavsett vem de levererar till. |
|
|
Leffo, ja det är viktigt att ha samma relevans i det här fallet för att förstå känslorna det kan röra upp. Precis som det exempel du har tagit upp med din frys och ditt nybyggda hus, det är nog inte så många som kan kommentera om de inte själva har ett i skick perfekt nybyggt hus och värderar dess värde på samma sätt. Förstår du vad jag menar ? J.B. jag tror att du kan varva ner nu, tanken var kanske inte att alla skulle ta det så personligt och bli förbannade i ämnet. JAnne T, jag tror att det är som Crashworkz säger, det handlar mer om ens egen känsla för bilen mer än att det mekaniskt skulle bli sämre. -Hur som helst, lycka till obrad !! |
|
|
Byter de till en fabriksny låda eller blir det en utbytes låda? En fabriksny är ju ny men en utbytes är en trasig som är lagad och kan i grunden ha gått betydligt mer än 80mil. jag hade nog själv velat lämna tillbaka bilen om den gått sönder efter 80mil men tror nog chansen är minimal. |
|
|
Håller med "pappa patrick" om man köper en bil i denna prisklass så SKA allt fungera när man får den. Jag hade varit otroligt besviken och det hade inte hjälp med kommentarer som att "det är teknik och det kan gå sönder" helt enkelt inte good enough. Man kanske inte kan begära en ny bil men en hel del goodwill från BMW:s sida tjänar dom bara själva på och då menar jag utöver en lånebil för att dom måste ta in bilen för att åtgärda en växellåda som gått isönder efter 80 mil! Mvh Kristoffer Bilen =) Länk |
|
Angeleyes |
obrad: Är det en diesel eller bensinare du har? |
|
Jodå, jag förstår vad du menar vi har väl alla olika inställningar till det materiella. För mig är väl en bil ett ting, ett fortskaffningsmedel. Som man självklart skall vara rädd om, men begära en fabriksny bil pga. ett tekniskt fel på en komponent är enligt mitt sätt att se det, lite magstarkt. Men jag förstår er som är extrempedanter att det kan göra riktigt ont, men man får bita ihop ibland. Kan dra en pararell igen till mitt hus. Ett av tillvalen var en specialtrappa upp till andra planet i ek-laseradfuru med riktigt läcker hårdlack. man kan nästan spegla sig i trappstegen, eller man kunde spegla sig i den tills min lilla dotter fick för sig att hon skulle dammsuga trappen med sin leksaksdamsugare som saknar glidytor på munstycket... Jag höll bokstavligen på att få hjärtstillestånd då jag fick se det en månad efter inflyttning... Men som sagt livet går vidare... ;) /L /L |
|
|
Silver..Du har missuppfattat mig, jag sa inte alla mekaniker jag sa att dem flesta har råkat ut för slarviga mekaniker,och jag som kund uppträder exemplariskt (tror jag) så länge man gör sitt jobb, jag själv är en gammal bilmekaniker så jag vet liksom du vad jag pratar om! Jag vet att jag är extrem och jag vet att en slarvig person kan göra så att jag säljer bilen och förlorar massor med pengar, här är ett exempel på vad som hände för några år sen; Jag var ägare till en mercedes E55 AMG, efter en tid så började plötsligt lampan till oljenivån i motorn att lysa så jag körde till mercedes i malmö och de hade bilen i två dagar. Sen fick jag bilen tillbaka och lampan fortsatte att lysa, jag lämna in bilen igen och så fick jag tillbaka den efter en vecka. Och då visade det sig att de hade kört bilen i nästan 20 mil och när jag frågade varför? så svarade dom att de hade testat bilen (påstår dem) utan att fråga mig om lov. Jag kunde inte svälja det så jag sålde bilen efter en månad, nu kanske ni förstår mig bättre. |
|
|
Angeleyes..Det är en bensinare vit coupe med M- paket som jag älskar. Leffo..Du måste vara jätte stolt över dit hus. Pata..Det ska va fabriksny växellåda och jag har begärt dokument på det ,det kanske behövs när jag säljer bilen. |
|
|
obrad: jodå, men på något konstigt sätt är jag ändå MER stolt över min lilla dotter och hennes dammsugare trots allt..... :) /L |
|
Angeleyes |
Var inne hos DITEC i Lund härom dagen. En av killarna berättade stolt vilket tryck det blev i en 335d som de precis hade monterat KCR box i. Bilen hade rullat 70 mil tydligen. Om detta var Obrad's bil så är växellådsraset inte längre en gåta... |
|
KCR box i 335d måste leverera skapligt med vridmoment? Hur mycket NM är det original? /L |
|
|
compactk, tack :) leffo, bra. visst är det materiella ting, helt sant. Och det får så klart inte gå till överdrift men det finns en svårbalanserad gräns där... VAd gäller barnen så är de mycket imponerande och kreativa, även i de här fallen :) Orginal är det 580NM |
|
|
Hej obrad, Jag fick själv en ny 335 för en månad sedan och kan därmed sätta mig in i din situation ganska bra. Jag tycker du ska skäpa till dig, du har inget unikt samlarobjekt utan en BMW 335. Du får en ny växellåda, och bilen kommer fungera som ny igen, mekanikerna kommer vara rädd om DIN bil för vanligtvis så är dom jätte oaktsamma med kundernas nya bilar vid reparationer... Förövrigt tycker jag det är patetiskt att du inte lånar ut bilen till din fru, fyfaan vilket jävla larv. /Tobias |
|
|
Obrad// Jag förstår din besvikelse. Att gå och vänta på en ny bil som är dyr och som sedan skall in på verkstaden nästa omg. Uppoffringar kanske måste göras på andra områden för att kunna skaffa något dylikt. Många verkar tro att man kan skaffa en ny dyr bil och ta en förlust bara för den är just dyr. Det kan vara så att 500tkr bilköparen gnetar ihop till sin bil lika mkt som 50tkr köparen gör fast på en lite annan nivå. Är man sen pedant så finns hela tiden oron för skador och defekter. I ditt fall att mekanikerna skall skada tex lacken. Frugan kan kanske skada någon fälg vid fickparkering. Men att begära en ny bil ser jag ingen anledning till. Bilen blir ju på inga sätt sämre. I övrigt så förstår jag inte en del skribenters spydiga kommentarer men det hör väl till autopower-andan kan jag tänka. Personligen svider det både när ny bil och eget renoverat hus får skador. Men inget är för evigt bestående. Jonas M3 E92 (byggs för fullt med DKG låda) |
|
Angeleyes |
obrad: wow, vit coupe med M-sport, den måste vara förföriskt vacker!! Vad är det för interiör? |
|
Silver "men jag skall påpeka att en kunds uppträdande avspeglar sig på jobbet som ska utföras". Jag vill gärna veta vad du menar. Om kunden är kagig eller kaxig.Eller verkar vara en ouppfostrad brat så spänner ni inte skruvarna ordentligt på hans bil? Är det så det är? Då blir ni ju en sorts hämnare. |
|
|
fastEddie: de exemplen du tog upp är fel. jobbet utförs enligt vad märkets dokumentation säger. man skiter helt enkelt inte i att dra skruvar enligt bestämda åtdragningsmoment. vad man kan säga är att man gör inget extra utöver arbetsordern om det är en 'jobbig' kund. detta kan vara att rengöra rutorna vid service (vid byte av torkarblad), uppsmörjning av bromsar vid beläggbyte osv. är det en kund som litar på verkstan och visar det då bör man också ta hand om den kunden på alla nivåer, inte bara framme vid disken. en 'jobbig' kund kan innebära väldigt mycket. de som är inom serviceyrkena kan nog lät föreställa sig detta. |
|
|
Silver. Jag förstår. Nu känns det bra igen. Heders. |
|
|
Hmmm, "vad man kan säga är att man gör inget extra utöver arbetsordern om det är en 'jobbig' kund. detta kan vara att rengöra rutorna vid service (vid byte av torkarblad), uppsmörjning av bromsar vid beläggbyte osv. är det en kund som litar på verkstan och visar det då bör man också ta hand om den kunden på alla nivåer, inte bara framme vid disken. " Nu blir det ju ännu mer intressant diskussionen!! Kunden måste alltså LITA på verkstaden oavsett anledning??? Alla dessa verkstäder med mekkare som oavsett hur trevlig kunden är inte bryr sig om resultate eller att kanske försöka "överträffa" kundens förväntningar. Betyder det alltså att en kund, som haft sin bil inne ett flertal gånger på service/reparation, och inte fått arbetet väl utfört TROTS att han varit trevlig inte får något "extra" service om han är lite tjurig och irriterad för att det är tredje gången på en månad som bilen är inne för samma sak??? Ett exempel bara som jag relaterar till mig själv. Även om jag själv varit urtrevlig varje gång jag varit på BMW.. Likväl har jag haft bilen 4 gånger på check för samma problem. När man kanske redan första gången hade kunnat kolla bilen ORDENTLIGT. FELSÖKA ORDENTLIGT!!! Utesluta och försöka komma fram till en handlingsplan. Nää, om kunden nu MÅSTE stryka medhårs bara för att få ett väl utfört arbete vetetusan vart världen barkar!! Mekken får bra betalt för sitt arbete och har gentemot kunden skyldigheter: Däremot har kunden ingen skyldighet mot verkstan. Är bilen pajj skall man få sin bil lagad på ett proffsigt och kompetent sätt. Får man inte det kan man inte klandra kunden om han är sur och vresig. Slutligen är en normal människa inte sur och vresig första gången man kommer in på en verkstad!! Däremot är man det kanske om det är andra, tredje och fjärde gången bilen är inne på verkstan för samma problem.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.