AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.940

E30 svårstartad när den är varm..

Sida 1 av 2
te
40
teel99
E30 -91 cab
E46 -03 Touring
Ok..har läst massor av inlägg här nu om folk som har samma problem som jag...många har bytt både det ena eller andra. Dessa trådar är rätt gamla.
Någon som har något nytt tips om vad det kan vara...vill gärna börja med att byta enkla..och kanske billiga saker först. En del av er har bytt mycket utan resultat.

Bilen startar perfekt när den är kall...men är den varm ...eller stått i solen..så startar den först efter att jag kört startmotorn i 10-20 sec.
Får jag sen igång den dör den nästan under de första 30 sec....sen går den perfekt...Några nya tips från någon?
Berätta gärna lite mer utförligt vad som är fel?.
Är de det klassiska knäpptysta startmotorn?

Mvh
Henke
te
40
teel99
E30 -91 cab
E46 -03 Touring
Nej...startmotorn snurrar fint...efter kanske 10 sec eller mer ....tänder den i gång...och sen blurrar den lite som om den vore sur....men det luktar inte bensin....efter några sekunder vågar man röra gasen...och då spinner motorn fint. Skulle jag stänga av bilen varm och starta den nästan direkt..då startar den...men det verkar som den bara har problem när den är lite varm..
Det konstigaste är om den stått hela natten och jag försöker starta den på förmiddagen när den stått i solen...då har jag problem...och då är ju motorn inte varm...mer än det som solen har fixat.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
teel99 Jag skrev det i en annan tråd, du och jag har samma problem, men varvar din bil ur växlarna (speciellt de högre?).

Min teori är följande, antingen har du knasiga givare, eller dålig bränslepump, alternativt spridare.

Dvs den hetaste kandidaten är temperaturgivaren som har en blå kontakt och sitter under insuget på vänstra sidan, den ger signal så rätt bränslemängd sprutas in beroende på temperaturen av kylvätskan. Om det är varmt ute ska inte extra bränsle behövas sprutas in, men det kanske den gör om den är trasig och tror att vätskan är kall hela tiden, dvs den sprutar
konstant. Tempgivaren är ofta sönder på just E30 och kostar ca 200kr ny, lite pillrig att byta pga begränsat utrymme.

Tyvärr har jag bytt min tempsensor (min gamla var inte trasig mätte jag upp) utan att bilen startar lätt.

Tempgivaren ska ha 2,7-3,1 KOhm med kall motor och 270Ohm med kall motor, så det är bara att mäta.

Personligen tror jag på dålig bränslepump, för just bränslepumpen kan ge mängder av olika driftstörningar och brukar ofta ge upp kring 20000mil på E30. Antingen är den slut och ger inte erfoderligt tryck, eller så strular "blydanken" i den. Den har en kula som ska se till att bilen inte tappar tryck och bensin i onödan och den kulan lägger sig över ett hål då bilen stängs av, men problemet är att med tiden börjar den kärva och
när man ska starta bilen klarar inte trycket av att trycka undan den och man får nöta på startmotorn ett tag innan den hostar igång.

Din bil har problem då kylvätskan är varm och ditt bränslesystem har tappat
trycket, som sker antingen från ca 1h efter avstängd bil eller då bilen stått i
solen och ska startas för första gången.

Din bil får troligtvis för mycket bränsle, något som inte behövs vid varm motor/kylarvätska. Sålänge du har kvar grundtrycket i systemet som finns kvar ca 30min-1h efter avstängning kan du starta, men såfort pumpen måste in och ge extra tryck sprutas det in för mycket och din bil dränks.

Som sagt givare eller bränslepump, dålig spridare ger oftast varmstartsproblem då de börjar läcka med tryck i systemet och lukten blir tydlig, alternativt kärvar de men då är kallstarter det svåraste.
te
40
teel99
E30 -91 cab
E46 -03 Touring
Tack för svar FRIFART

Känns som jag ska testa byte av tempgivare först..och sen bränslepump.

Ska man leta begagnad bränslepump..eller ny?

Pris?
To
51
Tompa27
e36 320i-91
det gå lika bra med en begagnt pump, ett tips så kommer du billigt undan försök hitta en pump från en volvo 360, fungera utmärkt det körde jag med när jag hade en e30-325
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Nu har jag inte läst vad föregående skrivit (trött i ögonen)

Men en teori som enpolare hade på sin golf är en blödande spridare. Just när den stått i solen osv så vägra hans o starta. Fixa spridaren sen gick den fint.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Nydell, en "bödande" spridare ger garanterat upphov till stark bensinlukt, men då teel99 inte nämner något om det så vågar jag bortse från problemet.
te
40
teel99
E30 -91 cab
E46 -03 Touring
Det är ingen bensindoft när jag har detta problem...
Ma
109
Martin X
2002ti-70
2002tii-75
635CSi-86
320iT-05
Min 320-85 som jag hade för ett par år sedan var precis som din verkar vara small igång direkt när den var iskall men var seg när den var lite småvarm eller stått i solen under dagen, jag bytte spridare och problemet var borta!
St
12
Streith
525i Touring -01
316i Touring -92
1602 -72
Hade likadana startproblem med en 320-89

Bytte tempgivare.
Problemet försvann

/Streith
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
MArtin X intressant!

Kände du ingen bensinlukt från motorn som skvallrade om detta?

Är spridaren trög eller kärvande borde bilen verkligen inte starta när den är kall!
Ma
109
Martin X
2002ti-70
2002tii-75
635CSi-86
320iT-05
Jo när jag tänker efter så luktade det nog lite bensin när den gick igång, troligen nån av spridarna som fuktade ur sig när bilen stod.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Intressant, jag har varit stensäker i ett år nu att min bränslepump är huvudproblemet, men jag tycker mig känna lite bensinlukt från motorn faktiskt när den stått, men kan ha att göra med att jag nylig bytt bränsleslangar till bränslefilter osv och efter den vevan kom lukten.

Men omkring temgivaren har jag fukt som kommer igen när man torkar bort, kan det vara bränsle? då borde det väl lukta massor tycker man?

Spridare till E30 är tråkigt dyra, har för mig ca 1500kr styck?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Menade inte runt tempgivaren, utan det området runt omkring där kablar löper!
te
40
teel99
E30 -91 cab
E46 -03 Touring
Tänkte börja med att byta tempgivaren...måste jag veta exakt vad jag vill ha när jag beställer ..? eller räcker det med att säja tempgivare till E30?
Visa användare
78
joakim2
320iM -89
Känns som ett vanligt problem just på m20 motorerna. Ett fel som ger samma symtom är när det bildas beläggningar på nålarna inne i spridarna. Vilket innebär att när det finns bränsletryck läcker lite igenom. Bmws TIS beskriver problemet och ett relativt enkelt sätt att testa om spridarna läcker. Man behöver: luftkompressor med reduceringsventil och manometer, slangar, skål med vatten, 12V Batteri samt sladdar med div kopplingar. Efter att ha plockat ur spridarna från insugsröret trär man på en slang på spridarnas bränsleingång. Ställ in reduceringsventilen på max bränsletryck (Förmodligen 2,5 eller 3,0 Bar) koppla slangen till kompressorn. Koppla 12V till spidarens spole för att öppna den några gånger (bra att ha någon form av strömbrytare på sladden).Bryt strömmen så att spridaren är i stängt läge. Stoppa ner spridaren i vattnet, vänta ca 15 sekunder och räkna antal bubblor (har för mig att det är tillåtet med 2 bubblor på 15 sekunder återkommer med exakta siffror!!!!!) Ta upp spridaren och montera dit sladden och öppna spridaren och blås igenom spridaren med luft så att inget vatten är kvar i spridaren. Detta är mycket viktigt pga eventuell rostbildning inne i spridaren som garanterat kommer att förstöra spridaren!! Bubblar det för mycket kan man testa att ultraljudstvätta spridarna i öppet läge och testa igen.
Kanske inget för amatören men ville berätta åndå.
Va extra försiktig när ni kopplar plus och minus till spolen så att ni inte av misstag kortsluter!!
ALL EVENTUELL PROVNING SKER PÅ EGEN RISK.!!!
Mvh Jocke
Visa användare
78
joakim2
320iM -89
OBS väldigt viktigt att blåsa ur bränslet som är kvar i spridaren innan man gör vattentestet!!! Har hittat uppgifter på 2 bubblor på 20 sekunder.
MVH Jocke.
åk
60
åkeson
Bmw 325ik-87
lånar tråden lite.. min bil har samma symtom fast tvärt om.. startar inte förns den stått och gått på startmotorn i ca 10-15 sek, när den är kall. (325ik-87) startar utan problem när den är varm..

kan det vara tempgivaren som är felet här också??

min bränsle pump viner lite.. kam de vara den som håller på att ge upp?? kanske tillochmed den som ger upphov till att bilen hostar/hackar till vid 5000rpm??

tacksam för svar!!

mvh henke!
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
testa att hålla full gas vrid på tändingen, låt den stå så i ca 5 sekunder, sen vrid på startmotorn.

Så gör jag på min då hoppar den igång direkt.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
åkeson, är du säker på att din bensinpump viner? min viner också därifrån men trodde det var diffklumpen, jag har problem med att bilen inte vill varva ur mer än mellan 4500-5500rpm, allt detta kan kanske vara kopplat till bensinpumpen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.