AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.280

Kenda däck?

Sida 2 av 2
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Oj oj oj

Kul att så många svarat, vill bara förtydliga att jag inte köpt däcken ännu var bara inne på dackonlin och kikade lite och eftersom att jag har flera som inte varit nöjda med Good Y eagle f1 så tänkte jag kolla hur mkt sämre de lite billigare är Om de nu är sämre.
Jag känner till era argument som att man skall inte snåla på kvallen men det jag undrade är om det är sämre kvalle??? Som någon nämnde kanske de håller samma nivå som europeiska däck? om du som köpare skiter i att personalen på fabriken jobbar 12 tim/dag inte har sem ingen skyddsutr osv osv har... Ex IKEA hur många är det som ringer en svensk finsnickare när de behöver ny bokhylla kontra åker till IKEA och köper en Billy för 199 (made in vietnam)
Frågan kvarstår är de sämre??? Hur mkt lägger ex TOYO på marknadsföring årligen & vem tror ni betalar den??? Kul diskussion vi fortsätter tycker jag

Tack

M
E3
1.828
E36
USA bilar
Carpenter: Läs det jag skrev tidigare, Kenda ÄR duktiga på skottkärredäck

Vill du nu spara någon krona så kika på de bättre budgetdäcken, ex Toyo, Maxxis och det finns en del andra också
E36 :

På vilket sätt är Michelin "ruggigt överreklamerade"?
E3
1.828
E36
USA bilar
Michelin lever mycket på sitt goda namn. Sen är det ju så att med ett Michelin kan det aldrig bli fel, alltså, Vet man inte vilket däck man ska köpa och köper Mich. så blir det aldrig alldeles galet, ett riktigt bra allrounddäck kan man säga

Faktum är annars att många andra både hunnit ifatt och gått om Mich.
Ett exempel är deras vinterdäck. På "stenåldern" hade man ett riktigt bra dubbdäck "MS200" då lutade man sig tillbaka och slog sig för bröstet, resten var flera år efter, men kom ifatt och drog förbi, i panik utvecklade man "MS250" som var en katastrof, så illa att man i Finland stoppade försäljningen för att däcket ansågs farligt, året efter kom "MS260" en hottad variant av 250.. mao ytterligare en nödlösning, därefter följde bl.a Ivalo, ett hyfsat däck, men i nte gammal god Michklass.. Men nu när man släppte X-Ice North har man fått till ett riktigt bra däck igen, dock tar man inte självklart 1 plats numer..
Inget är som förr kan man väl säga?
Transocean
Har haft både MS 260 och "Ivalo","260:n " var riktigt skit medans Ivalon var ett mycket bra vinterdäck den första vintern den rullade under BMW:n, klart sämre nästa vinter. Körde en tredje vinter utan problem fast var inte riktigt nöjd med slaskegenskaperna och bytte till Yokohamas dubbfria IG10. Helvete vilken skillnad. Jag påstår att Yokosarna är 3 gånger så bra än Michelins dubbdäck och kommer aldrig att köpa något annat. Michelin är som att köpa en toyota, du får lagom kvalitet till lagom pris utan bekymmer, d v s det funkar alltid utan att du får de helt extrema prestationer.

Att Taiwaneserna inte skulle kunna tillverka ett billigt ocg bra vinterdäck är bara trams. De handlar in ett par nordiska däck, studerar dom och tillverkar ett liknande. Våran Saab rullar på Nankang, alla dubbar sitter fast, bra fäste, runda var dom också, kanske lite bullriga men än sen då?

Man skall också tänka på en sak, nämligen att Taiwanesiska, kinesiska tillverkare som har varit på marknaden för en stund anpassat gummit till vårt temperatur, m a o är det inte samma tropikdäck som säljes där nere som skickas hit. För vanlig dagpendling fungerar dessa däck alldeles utmärkt, vill man köra på Ringen bör man nog välja något annat.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Nu är frågan till ER som inte har sett eller rört ett asia däck:
Anses det vara skit däck för den är billig o ingen har testat?
Är Nissan en skit bil för att den är billig?

Jag hade Michelin på min bil när jag köpte den o kan inte påstå att jag var nöjd med bilens väghållning...
Nu har jag Nankang o kan inte säga att det är skit. Tvärt om!
Håller bilen på vägen även vid tvära svängar o +/- 0 grader ute!

BMW - Beroende Med Wilja!
Carpenter; Snusar Du? röker Du? Hur mycket pengar lägger Du på krogen per månad? Kläder? TV-spel? m.m. Vad kostar dessa (ev) nöjen Dig per månad?
Svara på dessa frågor. Ställ sedan följande fråga till Dig själv:

Är dessa nöjen så viktiga att Jag prioriterar dem före min säkerhet i trafiken?

För det är det det handlar om . Prioriteringar och säkerhet. Och säkerhet ska man inte prioritera ner.

Tills Koreanerna och Kineserna BEVISAT konstruerar lika bra däck som "de stora", så bör Du avstå köp. Kolla på de mer namnkunniga; Michelin, GoodYear, Continental, Nokian, Pirelli, mfl. Det är värt de extra öerna per mil att få ett däck som presterar bra på alla underlag och i olika situationer. Sen är det UPP TILL DIG vailka egenskaper Du prioriterar. DÄR ska man också göra ett aktivt val och där är FÄRSKA däcktester till stor hjälp för att bena ut lite frågetecken. Sommardäcktester bör dyka upp i de flesta biltidningar snart. Köp ett par, tre olika tidningar. LÄS, SÅLLA, BEGRUNDA OCH FATTA BESLUT. MEn snälla, LÅT INTE PRISET VARA DEN AVGÖRANDE FAKTORN.

Tack.
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Ha ha ha

Som sagt ville bara kolla om ngn hade testat man är lite nyfiken och kritisk till naturen. Men om jag fick dom gratis så skulle det vara kul att kränga på några olika och göra ett blindtest... Vi får se vad det blir som många påpekat så är det en M bil och då "skall man ha råd" det har jag också men är ändå nyfiken
Tack ännu en gång för alla synpunkter
E3
1.828
E36
USA bilar
Lita inte för mycket på testerna bara, samma däck kan få klart olika placering beroende på vem som testar, som jag tidigare nämnt så för rätt många år sedan hade Vi Bilägare och Teknikens Värld däcktester där man nästan hade vänt på placeringarna

Nu senast har Vi Bilägare nästan höjt nya Michelin Energy Saver till skyarna, och Råd och Rön kritiserade det. Enl ViB har däcket riktigt lågt rullmotstånd osv, enl råd och Rön har det högre motstånd än det gamla Mich energy..
ll
34
llengets
335ci-07
Vad säger experterna,är skillnaden mellan märkesdäck o budget stora som mellan en 10 år gammal z3m o en ny z4m eller jättestora som mellan m5 e34 o en m5e60 eller gigantisk som mellan en e30 316o en e90m3? alltså när man säger att däcken är bajs, vet man det eller utgår/gissar man från det?
Köper själv alltid märkesdäck men blir besviken ibland.
Transocean
Med nästan 500 inlägg får jag väl titulera mig själv som expert då...Budget är nästan alltid lite sämre på alla områden. När det är sagt så kan jag bara konstatera att vanliga budgetdäck fungerar alldeles utmärkt i vardagskörning, om en Nankang klarar av en blöt rondell i 58 km/t och en Michelin i 60 km/t är ju samma fan. Säkerheten i bilkörning sitter mellan öronen, om man måste hålla 250 km/t när det spöregnar så kan nog dyrare däck visa sig ha bättre stabilitet. Om du företar oansvarliga förbikörningar och nånting oväntat dyker upp kan de dyrare däcken möjligtvis rädda ditt och motpartens liv.

Michelins sommardäck är nog de bästa man kan köpa, men alltför ofta kan man läsa inlägg där folk skriver "dom gick tyst helt tills dom var helt slut" Vad betyder helt slut då? 1 mm? 1,6 mm? 4 mm? Med tanke på att inköpspriset är högt på dyra premiumdäck körs dom ofta så långt det går. Ett budgetdäck med 7mm mönsterdjup kvar är garanterat bättre på regniga vägar än en tyst Michelin med endast 3 mm kvar. Att köra två somrar med ett budgetdäck och byta vid 5 mm ger bättre säkerhet än att köra fyra somrar med premiumdäck, helt tills dom är "färdiga".

Det bästa och säkraste man kan göra är väl att alltid köra nybil och byta bil när däcken börjar se halvslitna ut, då får man både premiumdäck och uppdaterad säkerhet på köpet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag körde mina Pilot HX ner till 2.5 mm på 7000 mil. Har aldrig känt en tendens till planing, men förnuftet säger mig att lagstadgade 1,6 mm är alldeles för lite i detta "rodelbane-land". Visst kan man byta lite oftare, men om man alltid vill ha minst 7mm kvar kommer det bli dyrt med lågprisdäck. Lite en miljöfråga är det ju också att slippa byta däck så ofta.
Normalt är det nog billigare med lågprisdäck och prestandan i stort sett bibehållen, men har man någon av BMW´s vibrationskänsligare modeller kan vinningen snabbt gå upp i rök.
fredde 7
Vilka proffsiga utalande om däck det var här då...mätningar av kurvhastigheter i rondeller mm..
Vaför köpte ni era bmw bilar??för att se flashiga ut på stan?? Det är ett riktigt
syderopeiskt beteende isåfall, óch då förstår jag att ni inte känner ngn skillnad då ni bytt biblotekskort med körkort...
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Läs senaste Auto Motor Sport, de har testat Tjing Tjong-däck. Det var STOOR skillnad i prestanda jämfört med seriösa däck. Och deras testmetoder är klart mer trovärdiga än vi vanliga dödligas "däcken känns bra"-utlåtanden.
Transocean
Fredde 7

Ja, flashing och bling bling, det är det jag är ute efter. Skillnaden mellan låne- och körkort är inte så stor som du tror, polisen i Taiwan hade inga problem med mitt lånekort!

Min pimpride:Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ErikBerg. Du noterade säkert också vem som refererade till Goodride däcken, fick en massa powerpost, så jag blev tvungen att köpa AMS av enbart nyfikenhet.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.