AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.542

Jag får ej upp menyn, från ipodden.

Sida 1 av 2
sv
42
sven-august
530 Da Touring-03.
Jag har laddat ner ifrån dension, bmw text filer, jag har följt anvisningar, ex koppla bort batt, spela upp filen. Jag kan spela ifrån ipodden till bilen, men får ej upp menyn i navi. Finns det någon vänlig själ i landet Sverige,som kan lista, punkt för punkt exakt ifrån början hur man gör för att installationen skall vara riktig, det börjar ta på mina valium tabletter.
Något fel gör jag tydligen. Tackar på förhand Peder :)

skrotsamlare av rang!
ja
21
jans
E39, 525iA -02
F34, 335iA -13
Hej Peder!
Vi har redan bytt några ord här på forumet i mitten av februari och jag hade för avsikt att dela med dig om jag kommer till det rätta med det hade visserligen inte hänt.
Det verkar att vi båda två har hamnat i liknande otrevlig situation med GW300. Än så länge helt bortkastade pengar för att det inte alls fungerar. Jag kopplade allt ihop (medan batteri var frånkopplat) och tyvärr kunde höra iPod en stund och sedan ingenting. På displayen var det 5-99 växlande 5-1 och det var inte möjligt att på styra med bilens FF knappar, när jag försökte styra med iPod då gick det men det var inte möjligt att gå över till att välja ett Gateway-interface läge, inget annat heller. Inga tecken att iPod laddas heller. Kopplade bort ipoden gjorde reset på den och sedan kopplade ipoden in igen - inget ljud längre.
Demonterade allt och kopplade kablar som det var och både CD-växlare radio och navi funkade ok. Sedan nytt försök, frånkopplade batteri, alla kablar in och precis samma beteende - ingen möjlighet att styra GW300 från bilens knappar.
Sedan var det dags för min skidsemester (utan att kunna lyssna på iPod på resan - vad synd! - hela 3 tusen km) så det dröjde två veckor och nu tillbaka hemma och nytt försök.
Den här gången kopplade jag enbart GW300 utan CDR BM40 (nu med den enklare av de 2 medskickade kontakt/kabelknippar) och väsentligen samma sak. Ipod spelar upp musiken (i början med några korta avbrott), det går att gå till nästa låt med iPod knapparna men inte alls möjligt att styra iPod från bilens knappar, inte möjligt att ändra något med att välja disc 6 track 3 eller annat, siffrorna (de jag trycker med knapparna) visas på displayen men inget händer och efter en stund tillbaka 5-99 ibland växlande med 5-1. Fortfarande laddas iPoden inte.
Vad är fel?
Jag mejlade till Andreas på Dension Sweden och väntar på svaret. Frågade även Dension hjälpcenter och fått några bilder skickade till mig men det hjäpte inte så mycket. Jag kan mejla de vidare till dig om du vill.
Äkta elände med det hela GW300...
Innan du installerade den där text-configuration filen - kunde du öht styra iPoden från bilens knappar?

/jans
sv
42
sven-august
530 Da Touring-03.
Hej Jans!

Nope, jag kan inte styra podden från bilen, jag kan spela upp från ipodden, men inget fungera på navi skärmen, jag får inte upp menyer, jag har laddat ner filer från Apple, samt från Dension, inget fungerar, skall testa en gång till.
Men det får bli till helgen, får jag det att fungera, hör jag av mig.! Skål!
Peder

skrotsamlare av rang!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Filen som ligger på Dension sidan är skadad.
Maila mig deejaywasp@hotmail.com eller Dension Sverige så skickar jag en som fungerar.

__
/Chrille
Ursäkta om jag betraktas som en jubelidiot på elektronikområdet, men samkörningen mellan ipoden och navigatorn - kräver det en fabriksinstallerad gps-mottagare eller är det något som skulle kunna fungera även med en separat köpt gps?
ja
21
jans
E39, 525iA -02
F34, 335iA -13
henke_gbg: Det som jag (och bl a Peder) kämpar på, är att kunna styra iPoden med bilens knappar (på ratten eller radion) samt att kunna se på den inbygda naviskärmen vad spelas upp. Det du frågar om - navigator behöver du inte ha alls bara att du har den inbygda skärmen men det finns lösningar även att integrera iPod med övriga radio. Använder du separat gps då är det inget problem. Som jag har förståt så kan du tex ha din gps inkopplad så att du hör gps-röst talande i bilens audiosystem. Kolla på dension.com eller dension.se En annan femma att jag hittills inte kunde lyckats med det hela.

/jans
ja
21
jans
E39, 525iA -02
F34, 335iA -13
efter så många försök -till slut- började de fungera! att jag kan styra iPoden från bilens knappar. Dock långt ifrån det jag kunde tänka mig när det gäller användarvänlighet - faktiskt.
Jag fått firmware (2.06) uppdatering från densionsweden som jag installerade på GW300 och efter det började densionen svara. det gick att välja "source" (iPod-usb) och spela musik också. Sedan installerade text aktivering och det visar sig vilken låt spelas upp. Dessvärre fungerar inte CDretension (sk CDR-BM40) men det kanske löser sig (ska höra med densionsweden om detta) - hoppas jag.
Man undrar: varför skickar de inte allt som behövs direkt från början?
Iaf ett steg framåt, dock synd att inte hela displayen används - för att visa valmöjligheter t.ex. Som det är nu kommer enbart en titeln av den låt som spelas upp längst upp på skärmen, och sen står det CD1, CD2, CD3...osv vilket inte är något speciellt nyttigt. Artist playlist album borde visas upp istället. Jag tror inte det är för stor krav i förhållande till vad man betalt för det hela...
Om jag bara visste om intravee2 innan jag köpte GW:n... :(
men ok - musik spelas upp - man ska se positivt på det hela...

/jans
Fr
71
Fredrik b
528i touring97-
Passat tdi 4m 10-
Tjena kan nån maila mig aktiveringsfilen?å hur installerar man den sen??allt funkar nu,dvs styra ipoden från ratten,men har ej kommit in i ipodmenyn än,som man tydligen ska få fram på skiva nr 6.kan nån hjälpa mig??
ja
21
jans
E39, 525iA -02
F34, 335iA -13
Fredrik b: det finns att hämta på dension.com (men någon - i en annan tråd sa att den där filen är skadat) eller skicka ditt mail (tex via PowerPost) så mejlar jag dig den jag har använt.

/jans
sv
42
sven-august
530 Da Touring-03.
Nu börjar jag bli riktigt trött på skit--, Gw100!. Jag har laddat ner otaliga filer från Dension, startat om, kopplat ur batt, ja allt som jag kan komma på, fått flera tips om hur andra gjort, talat med Dension, fått filer därifrån, men fungerar det? nope. Svagt att inte Dension talar om att man får ladda ner alla jäv--- filer själv, nästa steg är väl att man får löda ihop det själv, jag låter negativ, men är mest besviken, det var ju int gratis i alla fall. Jag har provat, laddat, ja ta mig f.. allt jag kan komma på. Skall ringa Dension på Tisdag, det kanske är fel på nå,n grej.

Ps. Men är ändå på gott humör!
Fr
71
Fredrik b
528i touring97-
Passat tdi 4m 10-
JA MIN GW 100 funkar då oxå sisådär...ena stunden går d spela,å andra inte...
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Hej....

Har också problem, Har en icelink plus tror ja den hette, de funkar å styra från ratten å allt men ja kommer fan inte in i menyerna så ja kan inte ändra så ja får info på navin.......

De pratas om nån fil... snälla hjälp blir vild av detta.....

Mail addres: hakan_bergkvist@hotmail.com

Mjukvaran i Densions produkter är som Betaversioner.
Fick byta min första icelink plus efter en vecka efter att jag tryckte på fel knapp 1 gång.
Då tvärhängde den sig och började blinka olika siffror i displayen, stereon frös mm.

Efter byte fungerade det dock. Och jag aktar mig noga för att trycka fel igen...
Måste dock berömma deras support då det inte var något knussel att få en ny.
Fr
71
Fredrik b
528i touring97-
Passat tdi 4m 10-
Kråkan,jag har exakt samma problem som du!
Visa användare
45
Ankan343
320 D -13
Tja alla stackare...har precis vart å fått GW300 instalerat å klart på BRL men vi fick inte heller upp mer än CD 1...2 o.s.v i menyn men laddade därefter ner den lilla text filen från Dension å nu fungerar de väl som de är tänkt. Måste bara spy en hel del galla över funktionerna av den å bara de att man inte kan söka på vilken artist man vill verkar ju helt sjukt....de är ju faktiskt de som är lite av meningen med de hela....jag har 45 GB musik å de känns som man behöver kunna hitta vad man vill lyssna på lite fortare än att behöva gå igenom varje skiva innan, eller???? Frustrerad å besviken är bara förnamnet...snacka om bortkastade pengar!!! Rätta mig gärna om jag pratar i nattmössan...
sl
137
slhap
530Da Touring -02
Ankan, du måste alltså klicka igenom dina 45gb med frammåt knappen? det går inte att bläddra bland mappar eller så?

jag hade ju tänkt köpa mig en GW300 men jag kanske låter bli helt enkelt..

my shit always works sometimes!
bi-em-dabbeljoo
Visa användare
45
Ankan343
320 D -13
Japp stämmer....sen ska jag säga att jag har inte läst igenom allt än om den men de är de jag har fått fram än så länge plus att grabbarna på BRL sa samma sak, fick till svar: så är de med orginal stereo aparater...!!!

Visa användare
45
Ankan343
320 D -13
De finns ju nån form av "mappar" du som du kan hoppa i mellan 1-6 men jag kan återkomma om mer närmare info hur de funkar om nån dag...
Hela infon om vilken låt/grupp de är funkar inte heller, man får se en del av låtens namn tex....å vad de beror på har jag ingen aning om!!
Fr
71
Fredrik b
528i touring97-
Passat tdi 4m 10-
ja äre nån som har textfilen till gw 100??
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Mmm allt så man blir ju lite fundersam å besviken..... Varför fick man ingen info om dessa filer som man ska ladda ner... Å har som fått dålig hjälp av dom måste sända ett mail åt dom igen.... Då måste dom ju veta va felet är.... ååå sååå värdelöst...
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Kommer ni inte åt menyerna när ni trycker på bilens knapp för "skiva 6"? Där ska ni annars kunna välja fritt bland alla artister, låtar, spellistor och album.

Jag har haft en ice>Link plus i drygt 3 år nu och den har fungerat perfekt hela tiden. Nu tänkte jag montera en GW300 i X3an men blir lite fundersam när jag läser detta.

Ni som använder iPods: ni måste spela från en spellista annars fungerar det nog inte så bra. Som nummer 01 har jag en sk smart spellista som lägger in alla låtar längre än 10 sekunder (dvs alla låtar). Den använder jag nästan hela tiden med random. Men, som sagt, det är med ice>Link plus så det är inte säkert att det fungerar likadant med GW100/300. Enligt Dension ska det vara ungefär lika i handhavande så det borde funka.

"BMW six appeal"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.