|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sitter och skall beställa nya sulor till sommaren och har fastnat lite för Kenda Kr 20 mest pga priset. Jag undrar om det är ngn som testat dessa och kan kommamed åsikter de har ju fått jäkligt bra testvärden. Då jag bara kör när solen skiner och asfalten är torr så är det inte så viktigt hur de är i regn och snö. Vad säger ni?? : ) | |
|
Personligen så förstår jag inte varför man ska snåla in på något som är så viktigt för bilens beteende som däcken. Speciellt inte när man har köpt en tuff och snabb BMW, då borde man väl ända vara intresserad av att behålla bilens fina egenskaper. OK, det var inget svar på din fråga men hade jag en Z3M så skulle jag inte köpa Kenda-däck... Vad är det för tester som dom har fått bra värden i då? |
|
|
GE jag håller med dig om att man inte skall köpa ngt som inte matchar bilens egenskaper men enl detta test så verkar det inte som det vore fallet. Känns dumt att betala ett par tusen extra för likvärdigt däck med coolare namn kolla testet Länk Det finns massor av andra prylar man kan lägga pengarna på :) |
|
| Nu är kanske dacktest.com en sida som ska tas med en STOR nypa salt eftersom det är tester som baseras på att vem som helst loggar in på sidan och fyller i vad denne tycker om däcket. Kolla t.ex vad dom som har betygsätt Kenda KR 20 har för bilar. Volvo 240, VW Passat och Audi A4 m.m... Dom har nog knappast samma krav på ett däck som den som åker Z3M borde ha. | |
|
Hej, förra sommaren körde jag en Nissan 350 Z med de däcken... Jag blev inte precis imponerad, jag hade själv en 350 med potenza RE050 och det var en enorm skillnad... AQ |
|
| Själv håller jag mig till Kända fabrikat, inte Kenda ;) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varför inte testa ?? En del av de Asiatiska däcken har klart förbättrats de senaste åren jag blev positivt överraskad áv de Federal SS-595 som jag köpte till spanjacken efter att ha råkat ut för flertalet "blåsningar" under årens lopp som Samyang, Othso. Kendas värden är ju bättre än S-595. ///MVH Hasso Länk |
fredde 7 |
Testa kan man ju alltid göra, men INTE på en M roadster, enligt mig. Vill man köra på den typen av märken skall man åka Hundai, Kia mm.:) Finns det ngt mer oseriöst än att komma och kika på en bil(framförallt M bil) och se att det sitter oseriösa däck på den...då undrar man ju om ägaren kört med goth oil i motorn, tvättat den i avloppsvatten, kört på fulbensin importerat från polen, hoppat över service, satt dit billiga eftermarknadsprylar. Det finns en anledning till att dessa däck inte monteras orginal på BMW. |
|
Det är ju kanske inte någon idé att betala extra för att få väldigt långlivade däck till en mer säsongs/entusiastbetonad bil som en Z3. Stabilitet och fäste borde vara eftersträvansvärda egenskaper. Dom bör ju fungera hyfsat när det är blött ute också, för hur myckat man än vill köra i solsken kan ju vädret växla i detta underbara land. Och då får man ju vackert åka i två vattenfyllda rodelbanor som de flesta vägar ser ut efter att ha manglats under 60+ tons ekipage. |
|
| Hur ser man på ett däck att det är "oseriöst"? Det ligger nog en del fördomar i det. De som skrattar åt koreanerna riskerar att sätta skrattet i vrångstrupen om några år.. | |
|
Folk som spar in på däck kan ju inte var det minsta bilintressedade! M.V.H. |
|
|
Själv kör jag på Michelin på sommaren och nu blir det Dunlop i år. Good Years nya denna vinter. Det ger bra säkerhet men även ekonomi till en en "bruks-BMW" som en 525:a särskilt Michelin går många mil. Bilintresserad kan man nog vara på många olika plan. Om man säger körintresserad skulle man nog titta på väghållningsegenskaper mer renodlat och hitta det man finner bäst. |
|
| hur mycket besparing pratar vi om jämfört ex Kenda vs. Hankook vs. Toyo vs. Falken vs. Vredestein? | |
|
Besparingen kan ju bara beräknas efteråt, och då i kr/mil. Vet att Falken var något billigare än Michelin i "bruksdivisionen" Primacy då jag jämförde med någon här på forumet. Väger man in ljudkomfort vid litet mönsterdjup och att man slipper så många däckbyten blir skillnaden mindre. Ett kvalitétsdäck för 2000:- kan vara billigare än ett undermåligt för 900:-, men det finns tydligen lågprisalternativ som kan sticka ut lite. I de sportigare utförandena har jag dock ingen erfarenhet om hur stora skillnaderna är. |
|
fredde 7 |
Anders: hur man ser på ett däck att det är oseriöst?? nummer ett är priset, nummer 2 är priset, nummer 3 är priset. Alla ska ha allt så billigt idag. Dock skiter de i vad deras pris innebär för andra. Varför kan koreanerna tillverka däck billigare??har de humana löner? Finns rätt skyddsytrustning för de anställda?mm Tänk i dessa banor med allt vad ni köper. Sedan tror jag inte de tillverkar däck med samma kvalite som de stora märkena ännu, och på en M bil tycker jag inte man ska kompromissa med ngt då kan man ju köpa ngn svensson Bmw istället. går inte både ha kakan och äta den. Ps:den ända kontakt du har med marken är däcken, så satsa på ett par bra!! |
|
Köpte budgetdäck (tror de hette ecoturbo?) för några år sen och de höll en sommar. De hade noll fäste, tog mer bensin och var allmänt värdelösa. Det blev michelin efter det och jag kommer aldrig att dumsnåla på däck igen. Köper man billigt får man i regel svära! ;) |
|
Transocean |
Länk |
|
Det nämns gång på gång i olika däcktrådar att det finns "kina däck" som sticker ut, men varför är det aldrig någon som namnger dessa bra däck?? Om dom nu är så bar varför ger ni då ingen kredit för dom, jag skulle gärna köpa däck till bättre pris om dom nu vore lika bra som dyrare märkes däck, jag har tyvärr inte träffat på några billiga däck som kan matcha typ michelin continental osv... Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
Transocean |
Jag har i tidigare trådar gett kredit för t ex Nankangs dubbade vinterdäck. Men det är klart, jämför man med t ex Michelin så har dom inte mycket att komma med...däremot är asiatiska däck som varit på den europeiska marknaden för en stund klart mera prisvärda än ett "mellanklass" Kleber t ex. Eller ett annat europeisk "budgetmärke". Skall man ha bilen för många år, köp Michelin. Skall den kanske säljas så småningom men man vill undvika vattenplaning köp asiatiskt! |
|
Kenda är riktigt duktiga på skottkärredäck och däck till gaffeltruckar.. Man behöver absolut inte köpa de dyraste däcken, men man ska såklart köpa bra däck! Däckdiskussioner mynnar ofta ut i mil per krona, men ett bra däck är väl trots allt inte bara högt slitagevärde? För mig är ett bra däck mycket mer än det som håller längst Koreadäck i allmänhet ska man knappast döma ut, ex Kumho är riktigt bra. Michelin däremot är i mina ögon ruggigt överreklamerade, men visst många mil per krona blir det, men igen.. miltal är inte allt? Goodyear tillhör fö också de överreklamerade däcken BTW de nämnda EkoTurbo är en finsk regummering.. |
|
|
Har inte kört några riktiga sportbilsdäck sedan Pirelli P7 för många år sedan. Visst har E36 rätt i att man får väga in flera egenskaper än bara ekonomin. Michelin har jag alltså enbart kört i "Svenssonutförande" Pilot HX. Förutom bra ekonomi i längden kan jag tillägga att de går riktigt tyst ner till 2-3mm mönsterdjup. Angående Good Year kör jag just nu UG Extreme vinterdäck som är ett för året helt nytt V-mönstrat dubbat vinterdäck som slår gamla UG400 och UG500 med hästlängder. Good Year sommardäck har jag inte ägt dock. Många koreaner har varit med länge i branschen nu så de har haft tid att utvecklas. Vinterdäck tittar jag aldrig åt vad gäller asiatiska däck då de alltid hamnar i botten i alla däcktest och vissa är direkt farliga. Där är det i huvudsak Nokia, Continental tätt följt av ett knippe andra stora fabrikat som gäller om det är renodlade vinterdäck det är tal om. Michelin är också ett säkert kort om man åker vibrationskänslig E39:a som kräver ordentlig rundhet på slitbanan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.