|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Värdet påverkas inte. så som jag ser det så får en ny bil en ny komponent. 80 mil är verkligen ingenting. Hade det skurit lika mycket i hjärtat om lådan hade bytts innan bilen lämnade fabriken? __ Bilblogg: Länk |
|
Angeleyes |
Jag har full förståelse över besvikelsen. Även om han inte behöver skylta med lådbytet eller förlora pengar, så kan händelsen faktiskt 'skada' känslan för bilen. Vem vill att någon ska behöva 'mecka' med ens splitter nya 335a efter 80 mi?? Känns dessutom som det vilar lite skadeglädje i luften... |
| Tror ingen kommenterat av skadeglädje, iaf har inte jag fått den känslan när jag läst tråden. Jag hade personligen blivit lite besviken och tillfälligt ifrågasatt BMWs kvalite och kontrollprogram men när det lagt sig hade jag troligen återigen njutit av bilen! 80 mil är en så kort sträcka att det lika gärna hade kunnat hänt när en BMWanställd körde ut/kontrollerade bilen (om det görs nu för tiden), då hade du som någon påpekade inte ens vetat om det. Liksom många andra tror jag inte den förlorar en krona i värde pga av detta. Fortsätter komponenter gå sönder kan man misstänka att det rör sig om en måndagsex och då är det skillnad. Nej jag tycker du ska fokusera på den underbara motorn och resten av bilen och sen njuta av din nya fina bil! | |
|
Du vill inte att någon pillar på bilen? Vad tror du händer på fabriken? Bilen trillar ju knappast ihop av sig själv... ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Du får en fabriksny utbyteslåda från BMW. Kanske har den uppdaterats för att bota problemen som drabbade din "gamla" som förmodligen plockats ihop tidigare än den låda du får nu. Förmodligen får du en nyare/bättre komponent monterad i bilen. Jag köpte en sprillans ny villa 2006 av JM. Efter 5 månader gick den automatiska avfrostningen av frysen sönder. JM blåste på BOSCH som genast åkte ut och bytte hela frysen till en uppdaterad variant. Hantverkarna klev in med leriga kängor över mitt oljade parkettgolv i köket när dom bar in det nya skåpet. Visst det sved i hjärtat när dom klaffsade in och stötte emot skåpet mot dörrkarmar och eklister. Men det får man ta, blir lite svårt att reklamera att reklamera hela villan till JM. ;) /L |
|
|
..jag gillar ordet reklamera. ;) /L |
|
| Ingen kan ärligt säga att dom skulle föredra en bil som gått hundra mil med bytta komponenter som växellåda motor eller koppling, mot en som gått lika långt med originaldelar.... Jag sitter själv i samma sits som obrad fast på min 320, så jag vet. Det känns som att man sitter med ett måndagsexemplar... | |
|
Hur ska man lösa det då? Ska alla som råkar ut för en defekt komponent få en helt ny bil? Det är en annan sak om saker går sönder i följd, eller att elektroniken spökar, då kan man snacka om måndagsex och ev. bilbyte. Nybilsgarantin finns där för att bilen skall åtgärdas på ett fackmannamässigt sätt, och kunden får åka lånebil ungefär motsvarande hans egen och kanske få en rekond och en fikatårta i goodwill. Självklart skall bilfirman också stå för ev. bärgning till verkstaden. Kunden skall hållas skadelös. Det är klart i en perfekt värld skulle inte växellådan rasat överhuvudtaget. Men teknik är teknik, saker kan gå sönder. /L |
|
|
Visst kan man fråga sig om alla ska få en ny bil när ngt går sönder, men när lådana rasar efter 80 mil på en BMW 335 -08, då är det skit rent ut sagt, ingen kan säga ngt annat! Detta är en mycket dyr sk. premium bil, det är inte en huyndai för 149.900:- (som för övrigt har 9 års garanti:) Detta är en anledning till att fundera på kvaliteten om ngt. Man kan ju inte vara så såld på "sitt" märke att man blundar för detta och tycker att det är ok, kanske för att ni sitter bakom skärmen och inte har en likadan bil, eller lagt ut dessa pengar.. det är enkelt att ha åsikter på distans så att säga :) |
|
J.B |
Kritiken till att delar kan gå sönder ruskar jag lite på huvet åt ,,TROR ni verkligen att bara för att det står BMW så är det den oklanderliga bilen som alldrig kan bli fel ,,den mänskliga faktorn kan alldrig göra fel på deras monteringslina , inga delar kan göras fel med nån 1/10 del så ett drev kanske sliter snett , vad som hellst kan hända oberoende bilmärke och bilens status o prisklass ... Är väll en jäkla tur det finns Garanti ,,sen är garanti delen nyare och bättre .. Tacka för service minde som BMW har .. J.B |
|
Nej, om man heter BMW och har uppnåt den status man har idag, säljer bilar som heter 335 ska man INTE behöva byta låda efter 80 mil utan att det varit "påverkan" på den. Så är det. Det är tufft där ute, dock inte så tufft i Sverige kanske eller på ett märkesforum, det är rätt lustigt att de flesta inlägg här talar för BMW's policy och närmar sig försvar för BMW's handlande. Rätt många med bilar som inte är i närheten av den beskrivna 335:an som anser att han ska gå hem och sluta gnälla också, är inte det lustigt ? |
|
|
Tja "Pappa patrick"...visserligen hör jag till nämnda kategori BMW ägare,men inte trodde jag att nybilsägare verkligen tror så mycket på "goodwill" att de får nya bilar så fort det blir fel på en pryl....Byte av växellåda utan knot av BMW i detta fall tycker jag är så bra som man kan begära. Klockren behandling enligt mig...blir inte bättre. Mvh Janne. |
|
|
Håller med Janne, jag fick aldrig något svar på om jag ska reklamera villan eller inte? Frysen förstörde lite oxfilé för ett par hundringar också... Det är viktigt att man kör "rätt årsmodell" innan man kommenterar här ;) /L |
|
| Tråkigt det som hänt! Jag hade också velat ha en ny bil, men jag hade även förstått varför jag inte fått det. Till saken så skadar nog inte växellådsbytet mer än den personliga uppfattningen om bilen, som visserligen kan ses som det allra viktigaste- särskilt vid köp av en helt ny bil. | |
|
Har själv fått min bakaxel bytt på garantin utan knot , bilen hadde inte gått mer än 300-400 mil när den började vina högt, konstaterade att nån underleverantör sovit vid monteringen av pinjongen. Detta var på min 318ti som jag handlade 1995,inte blev det en sämre bil för bytet . Men att kräva en ny bil ? skulle alla Volvo 850 ägare när den kom , begärt en ny bil ,När vxl byttes, så skulle inte Volvo finnas i dag. |
|
|
På Volvo 850 byttes tydligen många växellådor utan att ägarna visste om det när bilarna var inne på service och särskild återkallelse. Och vad spelar det för roll bara tillverkaren rättar till sina misstag... /L |
|
J.B |
Nu kanske man skall vakna o se att man lever i verkligheten ,,bara för att man är en 335 ägare så är man inte Gudar och kan klandra andra här på forumet som inte kör en sån bil . Manen ville ha svar på en fråga ang växel låda och har nog ¨fått ett bra svar . BMW byter den mot en ny och man kan nog inte stämma eller räkna med att få en ny bil för en sak som går att byta .. Har inget nämt att man skall tiga o gå hem o bita i hop ,,men nu är ju fallet så att det erbjuds hhjälp ,,eller hur ? och den nya bilen tappar vaken värde eller blir sämmre ,, Tråkigt att det händer en ny bil Det finns bilar som är dyrare än en 335 som kan anses som en billig snik bil om man tänker på bilar som kostar över millen och kan få fel ,,så vilket märke och klass det anses ha kan fel uppstå ,,men för vissa kanske den verkligheten är svår att se !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! .. J.B |
|
Är man pedant, som obrad tycks vara, förstår jag honom. Tror inte att obrads problem bottnar i någon misstro mot att få en ny låda i sig. Problemet är snarare, som jag ser det, att man skall göra ett så pass stort ingrepp i drivlinan som ett byte av lådan ändå innebär. obrad hade nog inte blivit lika upprörd om man var tvungen att byta ut exempelvis två ABS givare efter 80 mil. Fick själv erfara hur man hanterar inlämnade bilar på akt. BMW verkstad, för garantireparation. Meken fick demontera en plastkåpa i motorutrymmet. När bilen sedan var klar och jag råkade titta i motorutrymmet så såg jag att plastkåpan var repig. Skitsak javisst, men ändå ett tecken på hur man behandlar inlämnade bilar. Hur meken lyckades med att repa kåpan är för mig obegripligt, nja kanske inte. Man är helt enkelt inte rädd om grejorna. Sedan är JAG av den uppfattningen att det som är fabriksmonterat är fabriksmonterat. I obrads fall så skall man demontera/ lossa en del komponenter som sedan skall monteras tillbaka. Med allt vad det innebär att någon klantar sig, kanske även omedvetet. Säkert säger vän av ordningen att man kan klanta sig även på fabriken. Javisst, en robot kanske eller en montör. Men återigen, JAG tror att den risken är mycket mycket mindre. NN/ |
|
|
Eastwood,det vad exakt vad jag ville ha sagt min rädsla att dom förstör något annat exempel att dom inte monterar växelspaken som dom skall och detta var bara ett litet exempel det är mycket som kan gå fel.Jag är en av de mindre tålamodiga personer och dem flesta har råkat ut för klåpare till mekaniker,det räcker att dem inte får av frugan på kvällen så går det ut över min bil på morgonen.haha.. |
|
|
All heder åt min försäljare på bmw i Malmö än så länge så är det bara positivt dom tog in bilen igår och beställde ny växellåda från Tyskland som kommer i början av nästa vecka och jag själv fick en lånebil en 318i E90. Jag har förklarat för min försäljare att de måste akta bilen för jag är extremt pedant vad gäller min bil, han förstog mig och fortsättning följer ... p.s Janne T vad menade du med "Byte av växellåda utan knot av BMW i detta fall tycker jag är så bra som man kan begära." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.